صفحه نخست » اخبار و مقالات » مراحل ثبت تغییرات شرکت

مراحل ثبت تغییرات شرکت

در ثبت تغییرات، مرحله ها به آگاهی و شناسایی اداره ی ثبت شرکت ها می رسد و ثبت اولیه چاپ و منتشر می شود. اگر شرکت خارجی در ایران انحلال گردد بایستی کارگزار تصفیه ای که ساکن ایران باشد ( که به طور معمول یکی از بانک ها یا شرکت های دارای اعتبار و یا افراد سرشناس می باشد) معرفی نماید.

در هر زمانی که تصمیم هایی در خصوص ماندگاری مدت زمان شرکت اضافه بر مدت زمان مشخص شده یا منحل نمودن شرکت قبل از مدت زمان مشخص شده یا تغییر در وضعیت واریز کردن و جدا شدن حساب یا تغییر اسم شرکت یا تبدیل دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکا سرپرست از شرکت برگرفته شود و هم چنین در هنگامی که مدیر یا مدیران شرکت با تغییر یا تحولی روبرو شوند مقررات و قوانین دررابطه با ثبت و چاپ بایستی در رابطه با تغییرات به دست آمده رعایت گردد.و هم چنین هنگامی که به واسطه ی ضرر و زیان های وارد شده نیمی از سرمایه ی شرکت سهامی ضایع گردد و از بین برود به همان ترتیب بایستی ثبت و منتشر گردد.

در شرکت های سهامی خاص بعد از گرفتن تصمیم درباره توسعه سرمایه از روش نشر و ترویج سهام جدید بایستی مراتب از روش چاپ و انتشار آگهی در روزنامه ی کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن چاپ و منتشر می گردد به آگاهی مالکان سهام برسد. در این آگهی بایستی اطلاعاتی که به مبلغ افزایش سرمایه و مبلغ اسمی سهام جدید و حسب مورد مبلغ اضافه ارزش سهم و تعداد سهامی که هرمالک سهم به نسبت سهام خود حق تقدم در خریداری نمودن آن ها را دارد و به مدت زمان پذیره نویسی و چگونگی پرداخت مرتبط می باشد ذکر گردد.در هنگامی که برای سهام جدید شرایطی خاص در نظر گرفته شده باشد وضعیت این شرایط در آگهی قید خواهد گردید.

در شرکت های سهامی عام در آگهی به صورت بالا بایستی ذکر گردد، که مالکان سهام بی نام به منظور دریافت تصدیق نامه ی مجوز خرید سهامی که حق تقدم در خریداری نمودن آن را دارند طی فرصت تعیین شده ای که نبایستی از بیست روز کمتر باشد به دفاتری که ازسوی شرکت مشخص و در آگهی ذکر شده است رجوع نمایند. برای مالکان سهام با نام تصدیق نامه ی مجوز خرید بایستی به وسیله پست سفارشی ارسال شود. به منظور کمتر شدن ارزش اسمی سهام شرکت و در مبلغ کاهش یافته ی هر سهم هیئت مدیره ی شرکت می بایست مراحل را به صورت ابلاغیه ای به آگاهی تمامی مالکان سهام برساند.ابلاغیه بایستی در روزنامه چاپ و منتشر شود تا مالکان سهام به منظور دریافت ما به التفاوت مبلغ اسمی قدیم و جدید رجوع کنند.

انواع تغییرات شرکت

مطابق ماده ی 200 قانون تجارت در شرکت های سهامی تغییراتی به شرح ذیل الزامی و ضروری می باشد:

  1. در صورتی که می خواهند اساسنامه را تغییر دهند.
  2. تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت تعیین شده.
  3. منحل شدن شرکت، حتی در مواردی که منحل نمودن به واسطه ی انقضای مدت شرکت صورت گیرد.
  4. معین نمودن وضعیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکا یا خروج بعضی از آن ها از شرکت.
  5. تغییر اسم شرکت.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت تغییرات شرکت

  1. ارائه رونوشت برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید،بازرسین و سهامداران.
  2. ارائه رونوشت شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید.
  3. ارائه رونوشت سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید.
  4. ارائه فهرست اسامی اشخاصی که در شرکت حق امضا دارند.
  5. ارائه آدرس و کد پستی شرکت.
  6. ارائه سمت اعضای جدید و قدیم.
  7. ارائه رونوشت آخرین آگهی تغییرات.
  8. ارائه مبلغ سرمایه و ارزش ریالی.
  9. ارائه رونوشت کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی.
  10. ارائه برگه دارایی در صورت نقل و انتقال سهام.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

به منظور درخواست کنندگان این امکان فراهم گردیده است تا بتوانند به وسیله درگاه اینترنتی به آدرس www.sherkat.ssaa.ir درخواست تغییرات خود را ارسال کنند.در دنیای امروز حتی ثبت صورتجلسه ی تغییرات شرکت ها هم به صورت اینترنتی شده است و اشخاص قادر می باشند به جای مراجعه ی حضوری به موسسه ی کل ثبت شرکت ها و موسسه های غیر تجاری به وسیله درگاه اینترنتی http://sherkat.ssaa.ir به منظور ثبت شرکت مبادرت کنند.

به منظور وارد نمودن اطلاعات صورت جلسه ی تغییرات شرکت ،نخست بایستی اطلاعات شرکت را تکمیل نمایید. اگر شناسه ی ملی شرکت در اختیار خودتان می باشد آن را در قسمت مربوطه وارد نمایید و چنانچه شناسه ی ملی شرکت در اختیار خودتان نمی باشد می توانید با استعمال نمودن از شماره ثبت و انتخاب نمودن نوع شرکت وارد مرحله بعدی شوید منظور از شماره ی ثبت شرکت شماره ای می باشد که در زمان ثبت به شرکت اعطا گردیده است.این شماره در صورت جلسه ی تاسیس و اساسنامه ی شرکت موجود می باشد و شما قادر می باشید به آن رجوع نمایید.

در قسمت مربوط به نوع شرکت هم بایستی نوع شرکت را مشخص کنید به عنوان مثال مشخص نمایید که شرکت تضامنی، بامسئولیت محدود می باشد ؟ به این نحو پس از کامل نمودن صفحه های مربوطه،هنگامی که اطلاعات صورت جلسه به صورت جامع و کامل و به صورت دقیق به وسیله درخواست کننده درسیستم وارد گردید شرکت های درخواست کننده می بایست به منظور ارسال صورت جلسه ی اتوماتیک برروی گزینه ثبت تایید و قبولی نهایی کلیک نماید.با کلیک نمودن بر روی این گزینه ،سیستم تایید و قبولی پذیرش را به درخواست کننده نشان می دهد که درخواست کننده بایستی به صورت دقیق و با دقت کافی آن را مطالعه کند و با توجه به آن مبادرت نماید.

در نتیجه همان گونه که بیان نمودیم،ماده ی 9 نظام نامه ی قانون تجارت،چاپ و منتشر نمودن تغییراتی را که در کیفیت شرکت ثبت شده به وجود می آید را ضروری و الزامی پنداشته است.سرانجام چاپ و منتشر ننمودن مواردی که نظام نامه به کفالت مدیران گذاشته است این می باشد که امکان دارد در نخست مطابق با قاعده های عام ، به علت خطای خود ، متهم شوند و خسارت های وارد شده را به اشخاص ثالث اعطا نمایند و ثانیاَ اشخاص ثالث قادر می باشند تا اثر بخشی این تغییرات را لئیم بپندارند ، تغییراتی هم که به نظر آن ها نرسیده است ،در برابر آن ها قابل گواهمندی نمی باشد.

با توجه به عملکردهای های جدید به منظور ثبت و تغییرات شرکت ها

مطابق بخش نامه ی 91/7/2- 120266/91 خلق و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری به منظور راه اندازی و تغییرات نیازمند دریافت جواز از بانک مرکزی می باشند.

مطابق بخش نامه ی 90/10/26-192938 /90 شرکت هایی که بدون جواز از بانک مرکزی فعالیت داشته اند، جهت تغییرات و انحلال آن ها به دریافت جواز نیازمند نمی باشند اما موسسه هایی که به منظور راه اندازی به دریافت جواز از بانک اقدام نموده اند به ندرت با جواز از بانک ذکر گردیده به عمل خواهد آمد.

بر اساس و طبق بخش نامه ی 90/10/19-189751/90 ارائه ی گواهی عدم سوپیشینه ی کیفری در رابطه با مدیران (مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره) و بازرسان شرکت های تجاری در مرحله ی تشکیل و راه اندازی الزامی و ضروری می باشد و در زمان تغییرات،تبیین وتصدیق عدم سوپیشینه ی کیفری مدیران و بازرسان در ذیل صورت جلسه ی مجامع عمومی و عادی (سالیانه و یا فوق العاده) اکتفا می نماید.

بر اساس و طبق بخش نامه ی 90/3/2-39852/90 به منظور راه اندازی و تغییرات نهادهای پولی و اعتباری مانند بانک ها،اداره های اعتباری،تعاونی های اعتباری،صندوق های قرض الحسنه،صرافی ها و شرکت های واسپاری(لیزینگ) به دریافت جواز از بانک مرکزی نیازمند می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *