صفحه نخست » اخبار و مقالات » انحلال شرکت تضامنی

انحلال شرکت تضامنی

در برخی از مواقع اعضای شرکت می توانند بر اساس دلایل انحلال شرکت را به دادگاه اعلام نمایند و دادگاه بر اساس نوع دلایل موجه بداند و دستور حکم به انحلال شرکت دهد . در برخی از مواقع دلایل منحصر به شریک و یا اعضای شرکت باشد در نتیجه دادگاه می تواند به تقاضای دیگر اعضای شرکت به جای انحلال حکم به اخراج نمودن شرکا دستور دهد.در مورد فسخ یکی از شرکاء – در این مورد باید کلیه مطالبی که تحت عنوان فسخ ،از شروط حق استفاده و طرز جلوگیری شرکاء بیان شده است در نظر داشته باشند.در صورت ورشکستگی یکی از اعضای شرکت – در این موضوع هم رعایت کردن مطالبی که تحت عنوان ورشکستگی شریک و طرز جلوگیری از انحلال جلوگیری از انحلال قید گردیده مهم می باشد.

در صورت مرگ شریک و حجر یکی از اعضای شرکت – در این قسمت هم شرحی که تحت عنوان فوت شریک و حجر شریک باید منظور گردد.

انحلال شرکت تضامنی به دلایلی می باشد که در ذیل به آن پرداخته می شود:

  1. هنگامی که ثبت شرکت در جهت موضوع فعالیتی تشکیل گردید ولی در انجام آن فعالیت ناتوان باشد.
  2. ممکن است تشکیل و مراحل ثبت شرکت در مدت زمان معینی تشکیل شده باشد و مدت آن به پایان رسیده باشد.
  3. هنگامی که شرکت ورشکسته شده باشد.
  4. رضایت اعضا و شرکا شرکت.

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت تضامنی

  1. رونوشت برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه ارائه گردد.
  2. روزنامه رسمی که مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت می باشد ارائه گردد.
  3. اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضاء شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد ارائه گردد.
  4. در صورتی که وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می دهد ارائه اصل وکالتنامه هم الزامی است.
  5. در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده باشد و با حضور اکثریت شرکاء باشد ،ارائه اصل روزنامه کثیرالانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده می باشد نیز الزامی است.

مراحل انحلال شرکت تضامنی

مرحله یک: ثبت کردن و اعلام منحل نمودن شرکت تضامنی

مطابق با ماده 200 قانون انحلال شرکتهای تضامنی ناظر بر ماده های قانون 195 و 197 و هم چنین برابر با نظامنامه وزرات دادگستری اعلام شده است.

در ماده 9 این قانون ذکر شده است که : هر زمان كه تصمیم های راجع به تمدید مدت شركت بیشتر از بر مدتی که تایین شده یا انحلال شركت قبل از مدت تایین شده یا تغییر كیفیت تفریغ حساب یا تغییر نام شركت یا تغییر دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شركا ضامن از شركت لحاظ گردد و همچنین در هر موقعی كه مدیر یا مدیران شركت تغییر کنند و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده ٥٨ قانون تجارت اتخاذ کنند این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات انجام گرفته نیز رعایت گردد.

الزامی است که اعضای شرکت تضامنی انحلال خود را با تسلیم مدارک به اداره ثبت شرکتها اعلام کنند و به ثبت برسانند .سپس در مدت ماه یکم از تاریخ ثبت انحلال آن را با سرمایه خود شركت توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یكی از جراید كثیر الانتشار مركز اصلی شركت منتشر نمایند.

مرحله دوم:تصفیه نمودن شركت تضامنی بعد از منحل نمودن شرکت تضامنی

بعد از اینکه شرکت تضامنی منحل شد باید تصفیه شود.در بعضی از کشورها بعد از اینکه شرکت تضامنی انحلال یافت می تواند در زمان تصفیه شدن با شرکت دیگر ادغام گردد.و یا می تواند نوع خود را تغییر دهد . بدین صورت تصفیه صورت پذیر نیست .در یکی از قوانینی تجارت عنوان شده است که در صورت اینکه شرکت تضامنی به یکی از شرکتهای سهایم عام یا خاص تبدیل شود باید این تبدیل در زمان حیات شرکت تضامنی صورت گیرد.

