جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

اهمیت ثبت شرکت در چیست

اهمیت ثبت شرکت

در زمان قبل از ثبت شرکت دانستن اهمیت ثبت شرکت بسیار مهم می باشد زیرا باید براساس موضوع فعالیت و نوع آن به اهدافتان در تحقق یافتن آن ها کمک می کند. در ادامه به نکات مربوط یه اهمیت و فایده ثبت یک شرکت می پردازیم.

اهمیت ثبت شرکت ها

مهم ترین عاملی که در میزان سودآوری و رشد در یک کسب و کار سهیم است بحث ثبت شرکت می باشد. به همین دلیل سالانه افراد بسیاری از فعالان اقتصادی در زمینه رونق بخشیدن به یک صنعت نقش دارند. به همین دلیل افراد برای رسیدن به اهداف سازمان باید مراحل ثبت شرکت را به صورت تخصصی به ثبت برسانند.

شرکت ها براساس قوانین تجارت در کشور به 7 نوع تقسیم می شوند که هرکدام از آنها برطبق قوانین اداره ثبت اسناد و املاک قابل اجرا می باشند. ثبت کردن انواع شرکت ها در اداره ثبت اسناد و املاک به منزله قانونی بودن کسب و کار می باشد.

به همین دلیل اهمیت ثبت شرکت در کرج حایز اهمیت می باشد و متقاضیان باید امورات ثبت شرکت را با استفاده از تجربیات افراد مجرب در این زمینه به سرانجام برسانند.

لزوم ثبت شرکتها

طبق ماده 195 قانون تجارت، ثبت کلیه شرکت های مذکور در قانون تجارت اجباری است. به دستور داده 2 قانون ثبت شرکت ها، کلیه شرکت های ایرانی موجود باید به ثبت برسد. چنانچه شرکتی به ثبت نرسد نه تنها هر ذی نفعی می تواند بطلان عملیات آن را از محکمه تقاضا نماید، بلکه از یک طرف طبق ماده 220 قانون تجارت، شرکای آن در حکم شرکای شرکت های تضامنی می باشند.

از طرف دیگر طبق ماده 2 قانون ثبت شرکت ها، مدیران شرکت های متخلف ممکن است به تقاضای دادستان محکوم به پرداخت جزای نقدی نیز گردند. در صورت تقاضای دادستان اصولاً حکم انحلال شرکت صادر گردد.

اهمیت ثبت شرکت چیست ؟
اهمیت و فواید ثبت شرکت

اهمیت مقررات ثبت شرکت در چیست ؟

ثبت شرکت، علاوه بر اینکه وسیله ای است که دولت مقررات شرکتهای تجارتی را کنترل بنماید، فواید مهم دیگری دارد که از لحاظ شرکای شرکت و مراجعین آن دارای اهمیت بسیار است و آنها مختصرا عبارتند از:

  • هر گاه شرکت به ثبت برسد، قراردادهای منعقده بین شرکای رسمی بوده و بعدها هیچ یک نمی توانند مانند اسناد غیر رسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه و سایر تصمیماتی که به ثبت می رسد. اظهار بی اطلاعی نموده و یا به ایراداتی که درباره اسناد غیررسمی ممکن است وارد نمود استناد نمایند.
  • ثبت شرکت از لحاظ معامله کنندگان با شرکت در درجه ای از اهمیت است که بدون مراجعه با آن اغلب نمی توانند معامله کنند.

زیرا کسی که قرارداد مهمی با شرکت منعقد می نماید یا معامله مهمی انجام می دهد باید بداند که سرمایه شرکت تا چه اندازه است. اختیار مدیران شرکت تا چه حد بوده و بالاخره قدرت و توانایی این شخصیت حقوقی به چه میزان است.

مواد مهم و لازم هر شرکت در جراید کثیر الانتشار آگهی می شود تا همه از آن مستحضر باشند، علاوه بر آن، به نحوی که در اغلب ممالک معمول است هر شخص خارجی (خارج از شرکت) و اینکه ظاهرا ذی نفع نباشد می تواند به پرونده ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه و از محتویات آن اطلاع حاصل کند.

همان طور که اشاره شد، مراحل ثبت شرکت رسیدگی است که متصدیان امر انجام می دهند تا معلوم شود آیا برای به وجود آوردن این شخصیت حقوقی دفتهای لازمه شده و مقررات رعایت گردیده است یا خیر؟
فایده دیگر ثبت شرکت این است که چون شرکت تحت نام مخصوصی فعالیت و تجارت می کند. این اسم ثبت شده و مخصوص آن شرکت می باشد.

معمولا اسم شرکت، اسم تجارتی او نیز هست و از این نظر دارای ارزش اقتصادی بوده، قسمتی از دارایی شرکت را تشکیل می دهد که قابل انتقال است (ماده ۵۷۹ قي.ت)؛ لذا دیگران اجازه استفاده از آن اسم را ندارند. ولی در صورتی که شرکت، ثبت نشده باشد اشخاص دیگر نیز می توانند تحت آن اسم فعالیت و تجارت کنند و از اعتبار نام آن شرکت استفاده کنند.

در حال حاضر تمامی سازمان ها، ادارات، نهادها و بانک های دولتی و غیردولتی در صورتی شرکت را به رسمیت می شناسند. حاضر به عقد قرارداد و همکاری با یک شرکت هستند که شرکت مزبور ثبت شده باشد. مدارک معتبر مثل شرکت نامه با اظهارنامه و آگهی تأسیس مبنی بر تأسیس و به ثبت رسیدن شرکت داشته باشد.

مطمئنا اگر شرکتی به ثبت نرسیده باشد بانکها و موسسات مالی و اعتباری از ارائه تسهیلات و پرداخت وام به آن شرکت خودداری خواهند نمود. کمتر سازمان و نهادی حاضر به عقد قرارداد با چنین شرکتی خواهد بود.

3.7/5 - (3 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها