جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

حقوق فرانسه و انگلستان در زمینه ثبت شرکت

قوق فرانسه و انگلستان در زمینه ثبت شرکت قواعد مشخصی دارند که می توان گفت حقوق ایران به حقوق فرانسه شباهت بسیاری دارد. نظام حقوقی این دو کشور کاملا با هم متفاوت هستند نظام حقوقی فرانسه بر اساس قوانین تصویب شده در مجلس آن است و حقوق انگلستان کامن لا یا عرفی می باشد.

حقوق فرانسه در حوزه ثبت شرکتها

برای شرح تفاوت حقوق فرانسه و انگلستان در زمینه ثبت شرکت ابتدا به قواعد فرانسه می پردازیم. در حقوق فرانسه هر گونه شخصیت حقوقی، از جمله شرکت های تجاری، باید نزد مراجع صالح به ثبت برسد. به این منظور برای ثبت تقاضای شرکت مرکزی تحت عنوان «مرکز تشریفات شرکتها» تشکیل شده است که در گیشه ای واحد» اسناد لازم را برای تشکیل هر نوع شرکتی از متقاضیان دریافت می کند و به مراجع صالح می فرستد. این مرجع بر حسب نظام مالیاتی حاکم بر شخصیت حقوقی متفاوت است.

در خصوص شرکت های تجاری، بر حسب موضوع فعالیت شرکت، مرجع صالح یا اتاق تجارت و صنعت» است یا «اتاق اصناف»”. فایده تشکیل این مرجع واحد برای ثبت تمام اشخاص حقوقی این است که مراجع مالیاتی و نهادهای تأمین اجتماعی به راحتی می توانند از ایجاد شخصیت های حقوقی جدید مطلع شوند. مرکز تشریفات حقوقی در مناطق مختلف فرانسه دارای باجه پذیرش مدارک است.

از لحاظ ص لاحیت محلی، باجه محل دفتر دادگاه مرکز اصلی شرکت صالح به دریافت مدارک است. این مرکز پس از تأیید کامل بودن مدارک آن را به دفتر دادگاه تجارت ارسال می کند و دفتر دادگاه تجارت نیز پس از بررسی کامل تمام مدارک و انطباق آن با قوانین و مقررات اجازه ثبت شرکت را صادر می کند و برای ثبت و سپس آگهی در روزنامه می فرستد.

پس از تأیید دادگاه تجارت، شرکتها در «دفتر ثبت تجارتی و شرکت ها» که وابسته به وزارت دادگستری است و مدیریت آن در اختيار اتاق تجارت و صنعت و اتاق اصناف است، صورت می گیرد. دفتر مذكور، علاوه بر ثبت شرکت ها، وظیفه نگهداری و به روز کردن بانک اطلاعات شرکت ها و اشخاص حقوقی را هم بر عهده دارد.

اطلاعاتی که در دفتر یاد شده و بانک اطلاعات آن یافت می شود شامل: نام کامل ادرس، میزان سرمایه، سهامداران، اساسنامه و تاریخ ثبت است. ثبت تغییرات و انحلال شرکت ها نیز در صلاحیت دفتر ثبت تجارتی و شرکت ها قرار دارد. لازم به ذکر است که متقاضی به جای مراجعه به مرکز تشریفات حقوقی می تواند مستقیما از طریق سایت دفتر ثبت تجارتی و شرکت های از آن مرکز تقاضای ثبت شرکت تجاری را بکند.”

حقوق فرانسه در حوزه ثبت شرکتها

حقوق انگلستان در حوزه ثبت شرکتها

در انگلستان ثبت شرکت ها نزد «اتاق شرکت ها صورت می گیرد که وابسته به وزارت کسب و کار، اختراعات و مهارت ها است؛ وزارتخانه ای که مسئولیت کلی نظارت بر شرکت ها و اصلاح حقوق شرکت ها را عهده دارد. این وزارتخانه قبلا بسیاری از وظایف را توسط ادارات خود اعمال می نمود ولی اکنون به ادارات نیمه مستقل تفویض شد است. در این میان دو اداره از همه مهمتر هستند: «اتاق شرکت ها» و اداره امور شرکت های متوقف»
در کشور پادشاهی متحد از سال 1844 نظام ثبت شرکت ها مستقر شده است. «قانون شرکتهای سهامی مصوب 1844، برای نخستین بار اجازه ثبت این شرکت ها را داد. قبلا تشکیل شرکت های مذکور تنها با فرمان سلطنتی و قوانین خصوصی امکان پذیر بود. در اسکاتلند ثبت شرکتها از سال 1856 شروع شد. هم اکنونر قانون حاکم در خصوص نحوه ثبت شرکت ها در بریتانیای کبیر قانون شرکت های سال 2006 است.

در واقع، تمام شرکتهایی که توسط قانون اخیر به رسمیت شناخته شده اند، امکان ثبت نزد اتاق شرکت ها را دارند. تمام شرکت های ثبت شده دارای مسئولیت محدود، از جمله شعب این شرکت ها، همچنین شرکت های کوچک و غیر فعال، باید گزارش سالیانه مالی خود را که مشتمل بر میزان درآمدشان باشد ارایه دهند. تنها برخی از شرکتهای با مسئولیت نامحدود (تحت شرایطی از این تکلیف معافند.
اتاق شرکت ها از سال ۱۹۹۱ به صورت «صندوق تجاری» اداره می شود؛ یعنی مخارج آن تنها از محل حق الثبت و هزینه هایی که دریافت می کند تأمین می شود. برای ثبت شرکت ها در انگلستان و ویلز یک مرجع ثبت شرکت ها وجود دارد و اسکاتلند و ایرلند شمالی هم مرجع ثبت خاص خود را دارد. این که هر شرکتی باید در کدام مرجع ثبت شرکتها ثبت شود بستگی به مرکز اصلی شرکت دارد.

از این رو، شرکت هایی که مرکز اصلی آنها در انگلستان قرار دارد باید برای ثبت به مرجع ثبت شرکتهای انگلستان و ويلز مراجعه نمایند. و اگر در اسکالتند قرار دارد به مرجع ثبت شرکت های اسکاتلند. در هر کدام از این مراجع ثبت شرکتها، شخصی حقیقی به عنوان «متصدی ثبت» تعیین شده است. ثبت انحلال شرکت ها نیز بر عهده اتاق شرکتها است.

Rate this post
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها