جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

ما در این مقاله تلاش برآن داریم تا درباره ی اداره ثبت اختراع و مالکی معنوی و صنعتی مطالبی را ارائه نماییم مقاله را بخوانید و چنانچه با هر سوال و موردی روبرو شدید می توانید با مشاوران و کارشناسان مجتمع حقوقی و ثبتی نوول در ارتباط باشید.

وظایف اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

اداره ثبت اختراع سازمانی دولتی یا غیر دولتی که صدور گواهی‌نامه‌های ثبت اختراع را بر عهده دارد و با تقاضای موسسین از آنها پشتیبانی حقوقی می شود. در واقع این اداره مسئولیت بررسی و ثبت و تمدید و همچنین در مواردی رسیدگی به شکایات مربوط را انجام می دهد. این اداره علاوه بر رسیدگی اختراع در خصوص ثبت برند و ثبت طرح صنعتی نیز  صلاحیت رسیدگی و ثبت و تمدید را دارد.

مراجعه به این گونه است که مخترع با استفاده از مشاوره‌ های تخصصی مدارک ثبت اختراع خود را تدوین و با ارسال آن یا مراجعه حضوری به اداره ثبت اختراع، وکیل رسمی دادگستری فرایند ثبت اختراع را صورت می گیرد.

وظایف اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی
وظایف اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

اداره مالکیت صنعتی

مالکیت صنعتی بخشی از حقوق تجارت می باشد که حق ثبت علائم تجاری و یا صنعتی و خدماتی که برند و علامت تجاری جزوی از آن می باشد. امروزه مالکیت صنعتی، هم در حقوق داخلی و هم در سطح بین المللی، به علت الزامات بازرگانی بین المللی و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر، مورد حمایت قرار خواهد گرفت و به مخترع مبتکر، و بالاخره به فرد خلاق امکان آن که کاملاً انحصاری از علامت یا اختراع خود استفاده کرده و از ان طریق فرد متجاوز به حقوق خود از طریق حقوقی یا قانونی قرار دهد.

آدرس اداره ثبت مالکیت معنوی

آدرس : تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره 3 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی)

سامانه اداره مالکیت معنوی

موضوع مالکیت معنوی استفاده از ابتکارات و اختراعات یک فرد می باشد که علاوه بر جنبه های معنوی ابتکار می باشد. به دلیل ارزش مادی و معنوی یک اختراع در حقوق ملی کشورها و در حقوق بین الملل اقداماتی را در جهت حمایت از آن محصول صورت می گیرد.

به صورت کلی مالکیت معنوی را می توان به مالکیت صنعتی و ادبی و نیز هنری تقسیم کرد. در ادامه به بحث در این مورد اشاره خواهیم کرد. با مجتمع ثبتی نوول در ارتباط باشید.

مزایای داشتن گواهی ثبت اختراع

  • اختراعاتی که مرتبط با فرآورده ها باشد می توانید آن ها را ذخیره کرده تا در آینده بفروش برسانید.
  • دارنده یک اختراع به عنوان مالک آن اختراع می تواند آن را به دیگر افراد واگذار کرده و در مقابل آن مبلغی ویا حق امتیازی اخذ کند.
  • یا ثبت اختراع باعث افزایش هرچه بیشتر ارزش تجاری اختراع و درنهایت منجربه افزایش سود خواهید شد.
  • از مزایای دسترسی به بازارهای جدید بهره می برید.
  • از انجام امورات تکراری جلوگیری خواهد شد.
  • حقوق حاصل از ثبت اختراع قابلیت انتقال دارد و در صورت فوت مالک آن می توان به وراث انتقال یابد.
  • اگر از طرح و اختراع سو استفاده شود می توان به وسیله قانون اقدامات لازم را به جهت اثبات مالکیت انجام داده و بدین ترتیب از امتیازات و حقوق مالکیت بهره برد.
  • امکان استفاده از تسهیلات و مزایای شرکت های دانش بنیان
  • مزایای استخدام افراد
  • اعطای تسهیلات برای سربازی

مدت زمان ثبت اختراع

مدت زمان مشخصی را نمی توان برای ثبت اختراع تعیین کرد اما به طور معمول در طی 35 الی 45 روز رسیدگی ثبت اختراع انجام می شود.

اداره ثبت اختراع و اداره مالکیت صنعتی و اداره مالکیت معنوی ساختمان اداری در استان تهران واقع گردیده اند. این اداره با بخش های متفاوت در زمینه ثبت برند یا علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی اختراع یا ایده مشغول به کار بوده و به عنوان اولین مرکز مالکیت صنعتی و معنوی در ایران محسوب می گردد. لازم به ذکر است.

کارشناسان و مسئولین اداره مالکیت صنعتی و معنوی تهران به هیچ عنوان به صورت حضوری پاسخگو نبوده و تنها از طریق سامانه و سایت رسمی اداره مالکیت صنعتی و معنوی، فرآیند کارها قابل پیگیری خواهد بود. در ذیل نحوه تمای با این اداره برای شما گفته خواهد شد.

نحوه تماس با اداره مالکیت معنوی و صنعتی و اداره اختراعات تهران

آدرس و نشانی مرکزمالکیت معنوی، اداره ثبت علائم تجاری و اداره ثبت طرح های صنعتی و اداره ثبت اختراعات :

میدان امام خمینی (ره) خیابان خیام ،خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ساختمان قدیم بانک ملت کد پستی: 1114678513

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیمیا معاوی
2 سال پیش

سلام خداقوت
پسرم ۱۳ ساله وکلاس هفتم هستند ایشون طرحی روانجام داده(وسیله ای روساخته) که بنظرم بسبار جالب ومناسب اوضاع فعلی حاکم برجامعه است چطورمیتونم این وسیله ای که ساختند ثبت اختراع کنم؟ممنون میشم راهنماییم بفرمایید

yavari
2 سال پیش
پاسخ به  کیمیا معاوی

برای استعلامات مربوط به این موضوع و اطلاع از نوظهور بودن اختراع بهتر است با موسسه نوول با شماره تماس 02632525232 تماس گرفته و مشاوره رایگان بگیرید.

فخرالدین صدرالاسلامی
2 سال پیش

چگونه طرح ابداعی خود را ثبت کنم؟

yavari
2 سال پیش

اداره ثبت اختراع سازمانی دولتی یا غیر دولتی که صدور گواهی‌نامه‌های ثبت اختراع را بر عهده دارد و با تقاضای موسسین از آنها پشتیبانی حقوقی می شود . موسسه حقوقی نوول با ارائه مشاوره رایگان راهنمای شما خواهد بود با شماره 02632525232 تماس بگیرید.

علی بیات
1 سال پیش

سلام من پس از یک سال تلاش در سال 1382موفق شدم گاو صندوق الکترونیک را ساخته و آنرا در اداره ثبت مالکیتهای صنعتی تهران به شماره ثبت 29192 بتاریخ 82/9/18 به ثبت برسانم و سپس با دو غول صنعت گاو صندوق وارد مذاکره شدم و متاسفانه با برخورد سرد و عدم استقبال مواجه شدم و بدلیل پیچ وخم های اداری و عدم استطاعت مالی نتوانستم آنرا مستقلا به خط تولید برسانم وطرح مسکوت ماند اکنون بعد از گذشت 19 سال متوجه شدم که گاو صندوق الکترونیک چند سال است که در کارخانه های کاوه و خرم و بخصوص کارخانه سدید… ادامه مطلب »

yavari
1 سال پیش
پاسخ به  علی بیات

با سلام دوست عزیز . اگر براساس آگهی ثبت اختراع از تاریخ اظهارنامه هنوز مالکیت معنوی اختراع برای شما است می توانید از طریق سازمان مالکیت صنعتی و دادگاه های عمومی براساس مدارک ارائه شده شکایت ثبت اختراع را برای تولید کنندگان اختراع خود اعمال نمایید. براساس ضوابط قانون با این اشخاص برخورذد خواهد شد.

هادی مترجمی
1 سال پیش

طرح صنعتی دارم حساب کاربری را به تاییدرساندم میخاهم به ثبت برسانم باید از کجا شروع بکنم لطفا راهنمای کنید.؟

روزبه مسعودیان
1 سال پیش

در خدمت جمهوری اسلامی ایران

arkan
1 سال پیش

از صحبت دوستی برنجم

کاخلاق بدم حسن نماید

عیبم هنر و کمال بیند

خارم گل و یاسمن نماید

کودشمن شوخ چشم ناپاک

تاعیب مرا بمن نماید.
ممنون از همراهیتون دوست عزیز

غلامرضا خدارحیمی
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر
من مهندس عمران هستم و با توجه به تجربه و دانشی که داشتم تونستن شیوه جدید همراه با قالبهای مخصوص برای سقف ساختمانها طراحی کنم و کلیه نقشه های طراحی قالب و نحوه اجرایی آنرا کامل کردم
میخواستم راهنمایی بفرمایید که من به چه صورت اختراع خودم را ثبت کنم ؟
دوم اینکه باید ثبت اختراع ثبت نام کنم یا ثبت مالکیت صنعتی ؟؟
تلفن 09171112099

arkan
1 سال پیش

درود بر شما شمارتون و در اختییار کارشناسان نوول ثبت قرار می دهم تا با شما تماس بگیرند و شرح کامل را ارائه دهند.

دژمن برومند
1 سال پیش

سلام من پدرم ثبت اختراع داشته و لی متاسفانه فوت شدن اخیرا و هیچ مدارکی نداریم از ثبت اختراع چگونه میتوانم پیگیری کنم این موضوع را؟

arkan
1 سال پیش
پاسخ به  دژمن برومند

درود بر شما اگر ثبت اختراع در مالکیت صنعتی انجام داده باشه می توانید از سامانه مالکیت صنعتی استعلام ثبت اختراع را انجام دهید و در خواست مفقودی گواهی اختراع را بدهید.

یوسف خدایی
1 سال پیش

سلام درود برشما من دستگاه را اختراع کردم درمورد سنگ تعزینی ساختمانی داخلی وهمچنین نمای بیرونی این دستگاه ۸مدل کارای داره بخصوص ظروف سنگی پذیرایی کاسه روشویی وخیلی چیزهای غیره تمام اتمات چگونه می تونم ثبت اختراع کنم

arkan
1 سال پیش
پاسخ به  یوسف خدایی

درود بر شما شما می توانید مدارک و نقشه های اختراع را به همراه مدارک شناسایی به کارشناسان ما در ایلیا ثبت ارسال کنید با بررسی و استعلامات لازم از اداره مالکیت صنعتی در صورت تایید ثبت اختراع شما انجام خواهد شد.