بدین صورت که بعد از انحلال شرکت تضامنی دیگر امکان این تبدیل وجود ندارد در واقع این موضوع ماده 135 قانون می باشد که بعد ازاینکه این ماده اصلاح شد عنوان شد که بعد از اینکه طلب طلبکاران پرداخت گردید در زمان انحلال شرکت و هم چنین در زمان تصفیه شرکت تضامنی می تواند به شرکت سهامی عام و یا خاص تبدیل شود.

مدیر یا مدیران تصفیه دارایی شركت منحل شده را نقد و طلب های شركت را نیز وصول می کنند. همچنین دین های شركت را پرداخت می کنند و در آخر دارایی های باقیمانده شركت را میان اعضای شرکت تقسیم می كنند.

مرحله سوم: انتخاب کردن مدیر یا مدیران تصفیه

تصفیه شرکت تضامنی بر عهده مدیر و یا مدیران شرکت می باشد.در برخی مواقع شرکا نماینده ای را برای دیگر ی انتخاب نموده و شخص دیگری این کار را بر عهده دارد . در نتیجه ممکن است که دیگر شرکا این نماینده را قبول نکنند بدین صورت دادگاه می تواند یک شخص را در جهت تصفیه شرکت تضامنی انتخاب نماید.نام های مدیرانی كه غیر از مدیران شركت باشند باید در مرجع ثبت شركت ها در تهران و در اداره ثبت شركت ها در شهرستان ها به ثبت و آگهی برسد.

مرحله چهارم:مسئولیت های مدیر و یا مدیران تصفیه شرکت تضامنی

امور وظایف مدیر تصفیه بدین صورتاست که به کارهای جاری شرکت پایان دهدد و تعهدات شرکت را اجرا نماید . هم چنین می تواند در صورت نیاز جهت اجرای تعهدات شرکت اقدام به معاملات جدید نماید .

دیگر وظایفی که بر عهده دارد تصفیه نمودن وصول مطالبات شرکت تضامنی و هم چنین تقسیم کردن دارایی شرکت می باشد.

در واقع این بخش از دارایی شرکت که در مدت تصفیه مورد نیاز نمی باشد در بین اعضای شرکت تقسیم بندی می کند.

تعیین نمودن نفع و یا ضرر بودن هر سهم از اعضای شرکت بر عهده مدیر و یا مدیر عامل تصفیه می باشد.

زمانی که اختلاف نظر در مورد تقسیم بین شركا حل مساله با دادگاه دارای صلاحیت است.

در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با موسسه ثبت نوول تماس بگیرید و از تجربیات مشاوران و کارشناسان ما در این مجموعه ثبتی بهره مند شوید.

پل ارتباطی مجتمع ثبتی و حقوقی ثبت نوول

شماره تماس موسسه ثبت شرکت ثبت نوول

  • شعبه کرج: 137 32 – 026
  • شعبه تهران :119 55 266 – 021
  • سامانه ی پیامکی: 32 52 52 32
  • سامانه ی تخصصی ثبتی و حقوقی https://nocr-ag.ir

کلیه مراحل و شرایط و مشاوره های تخصصی و رایگان مجتمع ثبت نوول در حوزه ثبت شرکت ( مراحل ثبت شرکت و تنظیم صورتجلسات شرکتها ) خدمات نام و علائم تجاری ( برند ) و انتخاب نام و اسم شرکت در اداره مالکیت صنعتی شامل ( ثبت برند ، ثبت علامت تجاری و ثبت برند بین المللی ( مادرید ) – ثبت طرح صنعتی و ثبت بین المللی طرح صنعتی) – ثبت اختراع و ثبت بین المللی اختراع ) همچنین اموراخذ کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی استانها ی کشور ) و کلیه خدمات اداری و اخذ انواع مجوزها در کل مراجع ذیصلاح ، همچنین امور حقوقی ( دعاوی کیفری ، خانواده و حقوقی کلیه دادگاه ها ) و تهیه و تدوین و تنظیم انواع قرارداد های تخصصی درسراسر ایران .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *