جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

شرایط صحت انتخاب نام شرکت

شرایط صحت انتخاب نام شرکت

انتخاب نام شرکت یکی از مسائل مهم در زمان ثبت شرکت و نگرش با دید آینده شرکت انتخاب بهترین نام ممکن جهت ثبت شرکت می باشد. شرایط صحت انتخاب نام شرکت باید توسط افراد مجرب و متخصص در این زمینه انجام شود تا از احتمال مشکلات در آینده آن ها کاسته شود.

مجتمع ثبتی نوول با سالها خدمات شایسته خود بهترین گزینه برای انتخاب و ثبت نام مناسب با حرفه متقاضیان است. در ادامه به موارد مهمی در خصوص ثبت شرکت ها و گزینش بهترین نام برای شرکت اشاره خواهیم کرد.

شرایط صحت انتخاب نام شرکت چیست ؟

در حقوق ایران همانطور که اشاره شد، نام شرکت باید دارای شرایط زیر باشد:

اولاً نام یا عنوان از نظر ماهیت یا طریقۀ استفاده آن خلاف موازین شرعی نباشد.

ثانیاً خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه نباشد.

ثالثاً موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه یا شرکتی که اسم یا عنوان انتخاب شده معرف آن است، فراهم نکند.

آنچه در ماده 46 قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علائم تجارتی مصوب 1386 پیش بینی شده در واقع موانع یا شرایط منفی است که سبب بی اعتباری یا بطلان نام شرکت تجارتی خواهد شد ولی در زمینه خصوصیات و شرایط مثبت نام شرکت های تجارتی حکم صریح و قانون خاصی ملاحظه نمی گردد. در فرانسه نام شرکت باید از طرفی قانوناً ممنوع نباشد و از طرف دیگر مانند مارک یا علائم صنعتی باید قدرت و خاصیت تمایز بخشی داشته باشد.

یعنی آن را از سایر شرکت های تجارتی متمایز گرداند و سرانجام با نوع فعالیت شرکت تناسب و هماهنگی داشته باشد. معذالک با مراعات شرایط مذکور می توان از نام تجارتی، مارک، یک علامت، نام مؤلف یک اثر حمایت شده، نام خانواگی یا نام مستعار و امتیاز یک ثبت شرکت قدیمی، برای انتخاب نام شرکت جدید استفاده کرد.

شرایط صحت انتخاب نام شرکت چیست ؟

شرایط صحت انتخاب نام شرکت بر اساس حقوق فرانسه

بنابراین در فرانسه یک نام شرکت تجارتی، باید واجد شرایط زیر باشد:

اولاً- از نظر قانون آن کشور مجاز باشد. مثلاً طبق حکم مندرج در مادۀ 20 قانون شماره 571-87 مورخ 23 ژوئیه 1987 انتخاب کلمه «فنداسیون» برای نام گذاری شرکتی که فعالیت آن با این کلمه به معنای بنیادی ارتباطی ندارد، ممنوع شده است زیرا چنین نام یا عنوانی جنبۀ فریب و اغفال عمومی پیدا می کند.

همچنین طبق بند 2 مادۀ 28 قانون شماره 603-96 مورخ 5 ژوئیه 1996 استعمال کلمه “soldes” یا عناوین ناشی از این کلمه، به مفهوم مستمری یا مزد بگیری، برای بانک ها و مؤسسات اعتباری، صندوق های قرض حسنه و امثال آن ممنوع اعلام شده است و به طور کلی در فرانسه نام گذاری شرکت های تجارتی نباید گمراه کننده، فریب دهنده و اغفال کننده باشد با این ترتیب هدف اصلی قانون گذار فرانسه در انتخاب نام شرکت تجارتی جلوگیری از فریب کاری و اغفال مردم جامعه است.

ثانیاً- نام شرکت تجارتی باید وسیله و عامل مشخص کننده آن شرکت باشد یعنی نام ثبت شرکت های تجارتی باید آن را از سایر شرکت های تجارتی مشابه جدا کند و متمایز گرداند ولی ضرورت ندارد که نام انتخابی جنبۀ توصیفی خاصی داشته باشد و نوع فعالیت شرکت را توصیف کند. در مقابل انتخاب عناوین خاطره انگیز یا ذوقی به عنوان نام تجارتی شرکت قابل پذیرش است و به بهانه نداشتن وصف کامل مشخص کننده نمی توان استعمال آن را مخدوش دانست.

ثالثاً- نام شرکت تجارتی باید با نوع فعالیت و اهداف اساسی فعالیت های شرکت، هماهنگی داشته باشد. همچنین از اولویت های موجود نظیر مارک های ثبت شده نام تجارتی و علائم مشخص کننده دیگر و از نام مؤلف و نام خانوادگی یا نام مستعار نیز می توان به عنوان نام شرکت استفاده کرد. مشروط بر این که به حقوق مکتسبه دیگران لطمه ای وارد نکند(بند 6 مادۀ 713 قانون مالکیت فکری و صنعتی)

با توجه به مطالب عنوان شده ممکن است گفته شود شرایط یا موانع مقرر در ماده 46 قانون سال 1386 ایران ابهاماتی دارد؛ زیرا اولاً منظور و حدود قلمرو خلاف شرع بودن نام شرکت تجاری مشخص نیست و ممکن است ابهام موجود مورد سوء استفاده قرار گیرد. ثانیاً خصیصۀ تمایز بخش بودن نام شرکت تجارتی، در قانون تصریح نشده و تناسب نام شرکت با نوع فعالیت آن نیز در قانون منظور نگردیده است. بنابر این رفع این گونه ابهامات در عمل مفید است.

زیرا روشن نبودن حکم قانون، موجب تفاسیر مختلف در مراجع قضایی و صدور آراء متعارض شده و افراد جامعه را دچار سرگردانی می کند هر چند ممکن است بعضی از خصوصیات نام گذاری شرکت نظیر تمایز بخشی از سایر شرکت های مشابه در زمینه فعالیت های تجاری آن چنان بدیهی تلقی شود که نیاز به تصریح قانونی نباشد ولی از طرفی همه خصایص و شرایط یکسان نیستند و از طرف دیگر هر قدر ضابطۀ روابط اجتماعی و اقتصادی مردم روشن تر باشد، اختلافات بین آنها کمتر خواهد بود.

قوانین انتخاب بهترین نام برای شرکت

قوانین انتخاب بهترین نام برای شرکت ها بر طبق قوانین ثبت در اداره ثبت شرکت ها به شرح زیر است

  • نام انتخابی باید دارای ریشه فارسی باشد.
  • با فرهنگ و قوانین جمهوری اسلامی مغایرت نداشته باشد.
  • نام انتخابی برای شرکت نباید مشابهی ثبت شده در اداره ثبت داشته باشد.
  • از اعداد به صورت نوشته حروفی و عبارت استفاده شود.

ثبت شرکت یک موضوع مهم برای سودآوری شرکت در آینده می باشد که باید توسط اشخاص متخصص انجام گیرد. انتخاب نام نیز بخش مهمی را در راستای ثبت شرکتها در تمام شهرهای کشور ایفا می کند که مجتمع ثبتی نوول در حداقل زمان ممکن امورات ثبت شرکت و انتخاب نام های مناسب با حرفه فرد و شرکت را با در نظر گرفتن قوانین حاکم بر ثبت اسناد و املاک کشور انجام خواهد داد.

شما متقاضیان ثبت در سراسر کشور تنها با شماره گیری شماره های گروه ثبتی نوول خود را تا پایان مسیر ثبت شرکت ها در کشور ایمن و تضمین خواهید کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها