جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

وظایف و اختیارات هیئت مدیره در شرکت تعاونی

وظایف و اختیارات هیئت مدیره در شرکت تعاونی

وظایف و اختیارات هیئت مدیره در شرکت تعاونی شامل مدیریت بر امور شزکت، برگذاری جلسات هیئت مدیره و غیره می باشد که در ادامه به صو.رت کامل در این باره توضیح خواهیم داد با ما در ادامه همراه باشید. هیئت مدیره عضو اصلی و مهم در شرکت های تجاری است و تمام شرکت ها دارای اعضاء هیئت مدیره هستند. با هم به مجموعه وظایف و اختیارات هیئت مدیره می پردازیم.

وظایف و اختیارات هیئت مدیره در شرکت تعاونی چیست ؟

طبق ماده ۳۶ اصلاحی قانون تعاون، اداره امور ثبت شرکت تعاونی طبق اساسنامه بر عهده هیئت مدیره ای مرکب از حداقل سه، پنج یا هفت نفر عضو اصلی و دو یا سه یا چهار نفر عضو علی البدل می باشد که از بین اعضا برای مدت سه سال انتخاب می شوند.

ولی برای تعاونی های بزرگ در مقابل افزایش هر چهار صد نفر یک نفر می تواند به اعضای اصلی هیئت مدیره و یک نفر به اعضای علی البدل بیفزاید مشروط بر آنکه تعداد از پانزده نفر بیشتر نشود.

اعضاء با رأی مخفی انتخاب می شوند، اخذ رأی برای انتخاب اعضای اصلی و علی البدل در یک نوبت به عمل می آید. حائزین اکثریت بعد از اعضای اصلی به ترتیب علی البدل شناخته می شوند و انتخاب بیش از دو دوره متوالی با انتخاب حداقل دو سوم اعضای حاضر در مجمع عمومی بلامانع است.

هیئت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره، یک نفر را به عنوان نائب رئیس و یک یا دو نفر را به عنوان منشی انتخاب می کند.
در صورت استعفا، فوت، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر موجه مکرر به نحوی که در اساسنامه تعیین می شود، یکی از اعضای علی البدل به ترتیب آرای بیشتر برای بقیه مدت مقرر جانشین وی در هیئت مدیره می گردد.
اعضای هیئت مدیره می توانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند. در صورتی که عضو هیئت مدیره از محل دیگری حقوق می گیرد در تعاونی مربوط صرفا پاداش دریافت می کند. حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیئت مدیره و پاداش آنان و موارد استثنا به موجب آیین نامه ای است که به تأیید مجمع عمومی می رسد.
وظایف و اختیارات هیئت مدیره در شرکت تعاونی چیست ؟

وظایف و اختیارات هیئت مدیره در شرکت تعاونی

طبق ماده 37 قانون تعاون، وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح زیر می باشد:

  • دعوت مجمع عمومی عادی – فوق العاده)؛
  • اجرای اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی و سایر مقررات مربوط؛
  • نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد میزان حقوق مدیر عامل به مجمع عمومی؛
  • قبول درخواست عضویت و اخذ تصمیم نسبت به انتقال سهم اعضا به یکدیگر و دریافت استعفای هریک از اعضای هیئت مدیره؛
  • نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حساب ها و ارائه به بازرس یا بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه تعاونی به مجمع عمومی؛
  • تهیه و تنظیم طرحها، برنامه ها، بودجه، سایر پیشنهادات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم
  • تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجامع عمومی شرکت ها و اتحادیه هایی که تعاونی در آنها مشارکت دارد؛
  • تهیه و تنظیم دستورالعمل های داخلی تعاونی و تقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب؛
  • تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمان ها با حق توكيل غير؛
  • تعيين و معرفی صاحبان امضای مجاز (یک یا دو نفر از اعضای هیئت مدیره به اتفاق مدیر عامل برای قراردادها و اسناد تعهدآور تعاونی

تبصره – هیئت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام می دهد و هیچ یک از اعضای هیئت مدیره حق ندارند از اختیارات هیئت، منفردا استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیئت مدیره داشته باشد. هیئت مدیره می تواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آرا به مدیر عامل تفویض نماید.

شرایط عمومی هیئت مدیره در شرکت تعاونی

طبق ماده ۳۸ اصلاحی قانون تعاون، هیئت مدیره و مدیرعامل و بازرسان علاوه بر داشتن شرایط عضویت، باید واجد شرایط زیر باشند

  • ایمان و تعهد عملی به اسلام (در تعاونی های متشکل از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی شرط وثاقت و امانت.
  • عدم ممنوعیت قانونی و حجر.
  • عدم عضویت در گروه های محارب و عدم ارتکاب جرایم بر ضد امنیت و عدم محکومیت به جعل اسناد.
  • عدم سابقه محکومیت به ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصير

حقوق و پاداش هیئت مدیره شرکت تعاونی

با تشکیل مجمع عمومی عادی اعضای هیئت مدیره می توانند از حقوق و مزایا بهره مند شوند .

این نکته را باید در نظر گرفت که اگر عضوی از هیئت مدیره از دیگر جایی دریافت حقوق کند نمی تواند از حقوق مجمع بهره مند شود و فقط پاداش دریافت می کند .

قوانین حاکم در شرکت های تعاونی مبنی بر دریافت حقوق اعضای هیئت مدیره به شرح زیر است

در شرکت های تعاونی که نوع فعالیت ان ها عضویت در هیئت مدیره است و به صورت مستمر و پی در پی عملیات اجرایی را انجام می دهند ، حقوق و مزایای فرد مورد نظر بر طبق قوانین شرکت های تعاونی محاسبه خواهد شد .

میزان کمترین حقوق دریافتی ماهانه اعضای هیئت مدیره برابر با دستمزد ماهانه شاغلین در این شرکت ها می باشد . و میزان حداکثر حقوق اعضای غیر موظف هیئت مدیره برابر با حقوق وزارت کار است . میزان و اندازه حقوق ادعای هیئت مدیره با در نظر گرفتن حجم فعالیت در شرکت های تعاونی خواهد بود .

مدیرعامل در شرکت تعاونی

طبق ماده ۳۹ اصلاحی قانون تعاون، هیئت مدیره، مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب، برای اداره امور و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره، فرد واجد شرایطی را از بین اعضای تعاونی و یا خارج از تعاونی برای مدت سه سال به عنوان مدیر عامل آن تعاونی انتخاب کند.

نصب و عزل و قبول استعفای مدیر عامل و نظارت بر عملکرد و تعیین حدود اختیارات، وظایف و میزان حقوق و مزایای وی بر عهده هیئت مدیره می باشد و انتخاب مجدد مدیر عامل بلامانع است.

اگر از مدیران شرکت های تجاری هستید و جواب سوال خود را در این مطلب پیدا نکردید حتماً از طریق صفحه تماس با ما با گروه ثبتی نوول ثبت تماس بگیرید. لازم به ذکر است هیئت مدیره تا زمان انتخاب هیئت مدیره جدید همچنان بر سمت خود باقی هستند و تمام مسئولیت های مربوطه بر عهده آنها خواهد بود.

3.7/5 - (8 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
10 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ح۰م۰ح
2 سال پیش

آیاهیئت مدیره می تواند نسبت به اخراج کارکنان آن شرکت (انباردار-حسابدار-تحویلدار)نمایید

yavari
2 سال پیش
پاسخ به  ح۰م۰ح

به صورت کلی هیئت مدیره وظایفی مانند نظارت و بررسی وظعیت در شرکت را برعهده دارد که با تشکیل جلسات بازتاب مدیریتی و کارکنان را ارزیابی می کند از این رو در صورت لزوم گزارش ها را به مدیرعامل ارائه و وی تصمیمات لازم را می گیرند.

علیزاده
1 سال پیش

ممنون از نظرات و راهنمایی

arkan
1 سال پیش
پاسخ به  علیزاده

درود بر شما ممنون از همراهیتون

اسحاق بابایی
1 سال پیش

سلام. وظایف اعضای هیات مدیره را به صورت جزیی تر و تک تک لطفا بیان کنید؟

arkan
1 سال پیش

درود بر شما تمامی موارد مربوط به هیئت مدیره در ماده 107 الی 143 قانون تجارت عنوان شده است که می توانید برای اطلاعات بیشتر به متن قانون مراجعه نمایید.

امیر سلیمانی
1 سال پیش

سلام وقت بخیر .آیا هیئت مدیره میتواند حق اخراج یا استخدام نیرو برای شرکت تعاونی را از مدیر عامل عزل نماید

arkan
1 سال پیش

درود بر شما وقت شما هم بخیر بله می توانید در اساسنامه شرح وظایف مدیر عامل را تعیین کنید و استخدام نیرو را از وی عزل نمایید.

م.مصطفی
7 ماه پیش

با سلام و احترام اگر در یک شرکت تعاونی مسکن یک نفر به عنوان حسابدار تعیین شده که صاحب حساب نبوده و هیچ قرارداد کتبی مبنی بر شرح وظایف منعقد نکرده باشند،در عین حال مسئول مالی شرکت که به همراه عضوی از هیأت مدیره صاحب حساب بودند،بدون در نظر گرفتن محاسبات قبلی و بدون اطلاع و مشورت با حسابدار، مبالغی به پیمانکار پرداخت کردند که نباید پرداخت می کردند که اضافه بر صورت وضعیت ها بوده و حتی حسن انجام کار هم کسر نکردند.آیا حسابدار مسئولیتی دارد؟ مسئولیت نظارت بر این اقدامات بر عهده کیست و چه کسانی باید پاسخگو… ادامه مطلب »

Editor
arkan
7 ماه پیش
پاسخ به  م.مصطفی

درود بر شما در شرکت های تعاونی مسکن مطابق اساسنامه مسئولیت هر شخص تعیین می شود در وحله اول به صورت قانونی مسئولیت موضوعی که عنوان کردید به عهده هیئت مدیره است و سپس مدیر مالی و حسابدار از این رو باید ابتدا قرارداد های موجود بررسی شود و با توجه به اسنادی که وجود دارد مسئولیت مشخص شود.