جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

راهنمای پلمپ دفاتر 1402

پلمپ دفاتر

باتوجه به قوانین مصوبه کلیه شرکتهایی که ثبت می شوند باید دارای پلمپ دفاتر باشند. از این رو دانستن اینکه پلمپ دفاتر چیست؟ مهم می باشد. در اداره ثبت شرکتها پلمپ دفاتر1402 انجام می شود. در نتیجه از اقدامات بعد از ثبت شرکت پلمپ دفاتر تجاری می باشد.

شرکتهای تجاری در جهت اظهارات هزینه ها و درآمدهای خود نیاز به دفاتر پلمپ دفاتر دارند که این موضوع در ماده 6 قانون تجارت برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی تصویب شده است. در ادامه به انواع دفاتر مالی می پردازیم همراه ما باشید.

انواع دفاتر تجاری 1402

هر تاجری به استثناء کسبه جزء مکلف است 4 قسم دفتر داشته باشد:

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارائی
  • دفتر کپیه

پلمپ دفاتر به صورت دفتر کل و روزنامه می باشند که بر حسب کارکرد 50-100-150برگی می باشند.

کلیه شرکتهای فعال حتی در صورتی که فعالیتی ندارند باید در جهت مشخص کردن عملکرد مالی خود  پلمپ دفاتر را تکمیل نمایند. در صورتی که مدیران شرکت در تکمیل این دفاتر کوتاهی نمایند باعث علی رأس شدن شرکت نیز می شوند.

الزامی است که تاجر در هنگام تکمیل این دفاتر کلیه اموال و دارایی ها از جمله منقول و غیر منقول و دیون مطالبات سال گذشته خود را با تمام جزئیات در دفتر ثبت و امضا نماید.

دفتر دارایی مورد استفاده قرار نمی گیرد و تاجران معمولا بجای آن از ترازنامه و یا بیلان استفاده می کنند.

در تعریف ترازنامه باید بدین صورت بیان کرد که خلاصه ای از نتیجه های حساب های دفتر کل و یا دفتر دارایی می باشد که به شکل جدول مانده حساب شرکت و یا موسسه را نشان می دهد که در زمان بررسی مشخص می شود که شرکت در مدت فعالیت به سوددهی رسیده است و یا ضرر کرده است.

دفتر روزنامه چیست ؟

روزنامه، دفتری است که در ان کلیه هزینه های سودو زیان به صورت روزانه درج می شود.

دفتر کل چیست ؟

به دفتر که در آن ریز هزینه های دفتر روزنامه به صورت هفتگی وارد شود دفتر کل می گویند.

نکته : دفاتر قانونی مورد تایید سازمان امور مالیاتی، دفاتری هستند که مطابق مقررات مواد 11و 12 قانون تجارت مصوب سال 1311 در اداره ثبت اسناد و دفتر مشاغل از طرف ادارات امور اقتصادی و دارایی پلمپ گردد.

اولین گام برای ثبت دفاتر تجاری چیست ؟

اولین گام برای ثبت دفاتر تجاری 1402 چیست ؟

در ابتدا برای ثبت درخواست و ثبت دفاتر پلمپ  مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت ها به نشانی اینترنتی www.irsherkat.ssaa.ir و ورود به بخش ثبت پلمپ دفاتر تجاری شرکت ها می باشد. شما به دو صورت می توانید اقدامات ثبت پلمپ دفاتر را انجام دهید.

در روش اول موسسین شرکت ها با در دست داشتن و ارائه مدارک مورد نظر به سایت مراجعه کرده و مراحل پیچیده ثبت دفاتر را انجام می دهند.

در روش دوم با مراجعه به مجتمع متخصص ثبتی و حقوقی و در اختیار گذاشتن مدارک و مجوزهای لازم به کارشناسان ثبتی خیال خود را از صحیح و به موقع انجام شدن امور آسوده خواهید کرد و تنها با یکبار مراجعه به موسسه کارهای ثبت دفاتر را به سرانجام خواهید رساند.

مراحل ثبت پلمپ دفاتر قانونی 1402

بعد از مراجعه به سایت اداره ثبت و ورود به ثبت دفاتر تجاری باید تمام اطلاعذات خواسته شده در مورد متقاضی ثبت پلمپ دفاتر قانونی در سایت بارگزاری شود. در قسمت ثبت دفاتر نوع شخصیت را شخصیت حقوقی انتخاب کرده و تمامی اطلاعات مربوط به متقاضیان ثبت را واردکرده.

با وارد کردن اطلاعات صحیح در سامانه ثبت پیامک هایی در خصوص انجام هریک از مراحل ثبتی برای شما ارسال خواهد شد. در این زمان باید اطلاعات خواسته شده در زمینه شروع و تکمیل سال های مالی را وارد کنید.

این اطلاعات باید دقیق و برپایه روز و ماه و سال مالی موردنظر باشد. این نکته را در نظر بگیرید که زمان پایان سال مالی بر اساس ثبت شخص حقوقی و نیز درخواست زمان پلمپ در نظر گرفته نمی شود.

سپس با پر کردن فیلد مخصوص به آدرس معین شده برای دریافت دفاتر پلمپ قانونی که باید اطلاعات کامل و صحیح نشانی شرکت باشد درج شود. دفاتر پلمپ شده به آدرس واردش ده ارسال می شود پس باید در زمان درج آن دقت  کافی را داشت.

در مرحله بعد اطلاعات شخصیت حقوقی را مشاهده کرده و در صورت صحت آن ها تایید مدارک را وارد کرده در غیراین صورت باید برای اصلاح آن به واحد ثبتی مراجعه کنید.

در مرحله بعدی بر طبق اطلاعاتی که متقاضی وارد کرده شماره پیگیری به متقای ارائه می شود.

سپس سمت هر فرد را در شرکت از فهرست انتخاب کرده و اطلاعات اعضای هیئت مدیره را در سایت وارد می کنید.

در مراحل بعد اسامی اعضای هیئت مدیره شامل نام و نام خانوادگی و تمامی مدارک شناسایی اعضا را وارد کرده و به مرحله بعدی مراجعه می کنید.

مرحله بعدی ثبت پلمپ دفاتر اعضای هیئت مدیره را در شرکت مشخص کرده و سمت هرکدام از اعضا و مسئولیت محدود یا نامحدود آن ها را در شرکت مشخص کرده و حق امضا داران را نیز در شرکت مشخص می کنید.

در ادامه بخشی وجود دارد که شامل دفتر مورد تقاضای شخص حقوقی می باشد که در آن باید نوع دفاتر پلمپ از دفاتر روزنامه کل و روزنامه و تعداد برگ های آن و جلد آن دفتر را مشخص کرده و اطلاعات درج شده را ذخیره می کنید.

در مرحله بعد باید مدارک و اظهارنامه های پلمپ دفاتر مورد تایید در سایت را با زدن دکمه تایید مشخص کنید.

پس از تکمیل اطلاعات در خصوص ثبت پلمپ دفاتر باید اصل مدارک و اظهارنامه را به اداره ثبت ارسال کرده تا اداره پست دفاتر را به آدرسی که از قبل در سایت وارد کرده اید ارسال کند.

با دریافت شماره پیگیری پلمپ دفاتر  با وارد کردن اطلاعات و زمان تحویل مدارک به پست را قید کرده وپذیرش نهایی را کلیک کرده و  به مرحله بعدی می روید.

پس از ارسال مدارک مورد نیاز برای ثبت دفاتر، بازرسان آن ها را بررسی کرده و در صورت تایید مدارک از سوی آن ها گزارش تایید پرداخت وجه دفاتر صادر خواهد شد. متقاضیان باید وجه مربوطه را به صورت اینترنتی در سایت پرداخت کنند.

چرا باید دفاتر پلمپ 1402 را ثبت کنیم ؟

پس از تاسیس و ثبت شرکت، از اولین اقداماتی که باید انجام گیرد، پلمپ دفاتر است. پلمپ دفاتر توسط مرجع ثبت شرکت‌ها انجام می­ شود. به این صورت که تمام صفحات شماره گذاری می­ شود و شماره https://irsherkat.ssaa.ir/ ثبت شرکت در آن وارد شده و مهر اداره ثبت شرکت­ها در آن درج می­ شود. بطوری که امکان دست بردن در آن صفحات و جابجایی وجود نداشته باشد.

در پایان هر سال مالی هم شرکت باید دفاتر را به اداره مالیات تحویل دهد. حتی اگر فعالیتی نداشته و تمام صفحات دفتر سفید باشد. سوالی که مطرح می­ شود این است که اگر شرکت عدم فعالیت خود را ثبت کند باز هم پلمپ دفاتر اجباری است ؟

در پاسخ باید گفت که پلمپ دفاتر در هر صورت اجباری است، حتی اگر شرکت فعالیت نداشته باشد و یا عدم فعالیت خود را ثبت کرده باشد.

راهنمای پلمپ دفاتر 1400؛ پلمپ دفاتر قانونی در موسسه حقوقی نوول

شیوه پر کردن دفاتر پلمپ 1402

حالا که با پلمپ دفاتر آشنا شدید، خوب است ببینیم تجار باید در پر کردن دفاتر چه قواعدی را رعایت کنند:

  1. تمامی معاملات و صادرات و واردات در دفاتر مذکور باید به ترتیب تاریخ در صفحات مخصوص نوشته شود. حک کردن و همچنین سفید گذاشتن، بیش از آنچه در دفترنویسی معمول است نباید وجود داشته باشد. در حاشیه و یا بین سطور نوشتن ممنوع است و تاجر باید تمام آن دفاتر را از ختم هر سالی لا اقل تا ده سال نگاه دارد. (قانون تجارت، ماده 13)
  2. وظیفه نگهداری دفاتر تجاری برای تشخیص میزان مالیات به درآمد و تعیین مرور زمان مالیاتی پنج سال است.
  3. ابتدا باید موارد را در چکنویس تنظیم نموده و سپس در دفاتر کل وارد نمایید بدین صورت از خط خوردگی و نامرتب بودن جلوگیری می شود. سپس بعد از صحت اطلاعات در دفتر به درستی آنها را وارد نمایید.
  4. دفاتری که تجار برای امور تجاری خود به کار می­ برند، در صورتی که مطابق مقررات این قانون تنظیم شوند، بین تجار در امور تجاری سندیت خواهد داشت. در غیر این صورت علیه صاحب آن معتبر است. (قانون تجات ماده 14)

امروزه موضوع ثبت و تغییرات در شرکتها و نیز رسیدگی به دفاتر پلمپ تجاری مسائل مهمی در انجام امورات شرکت ها به شمار می آید. اگر شما متقاضی ثبت شرکت در کشور هستید و تمایل به اخذ دفاتر پلمپ برای رسیدگی به امورات مالیاتی خود با مجتمع ثبتی نوول در ارتباط باشید.

امورات ثبتی و حقوقی خود را به کارشناسان مجرب ثبتی نوول واگذار کنید تا در کم ترین زمان امورات ثبتی حقوقی شما با پشتوانه به تخصص کارشناسان ثبتی انجام پذیرد.

این گروه ثبتی هم چنین با برآورد هزینه های ثبت شرکت و پلمپ دفاتر شما را در راه پرداخت و برآورد تمامی هزینه های ثبتی راهنمایی خواهد کرد. پس بی معطلی با شماره های مجتمع حقوقی تماس بگیرید.

4.7/5 - (14 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس
2 سال پیش

جامع و کاربردی بود.
ممنونم

yavari
2 سال پیش
پاسخ به  عباس

با تشکر از نگاه زیباتون . موفق باشید

محسن بنده خدا
2 سال پیش

مثلا نمی شود در سامانه اداره ثبت خیلی ساده مدیر یا عضو شرکت فقط با کد ملی خود یا شرکت درخواست را ثبت کند و بعد از تایید پیامکی، بلافاصله به صفحه واریز هزینه صدور دفتر منتقل و آنگاه در سامانه به او گفته شود منتظر دریافت دفتر پلمب تا فلان تاریخ بماند!!!!

yavari
2 سال پیش

برای حل مشکل حقوقی و ثبتی خود با موسسه نوول با شماره تماس 02632525232 تماس گرفته و مشاوره رایگان بگیرید. مادر تمامی مسیر امور ثبتی راهنمای تخصصی شماهستیم.

محسن بنده خدا
2 سال پیش

از کمدی های روزگار ما اینه که اگر شرکتی بخواهد مثلا درخواست دریافت دفتر پلمب مالیاتی به اداره ثبت شرکت ها بدهد باید اول در سامانه ایشان درخواست را ثبت کند. برای این منظور لازم است عضو شرکت اطلاعات کامل هویتی خود را یک بار در سامانه درج کند (در حالیکه این اطلاعات به واسطه کد ملی شرکت صادره از همان اداره ثبت کاملا موجود است!)
بعد باید نامه درخواست تولید شده در سامانه را پرینت گرفته و آن را مهر و امضا کند!!!

yavari
2 سال پیش

درود بر شما تمامی گام های پلمپ دفاتر باید براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها و ادارات مالیات برآورد و ارائه شود. برای حل مشکل حقوقی و ثبتی خود با موسسه نوول با شماره تماس 02632525232 تماس گرفته و مشاوره رایگان بگیرید.

محسن بنده خدا
2 سال پیش

سپس باید این نامه را همراه با کپی کارت ملی و مدارک هویتی متقاضی و روزنامه آخرین تغییرات شرکت (که قبلا این مدارک و تغییرات در همان اداره مسجل شده و مرجع قانونی و اصلی تایید کننده و صادر کننده آن تغییرات، همان اداره ثبت شرکتها است) در پاکتی گذاشته و فقط از طریق پست با ضوابط خاص برای اداره ثبت شرکتها ارسال کند. سپس پاکت مزبور توسط کارمندان اداره ثبت شرکت ها بررسی شود و در صورت تطبیق همه مدارک و تایید آنها مجوز پرداخت هزینه دفتر پلمب صادر شود و متقاضی از طریق سامانه مربوطه اقدام به پرداخت… ادامه مطلب »

محسن بنده خدا
2 سال پیش

آنوقت می گویند چرا کشور پیشرفت نمی کند!
بنظر می رسد با این سرطان بروکراسی فاقد کوچکترین عقلانیت، برخی پیشرفت های موردی کوچک معجزه الهی بوده وگرنه دستگاه های اداری با همه توان در جهت عقب نگه داشتن و ظلم به مردم به خوبی کار می کنند!
جالب اینکه همواره دولت پشت دولت، وزرا پشت وزرا، روسا پشت روسا آمده و می روند و هرگز کسی از ایشان این چیزها را انگار نه می بیند و نه تعجب می کند، چه رسد به آنکه اصلاحی انجام دهد.
آخرت گرمی دارند این عزیزان تشنه به خدمت!

صفری
2 سال پیش

سلام،اگر اسفند گذشته باشه و فعالیت از نتیر آغاز بشه،تکلیف پلمپ دفاتر چیست؟

غلامرضاجعفری
2 سال پیش

لطفابفرماییددرقسمت «ردیف» صفحه مربوط به اطلاعات اعضای هیئت مدیره درزمان تکمیل اظهارنامه پلمپ دفاتر برای سال١۴٠١ چه بنویسیم؟