صفحه نخست » اخبار و مقالات » کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی چیست؟ هر شرکت و یا موسسه ای بعد از آن که به ثبت رسید از تاریخ ثبت آن به مدت 2 ماه فرصت دارد که به منظور تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی خود مبادرت کند.

کداقتصادی یعنی :

کد اقتصادی شماره ای است 12 تا16 رقمی که این شماره برای شناسایی شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی در امورمالیاتی کشور می باشد.و گرفتن این کد نخستین گام برای اشخاص یا شرکت ها درراستای امورمالیاتی می باشد.که تمامی شرکتها ی ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی هستند .

انواع شرکت ها پس از ثبت در اداره ثبت و انتشار گواهی تاسیس شرکت باید در زمان 2 ماه تشکیل پرونده مالیاتی دهد و به منظور اخذ کد اقتصادی گام بردارد .

در این زمان الزام تشکیل پرونده مالیاتی احساس می شود که در زمان تاسیس شرکت بدون دراختیار داشتن پرونده مالیاتی نمی توان کد اقتصادی مربوطه را اخذ کرد .

در این زمان در صورت دریافت نکردن کد اقتصادی ، شرکت مورد نظر توان عقد قرارداد و انجام امورات را نخواهد د اشت . در این میان در پایان سال مالی نمی توان اظهارنامه مالیاتی را به اداره دارایی تسلیم کند

چگونگی اخذ کد اقتصادی

به منظور نحوه دریافت کد اقتصادی لازم می باشد نخست توصیح کوتاهی درباره کد اقتصادی ارائه نماییم. پس با ما همراه باشید.

مقصود از کد اقتصادی شناسه 12 رقمی می باشد که به منظور شناسایی و شناخته شدن شرکت در واحد مالیاتی مربوط به خود از آن استعمال می گردد.

به منظور دریافت برگه کد اقتصادی لازم می باشد که نخست به منظور شرکت مورد نظر در واحد مالیاتی که آدرس شرکت به آن مربوط می شود پرونده مالیاتی تشکیل داد..

چه افرادی می توانند اقدام به اخذ کد اقتصادی کنند

کلیه افراد اعم از حقیقی و حقوقی که در واحدهای صادرات و واردات > توزیع انواع کالاها و خدمات فعال هستند .

قابل ذکر است که افراد حقیقی در راستای اخذ کد اقتصادی باید از قبل پروانه کسب و کار را دریافت کرده باشند و محل مشخصی برای انجام امور اقتصادی خود در نظر گرفته باشند و آن را به ثبت رسانده باشند.

بر طبق قانون تصویب شده مجلس در خصوص دریافت کداقتصادی شرکت ها ، اگر شرکتی اقدام به دریافت کداقتصادی نکند نمی تواند از معافیت های مالیاتی گنجانده شده در ماده 105 سازمان مالیاتی بهره ببرد .

بیشتر بدانید ...
مراحل اخذ جواز تاسیس صنایع

برای دریافت کد اقتصادی می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید و اطلاعات کسب کنید.

در ماده 105 قوانین مالیاتی کشور ایران ، درآمدهای شرکت ها و واحدهای صنفی ناشی از فعالیت های سایر اشخاص حقوقی از طریق منابع در کشور و یا خارج از کشور می باشد که بعد از برآورد هزینه ها و تعرفه های بدست آمده از منابع غیرمعاف و نیز کسر مالیات های وضع شده با فاکتورگیری از مواردی که در قانون دارای مصوبه ای جدامیباشند متحمل مالیاتی حداکثر 25 درصدی می باشند .

مراحل اخذ کداقتصادی و ارزش افزوده

مراحل اخذ کد اقتصادی و گواهی ارزش افزوده

تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی ، اولین مرحله می باشد که باید به شکل حضوری انجام شود. سپس ثبت نام درسایت اخذ کد اقتصادی به آدرس tax.gov.ir و بعد از آن دریافت رمز و پسورد برای ادامه مراحل اخذ کد اقتصادی از طریق پیامک و یا پست و سپس ادامه مراحل تا اخذ کد 12 رقمی و سپس کد 16 رقمی هوشمند و بعد از ثبت نام برای ارزش افزوده و در صورت تایید ثبت نام با مراجعه حضوری تشکیل پرونده و سپس اخذ گواهی ارزش افزوده انجام می شود که بعد از آن میزا مالیات بر افزوده محصولات یا خدمات در فاکتورها درج شده از مشتری اخذ شده و به صورت فصلی به اداره مالیات پرداخت می شود .

فواید اخذ کد اقتصادی

  • اخذ کارت بازرگانی
  • شرکت در مزایده ها
  • صدور فاکتور
  • باز کردن حساب در بانک
  • شرکت در مناقصات
  • اخذ قرارداد با شرکتها ی دولتی

مزایای اخذ کد اقتصادی

  1. با دربرداشتن کد اقتصادی می توان از رقابتهای ناسالم جلوگیری نمود.
  2. در صورت در اختیار داشتن کد اقتصادی زمینه برای حمایت از فعالان اقتصادی فراهم می گردد.
  3. اخذ مجوز برای انجام امور بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی است با داشتن کد اقتصادی امکان پذیر می شود.
  4. ارائه کد اقتصادی جدید و تعهد مبنی بر ارائه این کد پس از صدور،از مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده ی صدور کارت بازرگانی،می باشد.
  5. در برداشتن کد اقتصادی برای اموری اعم از تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع کالا و کالاهای خدماتی توسط اشخاص حقوقی الزامی است.
  6. اشخاص حقیقی که به امور واردات و صادرات و توزیع کالا و.. مشغول می باشند و دارای پروانه کسب و کار هستند و یا دارای محل فعالیت تجاری می باشند واجد شرایط اخذ کد اقتصادی می باشند.
  7. برای انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی اخذ کد اقتصادی الزامی می باشد.
  8. از مزایای دیگر کد اقتصادی کسب مجوز برای فعالیت های تجاری و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت ها و تلاش های ناسالم می باشد.
بیشتر بدانید ...
دفاتر پلمپ تجاری

 اخذ کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی

مدارک مورد نیاز به منظور تشکیل پرونده مالیاتی در هر واحد مالیاتی متمایز می باشد اما مهم ترین آن ها به شرح ذیل می باشد:

  • تمامی مدارک ثبت شرکت اعم از اساسنامه شرکت نامه، تقاضانامه  ارائه گردد.
  • رونوشت برابر اصل تمامی مدارک شناسایی اعضای شرکت ارائه گردد.
  • گواهی امضاء از صاحبان امضاء شرکت ارائه گردد.
  • مهر شرکت ارائه گردد.
  • اجاره نامه ی رسمی و دربردارنده کد رهگیری از آدرس شرکت و به نام شرکت ارائه گردد.

این 5 مورد از مهم ترین و با اهمیت ترین مدارک به منظور تشکیل پرونده مالیاتی شرکت محسوب می شوند.

بعد از تشکیل پرونده بایستی نسبت به پرداخت دو در هزار سرمایه ثبت شرکت و ارائه فیش بانکی به پرداخت نمودن مبلغ مورد نظر مبادرت نمود، پس از کامل کردن این مدارک به سرممیزی شرکت ،برگه کد اقتصادی تحویل شخص صاحب امضاء شرکت و یا وکیل شرکت می گردد.

برگه کد اقتصادی که ارائه شده است دربردارنده کد اقتصادی 12 رقمی شرکت ،شماره پرونده شماره کلاسه پرونده ، شماره واحد مالیاتی و دیگر اطلاعات مربوط به پرونده مالیاتی شرکت می باشد.

در رابطه با کد اقتصادی شرکت ها بایست بیان کرد که این کد 12 رقمی ثابت و بدون تغییر می باشد و برخلاف شماره ثبت شرکت ها که در صورت تغییر محل به واحد ثبتی دیگر تغییر می کند قابل تغییر دادن نمی باشد.

راهنمای اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی شماره انحصاری و فردی است که توسط سازمان امور مالیاتی و پس از طی مراحل خاصی و ویژه به فعالان و سهامداران اقتصادی اختصاص داده می شود و در اصل شماره شناسایی این افراد در سازمان امور مالیاتی می باشد.

کد اقتصادی در واقع یک کد اجباری است که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، صدور کردن فاکتور و باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد. به منظور انجام اقدامات بعد از ثبت شرکت مثل اخذ کد اقتصادی ثبت نوول در خدمت شماست.

پس از اینکه هر شرکت و موسسه ای ثبت شد و آگهی تاسیس آن نیز صادر گردید باید ظرف دو ماه در اداره دارایی پرونده تشکیل بدهد و جهت اخذ کد اقتصادی مبادرت کند.

تشکیل پرونده مالیاتی امری مهم و با اهمیت محسوب می شود به گونه ای که وقتی شرکتی ثبت و تاسیس می گردد بدون دربرداشتن پرونده مالیاتی قادر نمی باشد جهت اخذ کد اقتصادی مبادرت کند.

بیشتر بدانید ...
تفاوت کارت بازرگانی

به موجب همین امر شرکت قادر نمی باشد جهت اخذ قرارداد مبادرت نماید و فعالیت خود را آغاز کند. هم چنین شرکت قادر نمی باشد در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت یا فعالیت خود را به دارایی ارائه نماید.

کاربرد کد اقتصادی

با اخذ کد اقتصادی می توان:

  • کارت بازرگانی دریافت کرد.
  • در مزایده ها شرکت نمود.
  • فاکتور صادر نمود.
  • حساب بانکی در بانک افتتاح نمود.
  • در مناقصه ها شرکت نمود.
  • با شرکتهای دولتی قرارداد بست.

گواهی ارزش افزوده

به منظور دریافت گواهی ارزش افزوده شرکت بایستی حتما شرکت دربردارنده کد اقتصادی 12 رقمی باشد این کد اقتصادی به روش سامانه اینترنتی سازمان امور دارایی و کد اقتصادی قابل دریافت می باشد اما نکته قابل اوجه این می باشد که به منظور دریافت کد اقتصادی 16 رقمی به کد اقتصادی 12 رقمی شرکت نیاز می باشد.

پس در نتیجه به منظور دریافت گواهی ارزش افزوده ی شرکت بایستی حتما شرکت دربردارنده کد اقتصادی 12 رقمی باشد و در صورت دربرداشتن کد اقتصادی 12 و 16 رقمی می توان به منظور دریافت گواهی ارزش افزوده مبادرت نمود ،این کار نیازمند ثبت نام اینترنتی است که خود دربردارنده دو مرحله تهیه و تسلیم مدارک مورد نیاز به سازمان ارزش افزوده می باشد.

ثبت نام اینترنتی ارزش افزوده شرکت دربردارنده 2 مرحله است، اولین مرحله پیش ثبت نام می باشد و در صورتی که اطلاعات صحیح، گذر واژه و نام کاربری ابلاغ شده باشد به آدرس شرکت ارسال می شود.

با دربر داشتن این گذرواژه و نام کاربری می توان مرحله دوم ثبت نام را شروع کرد ،مرحله دوم که خودش دربردارنده 13 مرحله است به کامل کردن نیاز دارد که بعد از کامل کردن و تایید نهایی این مرحله ها می توان نسبت به تحویل فیزیکی مدارک مورد نیاز به سازمان ارزش افزوده مبادرت نمود.

مدارک مورد نیاز به منظور دریافت گواهی ارزش افزوده علاوه بر مدارک هایی که به منظور کد اقتصادی نیاز می باشد.

بایستی قراردادی فی مابین شرکت و شرکتی که می بایست 9 درصد ارزش افزوده از آن دریافت شود هم ارائه گردد ،بعد از آن که این قرارداد ارائه گردید و 9 درصد ارزش افزوده ی مربوط به آن واریز گردید و فیش بانکی ارائه شد گواهی ارزش افزوده ی شرکت صادر می شود.

در صورت روبرو شدن شد با هر سوال و مسئله ای می توانید با موسسه ثبت نوول تماس بگیرید و ضمن مشاوره رایگان از تجربیات مشاوران و کارشناسان خبره و کاردان ما نیز بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
2 نظرات
قدیمی ترین
جدید ترین بیشترین امتیاز
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

درود ب شما . سپاس از اعتمادتان