جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

وجوه افتراق شرکتهای مدنی و تجاری

وجوه افتراق شرکتهای مدنی و تجاری

اگر بخواهیم وجوه افتراق شرکتهای مدنی و تجاری را به طور ساده بیان کنیم باید به ماهیت هر یک از این شرکت ها بپردازیم در شرکت های مدنی از قوانین مدنی تبعیت می کنند و به صورت قهری ایجاد می شوند.

تفاوت شرکت های مدنی و تجاری

  • شرکت مدنی عمدتا با ثبت در دفاتر رسمی پیدا می کند (بجز شراکت ورثه در میراث که نیازمند ثبت نیست.) در حالی که شرکت تجاری با ثبت در اداره ثبت شرکتها هویت پیدا می کند.
  • شرکت مدنی فاقد شخصیت حقوقی است، در حالی که شرکت تجاری اصول یک شخصیت حقوقی است.
  • شرکت مدنی اقامتگاه و تابعیت ندارد، در حالی که اقامتگاه و تابعیت شرکت تجاری لزومأ باید مشخص باشد.
  • موضوع شرکت مدنی معاملات غیر تجاری است، در حالی که موضوع شرکتهای تجاری معاملات تجاری است. بنابراین دفاتر تجاری برای شرکت های تجاری
  • قانون، شرکتهای تجاری را تحت نظم بخصوصی قرار داده و حتی انواع آنها را مشخص و محدود نموده و ضوابط عینی را بر آنها حاکم کرده است، در حالی که شرکتهای حقوقی تابع قصد و اراده شرکا می باشند و به هر نحو که بخواهند. (مشروط بر آنکه مغایر قانون مدنی نباشد) می توانند شرکت تشکیل دهند.
  • شرکت مدنی همیشه و ضرورتا با حداقل دو نفر تشکیل می گردد، در حالی که در تأسیس بعضی از شرکتهای تجاری ضرورت وجود حداقل سه نفر لازم است. (مثل شرکت سهامی خاص).
  • شرکتهای تجاری حتمأ و ضرورت در نتیجه اختیار و اراده شرکا به وجود می آیند، ولی بعضی از شرکتهای مدنی بدون اراده و اختیار شرکا به وجود می آیند. (مثل شراکت وراث در مال الترکه)
  • مسئولیت شرکا در شرکتهای تجاری بر حسب نوع شرکت ممکن است به میزان سهم، محدود به سرمایه، نسبت به سرمایه و تضمین تمام سرمایه و یا مختلط باشد، در حالی که در شرکتهای مدنی چنین مسئولیتی وجود ندارد و مسئولیت در امور مدنی
    منفرد می باشد.
  • نحوه تقسیم سود و زیان در شرکتهای تجاری براساس نوع شرکتها متفاوت است و بر مبنای مسؤلیت شرکا انجام می گیرد، در صورتی که در شرکتهای مدنی همیشه تقسیم سود و زیان به نسبت سهم است.
  • ورشکستگی، تصفیه و مرور زمان مختص شرکتهای تجاری و تجار است، در حالی که در امور مدنی مقررات اعسار جاری می گردد.

تفاوت شرکت های مدنی و تجاری

شرکت های مدنی و تجاری چه تفاوتی با هم دارند؟

در این مقاله به بیان تفاوت شرکت های مدنی و تجاری خواهیم پرداخت. در ادامه همراه تیم حقوقی ثبت نوول باشید تا وجه تفاوت این شرکت ها را دریابید تا برای ثبت آن ها در آینده با مشکل مواجه نشوید.

جهت کسب اطلاعات کافی جهت ثبت انواع شرکت های مدنظر خود می توانید با مجتمع ثبتی نوول تماس بگیرید یا به صورت حضوری به این گروه ثبتی مراجعه کنید و از مزایای مشاوره مشاوران ثبت شرکتها  بهره مند شوید . ما مفتخریم که در طی سال ها خدمات ثبتی در کشور جز کم هزینه ترین و حرفه ای ترین مجتمع ثبتی می باشیم.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها