جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

نقل و انتقال سهام شرکت

نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام شرکت از جمله مواردی است که ممکن است در طول حیات شرکت بارها و بارها ثبت تغییرات آن انجام شود. نقل و انتقال سهام تنها در خصوص شرکت های سهامی کاربرد دارد و هر گاه در این نوع شرکت یک یا چند نفر از اشخاص بخواهند بخش یا تمام سرمایه خود را به دیگری واگذار کنند باید نقل و انتقال سهام انجام دهند.

اما نقل و انتقال سهام به همین سادگی نیست و دارای تشریفاتی می باشد. که باید بر اساس آن پیش روید تا انتقال سهام در اداره ثبت شرکت ها ثبت شوند. در این مقاله پیش نیاز ها و نیز مراحل ثبت نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی را برای شما شرح داده ایم.

چند دقیقه اگر با ما در ادامه این مقاله همراه شوید دیگر نیازی به هیچ کارشناس ثبت برای انجام امور نقل و انتقال سهام نخواهید داشت. در ادامه این مطلب پیش نیاز ها و نیز نحوه ثبت نقل و انتقال سهام و نیز مدارک لازم برای ثبت انتقال را شرح می دهیم.

تفاوت نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی

شرکت های سهامی عام صاحبان سهام را آزاد در نقل و انتقال آن دانسته است، از این رو در اساسنامه شرکت هم نمی توان خلاف این امر را تعریف نمود. آنچه که در ماده 41 لایحه اصلاحی قانون تجارت عنوان شده است. انتقال سهام در شرکت سهامی عام نمی تواند ملزم به موافقت در مجامع عمومی و یا مدیران شرکت باشد.

در شرکت های سهامی خاص نیز این آزادی در نظر گرفته شده است اما مدیران شرکت مجاز به محدود کردن این آزادی در انتقال سهام هستند. از آنجایی که اشخاص در شرکت های سهامی کم هستند و اصولاً این شرکت ها و حضور اشخاص در این شرکت ها ممکن است برای سایر اعضاء مهم باشد بنابراین ممکن است نخواهند اعضاء بیگانه به شرکت ورود پیدا کنند.

از این رو اگر در اساسنامه شرکت شرطی مبنی بر انتقال سهام در مجمع عمومی یا هیئت مدیره نیامده باشد. نقل و انتقال سهام در شرکت ها سهامی خاص آزاد است.

هرگاه یکی از شرکای شرکت سهامی بخواهد از شرکت خارج شود و سهام خود را به دیگری انتقال دهد. شرکت اجازه انتقال را ندهد باید سهام سهامداری که میل خروج از شرکت را دارد بازخرید نماید. سرمایه شرکت را به میزان سهام سهامداری که از شرکت خارج می شود کاهش دهد.

سهام مربوطه در این مورد باطل می شود دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه شرکت نمی تواند سهام را خودش نگه داری نماید زیرا بر اساس قوانین تجاری این کار ممنوع است. ثانیاً در صورتی که شرکت اوراق قرضه قابل تعویض با سهام را شرکت انجام داده است برای کاهش سرمایه از طریق بازخرید سهام ممکن نمی باشد.

تفاوت نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی 

مدارک لازم برای ثبت تغییرات نقل و انتقال سهام شرکت

  • دو نسخه صورت جلسه
  •  برگه پذیرش نهایی
  • لیست سهامداران قبلی
  • ارائه لیست نفرات جدید سهامدار
  • مدارک شناسایی سهامداران جدید
  •  تأسیس شرکت
  • آگهی تغییرات شرکت

شرکت ها و نقل و انتقال سهام در آن ها

توضیح کوچکی در خصوص شرکت های سهامی بدهیم و سپس به موضوع انتقال سهام بپردازیم. سرمایه در این شرکت ها تحت عنوان سهام بین اعضاء تقسیم می شود. اشخاص در شرکت ها هر زمانی بخواهند می توانند سهام خود را به دیگران انتقال دهند.

فلسفه انتقال سهام در شرکت های سهامی به این بر می گردد که سهام این شرکت ها هیچ گاه از بین نمی رود و از شخصی به شخص دیگر واگذار می شود. بنابراین شرکت ها سهامی برای اطلاع از میزان نقل و انتقال سهام خود باید دفتر سهام داشته باشند. بیش از این وقت شما را صرف این موضوعات حاشیه ای نمی کنیم و می رویم سر اصل مطلب.

چرا نقل و انتقال در شرکت های سهامی وجود دارد ؟

زیرا در این شرکت ها سرمایه شرکت وثیقه طلب طلبکاران است از این رو اینکه چه شخصی سهامدار است اهمیت ندارد. شرکاء شرکت های سهامی هر زمان که بخواهند می توانند با انتقال سهام خود به شخص دیگری از شرکت خارج شوند. البته مشروط به اینکه تشریفات مربوطه در این زمینه انجام شود.

 

نقل و انتقال سهام
نقل و انتقال سهام شرکت

نحوه انتقال سهام شرکت

قواعد و مقرراتی در خصوص انتقال انواع سهام های شرکت ها تعیین شده اند که باید بر اساس این قواعد نقل و انتقال سهام مورد نظر را انجام دهید. هر گاه تغییرات فوق بدون مواردی که در قانون پیش بینی شده است انجام گیرد این نقال و انتقال از نظر شرکت و اشخاص قابل استناد نمی باشد.

نکته اساسی این است که شرکت های سهامی خاص و عام برای نقل و انتقال سهام خود باید حتماً تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی را انجام داده باشند تا بتوانند نقل و انتقال سهام خود را انجام دهند.

بر اساس آنچه که گفته شد نقل و انتقال سهام بسته به نوع سهام شما دارد که به طور کلی سهام بانام، بی نام، سهام غیر قابل انتقال، در ادامه بیشتر با این نوع سهام ها نحوه نقل و انتقال آن آشنا می شوید با ما در ادامه همراه باشید.

نحوه انتقال سهام با نام:

در سهام با نام دارنده سهام کاملاً مشخص است و انتقال دهنده در دفتر سهام قید می کند که سهام خود را به شخص دیگری انتقال داده است، در روال عادی مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود. صورت جلسه نقل و انتقال سهام را تصویب می کند.

قبل از این باید شرکت مفاصا حساب دارایی را نیز دریافت کرده باشد. انتقال دهنده و انتقال گیرنده بر روی برگه های صورت جلسه تغییرات نقل و انتقال سهام شرکت را امضاء می کنند.

در مرحله بعد درخواست در سامانه اداره ثبت می شود و در ادامه طی یک هفته بعد از پست مدارک به اداره ثبت شرکت ها تغییرات ثبت می شود.

نکته جالب در خصوص ثبت تغییرات انتقال سهام در اداره ثبت شرکت ها به هیچ عنوان آگهی تغییرات صادر نمی شود به همین دلیل شرکت های سهامی باید خود دفتر سهام داشته باشند تا بتوانند تغییرات مربوطه در این زمینه را در دفتر سهام ثبت کنند.

نحوه انتقال سهام بی نام:

سهام بی نام جزء سهام هایی است که در وجه حامل صادر می شود و مشخصات خاصی در این خصوص از دارنده در برگه سهام قید نمی شود. از این رو سهام بی نام در دست هر کسی باشد وی دارنده سهام است در واقع این نوع سهام با قبض و اقباض انجام می شود.

سهام غیر قابل انتقال:

سهامی است که به موجب اساسنامه به مدیران داده می شود و مدیران برای شرکت در مجامع و دادن رای باید به میزانی که در اساسنامه مقرر شده سهام را دارا باشند. این سهام سهام بانامی است که به مدیران شرکت داده می شود و تا زمانی که مفاصا حساب دوره تصدی مدیران دریافت نشود قابل نقل و انتقال نمی باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها