جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

تعریف شرکت مختلط غیرسهامی

تعریف ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

شرکتهای تجاری در ایران می توانند در انواع مختلفی به ثبت برسند، در این بین شرکت مختلط غیرسهامی را می توان نوعی از شرکتهای تجاری قانونی دانست که در ادامه تعریفی از شرکت غیرسهامی ارائه می کنیم تا راهنمای شما در زمینه ثبت شرکت باشیم.

ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

طبق ماده 141 قانون تجارت، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوصی، بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود.

شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد. در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.

تعریف ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

روابط شرکاء در شرکت مختلط غیرسهامی

در شرکت مختلط غیر سهامی دو قسم شریک موجود است:

  • شرکاء ضامن.
  • شرکاء با مسئولیت محدود.

شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد.

شرکاء با مسئولیت محدود پس از پرداخت سهم الشرکه خود دیگر به هیچ وجه مسئولیت نخواهد داشت و نیز ممکن است قسمتی از سرمایه نقدی را تأدیه و بقیه را تعهد نمایند. در این صورت علاوه بر آنچه تأدیه شود. شرکاء ضامن باید کلیه سهم الشرکه خود را اعم از نقدی و غیر نقدی بپردازند و مسئول پرداخت کلیه قروضی هستند که ممکن است شرکت علاوه بر استهلاک سرمایه پیدا کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

  • یک نسخه‌ی مصدق از شرکت نامه.
  • یک نسخه‌ی مصدق از اساسنامه (اگر باشد )
  • اسامی شرکت یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند.

اساسنامه ثبت شرکت مختلط غیرسهامی

در اساسنامه شرکت مختلط غیر سهامی در مواردی که در ذیل ذکر شده است درج می شود:

ماده ۱۴۲ روابط میان شرکاء با رعایت مقررات و قوانین ذیل تابع شرکتنامه خواهد بود.

ماده۱۴۳هرکدام یک ازشرکاء با مسئولیت محدود که اسمش جزو اسم شرکت باشد درمقابل طلبکاران شرکت شریک ضامن محسوب خواهد شد. هر قراری که برخلاف این ترتیب میان شرکا داده شده باشد درمقابل اشخاص ثالث بی اثر است.

ماده ۱۴۴اداره شرکت مختلط غیرسهامی به عهده شریک یا شرکای ضامن و حدود اختیارات آنها همان است که درمورد شرکاء شرکت تضامنی مقرر است.

ماده ۱۴۵ شریک با مسئولیت محدود نه به عنوان شریک حق اداره کردن شرکت را دارد نه اداره امور شرکت از وظایف او است.

ماده۱۴۶ اگر شریک با مسئولیت محدود معامله‌ای برای شرکت کند، درمورد تعهدات ناشی از آن معامله در مقابل طرف معام له حکم شریک ضامن را خواهد داشت مگر اینکه قید نموده باشد،معامله را به سمت وکالت از طرف شرکت انجام می‌دهد.

ماده۱۴۷هر کدام یک از شریک با مسئولیت محدود حق نظارت در امور شرکت را دارد و می‌تواند از روی دفاتر و اسناد شرکت برای اطلاع شخص خود راجع به وضعیت مالی شرکت صورت خلاصه ترتیب دهد .هر قراردادی که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شود از درجه اعتبار ساقط است.

ماده۱۴۸هیچ شریک با مسئولیت محدود نمی‌تواند بدون رضایت سایر شرکاء شخص ثالثی را با انتقال تمام یا قسمتی از سهم الشرکه خود به او داخل در شرکت کند .

ماده۱۴۹ اگر یک یا چند نفر از شرکاء با مسئولیت محدود حق خود را در شریک بدون اجازه دیگران کلاً یا بعضاً به شخص ثالثی واگذار نمایند، شخص مزبور نه حق دخالت در اداره شرکت و نه حق تفتیش در امور شرکت را خواهد داشت.

ماده۱۵۰در مورد تعهداتی که شرکت مختلط غیرسهامی ممکن است قبل از ثبت شرکت کرده باشد، شریک با مسئولیت محدود در مقابل اشخاص ثالث در حکم شریک ضامن خواهد بود، مگر ثابت نماید که اشخاص مزبور از محدود بودن مسئولیت او اطلاع داشته‌اند.

ماده۱۵۱شریک ضامن را وقتی می‌توان شخصا برای قروض شرکت تعقیب نمود که شرکت منحل شده باشد.

ماده۱۵۲ در صورتی که شرکت به صورت غیر از ورشکستگی منحل شود و شریک با مسئولیت محدود هنوز تمام یا قسمتی از سهم الشرکه خود را نپرداخته و یا پس از تادیه مسترد داشته است، طلبکاران شرکت حق دارند معادل آنچه که از بابت سهم الشرکه باقی مانده است مستقیما بر علیه شریک با مسئولیت محدود اقامه دعوی نمایند.اگرشرکت ورشکست شود حق مزبور را مدیر تصفیه خواهد داشت.

ماده۱۵۳در صورتی که در نتیجه قرارداد با شرکاء ضامن و یا در اثر برداشت قبلی از سرمایه شرکت با مسئولیت محدود از سهم الشرکه خود که به ثبت رسیده است بکاهد، این تقلیل مادام که به ثبت نرسیده و بر طبق مقررات راجع به نشر شرکتها منتشر نشده است در مقابل طلبکاران شرکت معتبر نبوده و طلبکاران مزبور می‌تواند برای تعهداتی که از طرف شرکت قبل از ثبت و انتشار تقلیل سرمایه به عمل آمده است تادیه همان سرمایه اولیه شریک با مسئولیت محدود را مطالبه نمایند.

ماده ۱۵۴ به شریک با مسئولیت محدود فرع نمی‌توان داد مگر در صورتی موجب کسر سرمایه او در شرکت نشود اگر در نتیجه ضررهای وارده سهم الشرکه شریک با مسئولیت محدود کسر شده مادام که این کمبود جبران نشده تادیه هر ربح یا منفعتی به او ممنوع است.

در صورتی که وجهی برخلاف حکم فوق پرداخت گردید، شریک با مسئولیت محدود تا معادل وجه دریافتی مسئول تعهدات شرکت است مگر در موردی که با حسن نیت و به اعتبار بیلان مرتبی وجهی گرفته باشد.

ماده ۱۵۵هر کس به عنوان شریک با مسئولیت محدود در شرکت مختلط غیر سهامی موجودی داخل شود تا معادل سهم الشرکه خود مسئول قروضی خواهد بود که شرکت قبلا از ورود او داشته، خواه اسم شرکت عوض شده یا نشده باشد. هر شرطی که برخلاف این ترتیب باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

ماده ۱۵۶اگر شرکت مختلط غیر سهامی ورشکست شود، دارایی و سرمایه شرکت بین طلبکاران خود شرکت تقسیم می شود و طلبکاران شخصی شرکاء در آن حقی ندارند، سهم الشرکه شرکاء با مسئولیت محدود نیز جزو دارائی شرکت نیز محسوب است.

ماده ۱۵۷ اگر دارایی و سرمایه شرکت برای تادیه تمام قروض آن کافی نباشد، طلبکاران آن حق دارند بقیه طلب خود را از دارائی شخصی تمام یا هریک از شرکاء ضامن وصول کنند، در این صورت بین طلبکاران شرکت و طلبکاران شخصی شرکاء ضامن تفاوتی نخواهد بود.

ماده ۱۵۸ درصورت ورشکستگی یکی از شرکاء با مسئولیت محدود، خود شرکت یا طلبکاران آن با طلبکاران شخصی شریک مزبور متساوی الحقوق خواهند بود.

ماده ۱۵۹مقررات مواد ۱۲۹ و ۱۳۰ در شرکت‌های مختلط غیر سهامی نیز لازم الرعایه است.

ماده ۱۶۰ اگر شریک ضامن بیش از یک نفر باشد مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران و روابط آنها با یکدیگر تابع مقررات راجع به شرکت‌های تضامنی است.

ماده ۱۶۱ مقررات مواد ۱۴۰، ۱۳۹، ۱۳۸، ۱۳۷،۱۳۶ در مورد شرکت‌های مختلط غیر سهامی هم جاری است. فوت یا محجوریت یا ورشکستگی شریک یا شرکاء با مسئولیت محدود موجب انحلال شرکت نمی‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها