در کشور ایران دو نوع مالیات داریم دسته ی اول قوانین مالیات های مستقیم و دیگری قوانین مالیات های غیرمستقیم یا ارزش افزوده. مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های غیر مستقیم است.

مالیات بر ارزش افزوده

در کشور  ایران دو نوع مالیات داریم دسته ی اول قوانین مالیات های مستقیم و دیگری قوانین مالیات های غیرمستقیم یا ارزش افزوده. مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های غیر مستقیم است.

توضیحی درباره مالیات بر ارزش افزوده

در این نوع مالیات ها، مشمولان و سهامداران  به واسطه خرید و فروش یک کالا یا خدمات ملزم به دریافت و پرداخت هزینه  آن هستند. اگر فعالیت اینگونه نباشد، به هیچ عنوان نباید اقدامی در خصوص ارزش افزوده انجام دهید. در واقع سیستم مالیات بر ارزش افزوده به گونه ای است که هر فروشنده در هنگام فروش کالا و خدمات، باید مالیات متعلقه را برصورت حساب بیفزاید و آن را همراه با قیمت کالا و خدمات از مشتری دریافت کند. اولین فروشنده، مالیات را یک جا به دولت پرداخت کرده  است و در مراحل بعدی، هر فروشنده تنها ما به التفاوت مالیات (مالیات دریافتی پس از کسر مالیاتی که خود قبلاً پرداخت کرده است) را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند. با توجه به این که در این مالیات، همه مودیان (اشخاص حقیقی و حقوقی) برای استفاده از اعتبار مالیاتی ملزم به ارائه فاکتور خواهند بود، زمینه برای شناسایی خود به خود میزان معاملات مودیان فراهم می شود.

مثال: شرکتی را تصور کنید که به تولید یک محصول  مشغول باشد.
برای تولید این کالا قطعات مورد نیازش را به قیمت 70 تومان از بازار تهیه می کند.
اگر نرخ مالیات 10درصد باشد.مجموع آن 700 می شود .  
بنابراین این شرکت باید 70 تومان به سازمان مالیاتی، مالیات پرداخت کند. یعنی70تومان مالیات بر ارزش افزوده.
اما هنگام فروش، اگرکالایش را به قیمت 800 تومان بفروشد: ( 80=10درصد ×800)
باید هنگام فروش 80 تومان علاوه بر قیمت کالا از خریدار کالا بگیرد، یعنی 880تومان.
البته تصور اشتباه نکنید از کل این مبلغ 80 تومان ارزش افزوده ای است که حالا باید به حوزه مالیاتی بازگردانده شود.
پس اگر بخواهیم ساده مثال را جمع بندی کنیم. محاسبه مالیات بر ارزش افزوده این شرکت به این صورت است  : 30=50-80
این شرکت باید 30 تومان را که ما به التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از مشتری و پرداختی فروشنده است، درقالب اظهارنامه ارزش افزوده به حوزه مالیاتی پرداخت کند.

 

مراحل دریافت گواهی ارزش افزوده

• ثبت نام اولیه ارزش افزوده شرکت
• دادن برگ ثبت نام اولیه همراه با مدارک فوق الاشاره (مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده)
• ثبت نام مرحله دوم پس از آمدن رمز عبور
• دادن کلیه مدارک فوق برای اداره دارایی (اظهار نامه برای سه ماهه های سالهای قبل از تاسیس تا سالی که قرار است ارزش افزوده ثبت نام و گواهی صادر شود
• برگ اولیه و مرحله دوم ثبت نام و شناسه کاربری و رمز عبور- نامه (به شرح زیر) – کپی کلیه قرار دادها برای ثبت نام مرحله آخر و صدور گواهی ارزش افزوده

 

مدارک لازم جهت ثبت نام اولیه ارزش افزوده 

1- کد اقتصادی
2- کپی مدارک اعضای شرکت اعم از شناسنامه و کارت ملی ( براساس آخرین تغییرات)
3- آگهی تاسیس شرکت
4- اخرین تغییرات شرکت
5- وکالتنامه
6- آدرس کامل سکونت پیمانکار
7- تلفن ثابت و همراه پیمانکار و در صورت امکان مدیر عامل
8- کد پستی پیمانکار
9- مجوز فعاليت (گواحي صلاحيت يا نام شركت در سايت رتبه بندي)
10- كد پستي دفتر و يا در صورت نبود كد پستي محل فعاليت يا منزل

مدارک لازم برای مرحله آخر ارزش افزوده 

1- نام بانک شرکت
2- نام شعبه بانک
3- کد شعبه
4- شماره حساب
5- تلفنن ریس هیات مدیره
6- کد پستی و آدر رئیس هیات مدیره
7- کد اقتصادی
8- آخرین تغییرات
9- مدارک آخرین اعضا

بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، این گواهینامه برای مدت 6 ماه یا یک سال صادر می‎گردد که پس از اتمام تاریخ اعتبار، اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی خواهند بود. تمامی خریداران نیز می‎توانند تا در هنگام پرداخت، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست نمایند و پس از رویت و تاریخ اعتبار آن، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

 

قوانین  صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

پیرو بخشنامه‌های شماره 2815 مورخ 1388/2/5، 4936 مورخ 1388/2/30 و 30392 مورخ 1388/12/18 و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهینامه ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ، لذا از ابتدای سال 1394 صدور گواهینامه مذکور صرفاً از طریق سامانه یاد شده و با رعایت شرایط و نکات ذیل امکان‌پذیر خواهد بود