جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ورود و خروج شریک در شرکت

ورود و خروج شریک در شرکت
و شرپس از ثبت شرکت، ورود و خروج شریک در شرکت به دلایل خاصی اتفاق می افتد؛ که سعی بر آن داریم درمقاله زیر به این نوع از ثبت تغییرات بپردازیم. هرگاه در یک شرکت تعدادی از سهامداران یا شرکا قصد خروج از شرکت و منتقل نمودن سهام خود به دیگران را داشته باشند، به آن ورود و خروج شریک گفته می شود.

مراحل ورود و خروج شریک در شرکت های تجاری

برای وارد کردن شریک جدید و خارج کردن شرکاء قدیمی به شرکت از طریق مراحل زیر صورت می گیرد.

از این رو ورود شریک به دو حالت زیر صورت می پذیرد:

  • جایگزین شدن شریک جدید با شرکای قدیمی: این نوع اشخاص حقوقی را شامل نمی شود.
  • مبادله شریک جدید با شرکت: در این نوع، مبادله بین شخص حقیقی با شخص حقوقی شرکت است.

خروج شریک از شرکت

مطابق ماده 123 قانون تجارت شرکاء حق ندارد بدون رضایت سایر شرکاء سرمایه خود را به دیگری واگذار کند و از شرکت خارج شود در صورت رضایت تمام شرکا برای خروج شریک باید همانند ورود شریک نوع مبادله سرمایه بین شرکاء تعیین شود. که به دو صورت زیر می باشد :

  • الف) سهم الشرکه خروجی از محل سرمایه شرکت پرداخت شده باشد: این مبادله بین شخصیت حقیقی و اشخاص حقوقی بوده و ارزش مالی و ارزیابی دفتری سرمایه، ملاک ثبت حسابداری می باشد.
  • ب) واگذاری سرمایه توسط شریک خروجی به شرکای جدید: این مبادله سرمایه بین اشخاص حقیقی می باشد و با مبلغ ریالی مبادله کاری نداشته و فقط با ارزش دفتری سرمایه مبادله شده رویدادها ثبت می شود.

لازم به ذکر است هنگام خروج شریک از شرکت کلیه حساب های مربوط به وی مانند حساب سرمایه، حساب برداشت، حساب جاری و حساب وام شرکاء از دفاتر حذف می شود.

مراحل ورود و خروج شریک در شرکتهای تجاری
ورود و خروج شریک در شرکت

 

مدارک مورد نیاز برای ورود و خروج شرکا

  • مدارک اصلی و شناسایی تمامی اعضای شرکت
  • مهرمتعلق به شرکت
  • سربرگ موسسه
  • حضور تمام شرکاء در جلسه
  • ارائه مدارک شناسایی مربوط به شرکت توسط وکیل شرکت

ورود و خروج شریک در شرکت های سهامی خاص

در این شرکت ها اگر چه وارود شدن شریک همراه با افزایش دارایی امکان پذیر است اما خارج کردن شریک و کاهش سرمایه وجود ندارد به همین دلیل بهترین راه برای ورود و خروج سهامداران این نوع شرکت ها نقل و انتقال سهام می باشد.

در شرکت های سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام اولا صورتجلسه نقل و انتقال سهام را تنظیم نمود و سپس نسبت به دریافت مفاحساب از دارایی که پرونده مالیاتی شرکت در آن قرار دارد اقدام نمود.

برای دریافت مفاصاحساب از دارایی باید چهار درصد از سرمایه ای را که انتقال می یابد به اداره مالیات پرداخت نمود. پس از دریافت مفاصاحساب دارایی می توان نسبت به ثبت صورتجلسه مذکور در اداره ثبت شرکت ها اقدام نمود.

ورود و خروج شریک در شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت های با مسئولیت محدود ورود و خروج اعضاء و شرکاء به دو صورت امکان پذیر است که در ذیل به آن اشاره می کنیم:

  • ورود و خروج از طریق نقل و انتقال سهم الشرکه: در این مورد باید نسبت به تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم الشرکه اقدام نمود و با مراجعه به محل رسمی مانند یکی از دفترخانه های اسناد رسمی نسبت به دریافت صلح نامه اقدام نمود.
  • ورود و خروج شریک از طریق صورتجلسات افزایش و کاهش سرمایه : ابتدا باید در صورتجلسه افزایش سرمایه، شخص جدید را جزء شرکاء کرده سپس در صورتجلسه سرمایه نسبت به خروج شریک اقدام نمود.
3.8/5 - (17 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها