جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

نحوه افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

نحوه افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

نحوه افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص ایجاد تغییر در سرمایه های شرکت های سهامی است که باید در مجمع عمومی فوق العاده انجام شود. این تغییرات را می توان به افزایش سرمایه و کاهش سرمایه طبقه بندی کرد.

ثبت تغییرات در شرکت ها باید در راستای پیروی از مقررات انجام گیرد. بدین منظور باید از کارشناسی مجرب در این زمینه استفاده کرد و مجتمع ثبتی نوول با بهره مندی از مجرب ترین متخصصان ثبت شرکتها در کشور آماده انجام تغییرات شرکتها به صورت تخصصی خواهد بود.

چگونگی نحوه افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

طبق ماده ۱۶۱ ل.ا. قانون تجارت و تبصره های آن، مجمع عمومی فوق العاده به پیشنهاد هیئت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت در مورد افزایش سرمایه شرکت اتخاذ تصمیم می کند.
مجمع عمومی فوق العاده که در مورد افزایش سرمایه اتخاذ تصمیم می کند شرایط مربوط به فروش سهام جدید و تأدیه قیمت آن را تعیین یا اختیار تعیین آن را به هیئت مدیره واگذار می کند.
پیشنهاد هیئت مدیره راجع به افزایش سرمایه باید متضمن توجيه لزوم افزایش سرمایه و نیز شامل گزارشی درباره امور ثبت شرکت از بدو سال مالی در جریان و اگر تا آن موقع، مجمع عمومی نسبت به حساب های سال مالی قبل تصمیم نگرفته باشد.

حاکی از وضع شرکت از ابتدای سال مالی قبل باشد، گزارش بازرس یا بازرسان باید شامل اظهار نظر درباره پیشنهاد هیئت مدیره باشد.
مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیئت مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که نباید از پنج سال تجاوز کند، سرمایه شرکت را تا میزان مبلغ معینی به یکی از طرق مذکور در قانون تجارت، افزایش دهد.
اساسنامه شرکت نمی تواند متضمن اختيار افزایش سرمایه برای هیئت مدیره باشد.
مادام که سرمایه قبلی شرکت تماماً تأدیه نشده است افزایش سرمایه شرکت تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود.

هیئت مدیره در هر حال مکلف است در هر نوبت پس از عملی ساختن افزایش سرمایه حداکثر ظرف یک ماه مراتب را ضمن اصلاح اساسنامه در قسمت مربوط به مقدار سرمایه ثبت شده شرکت به مرجع ثبت شرکت ها اعلام کند تا پس از مراحل ثبت شرکت جهت اطلاع عموم آگهی شود. (مواد ۱۶۲ و ۱۶۵ ل….. قانون تجارت).

چگونگی نحوه افزایش سرمایه در شرکتهای سهامی خاص

شروط افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص

برای افزایش سرمایه مجمع عمومی فوق العاده تصمیم گیری خواهد کرد . اگر سرمایه تاسیس در شرکت تایید نشده باشد افزایش سرمایه اتفاق نخواهد افتاد. مجمع عمومی فوق العاده با صدور مجوزی به هیئت مدیره ابلاغیه ای را اعلام می کند که در ظرف مدت کم تر از 5 سال سرمایه شرکت را بر طبق قوانین تامین کرده و از این طریق افزایش سرمایه شرکت را انجام دهند.

با در نظر گرفتن قوانین افزایش سرمایه، اساسنامه شرکت ضامن مناسبی برای افزایش سرمایه نمی باشد. هیئت مدیره در زمان اجرای تصمیمات واگذار شده به مجمع عمومی فوق العاده و یا با صدور مجوزی که از سمت مجمع عمومی صادر می شود تا یک ماه بعد از اقدام برای افزایش سرمایه شرکت ها، موظف است که در متن اساسنامه تغییرات را ایجاد کند و این افزایش سرمایه را به مرجع ثبت شرکت ها اطلاع دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها