صفحه نخست » اخبار و مقالات » استعلام علامت تجاری

استعلام علامت تجاری

اگر با ماهیت کلی علامت تجاری آشنا باشید میدانید که به جهت قبولی و ثبت آن باید استعلام علامت تجاری را قبل از هر اقدامی انجام دهید . نگران نباشید زیرا با مطالعه متن زیر و یا با دریافت مشاوره رایگان حقوقی موسسه نوول شما می توانید در کم ترین زمان به شخصه این امور را انجام داده و در راه رسیدن به اهدافتان گام برداری. با ما در ادامه متن همراه باشید.

منظور از استعلام علامت تجاری

علامت تجاری میتواند مشتمل برحرف، عدد، تصویر و غیره باشد که کالا و محصولات را بتوانند معرفی کرده و خصایص یک کالا یا محصول را بیان نمایند و بستر را جهت ورود به بازار مهیا می نمایند. با استعلام علامت تجاری چنانچه علامتی قبلا ثبت شده باشد به شما اعلام خواهد شد تا نسبت به ثبت آن اقدام نکنید.

از آنجا که تنوع و تعداد علامتهای ثبت شده بسیار زیاد می باشد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به آن اهمیت ویژه ای داده است بنابراین افراد متقاضی پس از اینکه استعلام به عمل آوردند مطلع خواهند شد که علامت درخواستی آنها قبلا در ایران یا حتی کشورهای دیگر ثبت شده است یا خیر و با توجه به این موضوع قابلیت ثبت خواهد داشت یا نمی توان آن را به ثبت رساند.

با گرفتن استعلام علامت تجاری میتوان به علائم، برندها، طرح ها و حتی طبقه و صنف آن ها که پیش از این در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است واقف شده و بدین وسیله از ارسال نام های تکراری جهت علامت خود به سازمان ثبت پیشگیری خواهد شد. واضح است با گرفتن استعلام و در نظر گرفتن اطلاعات اخذ شده در زمان و هزینه صرفه جویی خواهد شد.

بیشتر بدانید ...
ثبت شرکت سهامی عام

استعلام علامت تجاری

مدارک مورد نیاز برای استعلام ثبت علامت تجاری

  • ارائه تسلیم اظهارنامه از طریق اینترنت.
  • ارائه مدارک مثبت هویت متقاضی.
    الف) اشخاص حقیقی: ارائه رونوشت شناسنامه و رونوشت کارت ملی.
    ب) اشخاص حقوقی: ارائه آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت رونوشت شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء.
  • مدارک نماینده قانونی: درصورتی که درخواست توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ….) صورت می گیرد مدارک آن هم باید ضمیمه گردد.
  • ارائه 10 نمونه گرافیکی یا رونوشت یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر.
  • 5در صورتی که علامت سه بعدی می باشد ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند الزامی است.
  • ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط.
  • در صورتی که متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با ارائه اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ ارائه تسلیم کنند.
  • ارائه نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار.

مزایای استعلام ثبت علامت تجاری

  • ضمانتی است بر اینکه که مشتریان و مصرف کنندگان قادر خواهند بود محصولاتشان را از دیگر محصولات تشخیص دهند.
  • شرکتها می توانند بدین وسیله محصولات خود را از یکدیگر تفکیک نمایند.
  • از علامت تجاری می توان به عنوان وسیله ای برای بازاریابی و کسب اعتبار و وجهه برای شرکت ها استفاده کرد.
  • میتوان علامت تجاری را به اشخاص ثالث انتقال داد تا از آن استفاده نمایند و از این راه به کسب درآمد بپردازند.
  • در صورت اعطا نمایندگی از مواردی است که در قرارداد قید خواهد شد و وجود آن الزامی است.
  • به عنوان یک سرمایه با ارزش جهت کسب و کار به حساب می آید.
  • بواسطه ی آن شرکت‌ها برای بهبود و ارتقاء محصولات تلاش کرده و سرمایه گذاری می نمایند.
  • جهت اخذ تسهیلات و وام می تواند مثمر ثمر باشد.
بیشتر بدانید ...
ثبت شرکت در مناطق آزاد

مراحل استعلام علامت تجاری

جهت استعلام علامت تجاری می توان از دو طریق اقدام کرد که در ذیل آنها را شرح خواهیم داد:

– به سامانه اداره مالکیت صنعتی به نشانی اینترنتی www.iripo.ssaa.ir وارد شده و روی دکمه جستجو کلیک کرده ، و در این صفحه نام و طبقه مورد تقاضای خود را تعیین کنید.با انتخاب گزینه جستجو، قادر خواهید بود ازسابقه ثبت برند موردنظر خود استعلام به عمل آورید.

-در این روش پس از وارد شدن به سایت رسمی کشور به نشانی اینترنتی www.rrk.ir به قسمت آگهی های قانونی وارد شده وعلامت تجاری را به عنوان نوع آگهی خود گزینش نمائید و اسامی پیشنهادی خود را وارد کنید تا استعلام آن گرفته شود و در میان روزنامه ها به استعلام برند خود بپردازید.چنانچه علامت تجاری شما قبلا ثبت شده باشد مورد تایید قرار نمیگیرد و باید یک نام دیگر برای علامت خود انتخاب نمائید.

مدت اعتبار قانونی علامت تجاری

پس از ثبت علامت تجاری از تاریخ ارائه ی اظهارنامه مدت زمان ده ساله برای اعتبار آن در نظر گرفته می شود. چنانچه مالک علامت تجاری تمایل داشته باشد می تواند مدت اعتبار برند را با تاییدیه هزینه مقرر شده برای ده سال دیگر نیز تمدید نماید.

چنانچه ظرف مدت تعیین شده اقدام به تمدید صورت نگیرد شش ماه به مالک علامت تجاری فرصت داده می شود تا با پرداخت جریمه ی تاخیر هزینه ی تمدید را نیز تادیه نماید.

برای استعلام علامت تجاری با کم ترین هزینه تنها کافی است با موسسه حقوقی نوول ثبت با شماره های درج شده در زیر تماس بگیرید و یا در قسمت مشاوره آنلاین همین صفحه سوالات خود را کاملاً رایگان پرسیده و در کسری از ثانیه پاسخ خود را از وکلای حقوقی و مجرب ما در نوول ثبت بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها