جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

شرایط گواهی صلاحیت ایمنی کار پیمانکاری

شرایط گواهی صلاحیت ایمنی کار پیمانکاری

گواهی صلاحیت پیمانکاران در زمینه های گوناگون پیمانکاری انجام می شود. کاربرد این گواهی آموزش و رعایت اصول و مقررات ایمنی در کار است که بر اساس استاندارد های داخلی و بین المللی توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی تعیین می شود. شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات و افزایش امتیاز و شرایط لازمی که برگذار کنندگان مناقصه عنوان می کنند باید از شرایط شرکت در مناقصه برخوردار باشند که در اکثر مناقصات داشتن گواهی صلاحیت ایمنی کار از الزامات قانونی می باشد.

شرایط گواهی صلاحیت ایمنی کار را در ادامه به طور کامل و به تمام نکات و آخرین به روزرسانی های وزارت کار و رفاه اجتماعی تدوین نموده ایم توجه شما را به ادامه این مطلب جلب می کنیم.

گواهی صلاحیت ایمنی کار

گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در جهت پیشگیری از خطرات ناشی از محیط های کاری است و تنها به پیمانکاران اعظاء می شود. این گواهی توسط وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی تنها به شرکت های پیمانکاری اعطاء می شود که گرید دریافت کرده باشند. پیمانکاران در سایت اداره کار و رفاه اجتماعی می توانند تشکیل پرونده مبنی بر گواهی صلاحیت ایمنی کار را تکمیل کنند.

سایر متقاضیانی که شرایط اخذ HSE را دارند از طریق شرکت های گواهی کننده (CB) درخواستی مبنی بر اخذ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران را تنظیم کنند.

موارد موضوع بحث صلاحیت ایمنی پیمانکاری

  1. پیمانکار از کلیه قواعد و مقررات مربوط به ایمنی محیط کار باید آگاهی پیدا کند. این قوانین شامل استاندارد های ملی و بین المللی و قوانین محلی و دستورالعمل های صنعت می باشد.
  2. پیمانکاران آموزش های لازم را نسبت به ایمنی و سلامتی محیط کار می بینند. علاوه بر پیمانکاران بخش هایی از ایمنی محیط کار به کارکنان نیز آموزش داده می شود.
  3. پیمانکاران سیستم مدیریت ایمنی خاصی برای خود دارندکه بر اساس فرایندها و سیاست ها و رویه های که آموزش میبینند برای مجموعه خود تعیین می کنند.
  4. تمامی تجهیزات و ابزار ایمنی مناسبی را برای محیط کار باید فراهم کنند.
  5. پیمانکاران همکاری و ارتباطات را با سایر اعضاء تیم پروژه مانند سایر پیمانکاران و ناظر و کارفرما خواهند داشت.

لزوم دریافت گواهی صلاحیت کار

کارفرما بر اساس مدارکی که به پیمانکار اعلام می کند، پیمانکار جهت شرکت در مناقصه مدارک مربوطه را ارائه دهد. در اکثر مناقصات داشتن گواهی صلاحیت ایمنی کار الزامی است. از این رو لزوم دریافت گواهی صلاحیت کار شرکت در مناقصات خصوصی و دولتی می باشد.

مزایای دریافت گواهی ایمنی کار
مزایای دریافت گواهی ایمنی کار

مزایای دریافت گواهی ایمنی کار

  • بعد از دریافت گواهی به راحتی می توانید در مناقصات و مزایدات دولتی یا خصوصی شرکت داشته باشید.
  • صورت وضعیت ها مورد وصول قرار می گیرند.
  • پیمانکار مربوطه مورد تایید از اداره کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت و معدن خواهد بود.
  • پیمانکار به طور کلی تاییدیه امنیت را دریافت می کند و ملزم است اصول ایمنی محیط کار و پروژه ها را رعایت نماید.
  • کسب و کار مربووطه اعتبار یافته و ارتقاء رتیه خواهید داشت.
  • امکان دریافت گروه های کوچک و بزرگ در سراسر کشور

مدت اعتبار گواهی ایمنی کار

از زمانی که گواهی ایمنی کار را دریافت می کنید این گواهی به مدت دو سال  دارای اعتبار می باشد بعد از اتمام دو سال گواهی منقضی شده و مجدداً می بایست این گواهی را تمدید کنید.

اگر بعد از اتمام اعتبار گواهی اقدام به تمدید نکنید از هیچ یک از مزایای آن نمی توان استفاده کرد یعنی امکان شرکت در مناقصه و مزایدات مربوطه فراهم نخواهد بود. برای تمدید نیز مجدداً مراحل اخذ گواهی را طی خواهید کرد.

مدارک الزامی برای اخذ گواهی صلاحیت ایمنی کار

  • ارائه مدارک شناسایی هیئت مدیره و مدیران شرکت
  • ارائه فرم پیمانکاری
  • اجاره نامه یا سند ملک دفتر مرکزی پیمانکار
  • کپی گواهی صلاحیت پیمانکاری (گرید) از مرجع ذی صلاح
  • آگهی مناقصه برای دریافت گواهی موقت 2 ماهه جهت شرکت در مناقصه
  • کد اقتصادی
  • اظهارنامه مالیاتی
  • لیست بیمه و فیش حقوقی پرسنل
  • فیش های واریزی جهت کلاس های ایمنی کار
  • لیست بیمه و فیش حقوقی اعضاء

مراحل اخذ گواهی صلاحیت ایمنی کار

بعد از تکمیل مدارک فوق باید ابتدا در سامانه تشکیل پرونده طی دو مرحله انجام شود. بعد از بررسی درخواست ثبت شده در سامانه و در صورت تایید اطلاعات پیمانکار توسط کارشناسان، فیزیک مدارک باید به کانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان ارائه شود.

اگر شرکت هستید تمامی مدیران و اعضاء شرکت به همراه کارکنان باید در کلاس های آموزشی شرکت کنند که هزینه های مربوط به آنها بر عهده کارفرما می باشد. برای تمامی اشخاصی که در کلاس ها شرکت می کنند گواهی نامه مجزایی صادر می شود که گواهی دوره های آموزشی است. گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران نیز به نام شرکت و مدیر عامل شرکت صادر می شود.

با گذراندن کلاس ها و در صورتی که پرونده مربوطه مورد تایید قرار گیرد، پرونده به بازرسی استان ارسال خواهد شد. بازرس به صورت نا مشخص به دفتر پیمانکاری حهت بازبینی دفتر مرکزی و حتی ممکن است بازرس به محل پروژه نیز بازرسی داشته باشد. اگر تمامی موارد دفتر و محل پروژه بر اساس استاندارد های تعریف شده باشد پرونده تایید و به وزارت کار ارسال خواهد شد.

سپس کمیته ای با نام کمیته تشخیص صلاحیت که به طور کلی در ماه یک یا دو بار جهت بررسی صلاحیت ایمنی پیمانکاران برگذار می شود. تمامی مراحلی که از ابتدا طی کرده اید در این کمیته مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و بعد از بررسی و تایید نهایتاً تا 2 ساعت، گواهی صلاحیت ایمنی کار در سایت قابل مشاهده خواهد بود.

سامانه استعلام گواهی صلاحیت ایمنی کار

استعلام گواهی ایمنی کار یکی از مهمترین مواردی است که ممکن است با آن رو به روی شده باشید و یا در آینده لازم باشد این کار را کنید. فارغ از اینکه پیمانکار یا کارگر یا برگذار کننده مناقصه هستید. با روش زیر می توانید به راحتی استعلام مربوط به گواهی ایمنی کار را دریافت کنید.

  • به سایت تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری کشور که سایت دولتی زیر نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی است شوید.
  • در قسمت منو این سایت صفحه لیست پیمانکاران کشور را باز کنید.
  • در این صفحه فرمی باز می شود که استان مربوطه و شهر مورد نظری که شرکت یا پیمانکار در آن مستقر است را وارد کنید، در ادامه اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، شناسه ملی یا نام پیمانکار یا شماره ملی وی را باید در این قسمت وارد کنید. بعد از زدن بر روی دکمه جستجو نتایج مرتبط مورد نمایش قرار می گیرد.
  • سپس در بانک اطلاعات ثبت شده در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی گواهی صادر شده بر اساس اطلاعات وارد شده نمایش داده می شود که در آن تاریخ صدور گواهی و تاریخ پایان اعتبار گواهی و اطلاعات پیمانکار ذکر شده است. در صورتی که تاریخ گواهی تمام شده باشد و پیمانکار روند تمدید را طی می کند در قسمت انقضاء عنوان (در جریان تمدید) ذکر درج می شود.

جمع بندی: تلاش بر این داشتیم اطلاعات ارائه شده در راستای خدمات اخذ گواهی ایمنی کار کاربردی باشد لذا در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید و یا در روند دریافت این گواهی با مشکلاتی رو به رو شده اید حتماً با کارشناسان ما در مجتمع ثبتی نوول تماس بگیرید. وکلاء همه روزه پاسخگوی شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها