جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

شخصیت حقوقی شرکتها

شخصیت حقوقی شرکتها

براساس قوانین حاکم بر تجارت در کشور ، اقدامات اشخاص حقوقی شامل تمام اختیارات و تعهدهای مربوط به شخصیت حقوقی شرکتها همانند اشخاص حقیقی خواهد بود. این اختیارات شامل مواردی چون ازدواج و یا رابطه پدر و فرزندی و مانند ان ها نخواهد شد. بدین ترتیب تمام موارد و اختیاراتی که فرد حقیقی شامل آن می شود را می توان به شخص حقیقی واگذار کرد تا برای انجام امور شخصیت حقوقی اقدام کند.

شرکت های تجاری از یک ویژگی مهم برخوردارند و آن داشتن «شخصیت حقوقی است در حالی که شرکت های مدنی، شخصیت حقوقی ندارند. قانون تجارت ایران، برای ثبت شرکت، شخصیت حقوقی قائل شده است .

شخصیت حقوقی شرکتها چیست ؟

دارا بودن شخصیت حقوقی به این معناست که شرکت صلاحیت داشتن حقوق و تکالیف و نیز صلاحیت اجرای آنها را دارد.

شخصیت حقوقی، ویژگی مشترک کلیه شرکت های تجاری است؛ حتی شرکت هایی که به ثبت نرسیده اند و مطابق قانون تجارت تشکیل نشده اند، بلکه در عمل موجودند (ماده ۲۲۰ ق.ت).

اما قانون گذار ایران مشخص ننموده است، شخصیت حقوقی شرکت از چه زمانی ایجاد می شود برعکس قانون گذار ما در ماده ۵۸۴ برای تشکیلات غیر تجاری، تاریخ دقیق ایجاد شخصیت حقوقی را معین کرده است که از تاریخ ثبت در دفتر مخصوص وزارت دادگستری است.

موسسات و تشکیلات دولتی و شهری نیز به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت، دارای شخصیت حقوقی می شوند (ماده ۵۸۷ ق.ت)؛ پس به طور مسلم، شرکت های تجاری همانند مؤسسات و تشکیلات دولتی برای آنکه شخصیت حقوقی پیدا کنند نیاز به ثبت ندارند.

اما از چه تاریخی دارای شخصیت حقوقی می شوند؟ پاسخ به این سؤال آسان است و آن این است که در حقوق ایران، شرکت از تاریخی دارای شخصیت حقوقی خواهد بود که ایجاد و به عبارت قانون گذار «تشکیل شده باشد.

اما پاسخ به اینکه شرکت از چه تاریخی تشکیل می شود در مورد شرکت های مختلف یکسان نیست و هر شرکتی تابع قواعد خود است.
قبل از تأسیس و ثبت شرکتها هر شرکت مؤسسین و سهامداران شرکت باید در خصوص تعیین موارد مهمی مثل تعیین موضوع، تابعیت و اقامتگاه قانونی، سرمایه شرکت، مدیران و دارندگان حق امضا  باید تصمیم گیری نمایند.

زیرا تعیین ای موارد اساس کار شرکت بوده و اصولا بدون تصمیم گیری و تعیین این موارد امکان تأسیس و ثبت هیچ شرکتی وجود ندارد لذا ذیلا به شرح هریک از این موارد می پردازیم.

شخصیت حقوقی شرکتها چیست ؟

انواع شخصیت حقوقی شرکتها

شخصیت حقوقی انواع مختلفی دارد که می بایست بر اساس قواعدی که قانون تجارت در خصوص آن در نظر گرفته است. شخصیت حقوقی را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد، اعم از شخصیت حقوقی تجاری و غیر تجاری، شرکت های تجاری شامل انواع زیر می باشند.

  • شرکت سهامی خاص
  • سهامی عام
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • مختلط سهامی
  • مختلط غیر سهامی
  • شرکت تضامنی
  • نسبی

شخصیت حقوقی موسسات غیر تجاری

موسسات غیر تجاری نیز به دو نوع انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شود. موسسه غیر تجاری انتفاعی از دو عضو حداقلی و سرمایه یک میلیون ریالی قابل ثبت است. اعضاء در این شرکت به دنبال کسب سود و تقسیم سود بین شرکاء هستند. شخصیت حقوقی موسسات غیر تجاری همان طور که از نامش پیدا است در امور غیر تجاری فعالیت دارد.

موسسه غیر انتفاعی نیز در امور خیریه و موضوعات عام المنفعه قابل ثبت است قوانین ثبتی برای هر دو نوع موسسه به یک صورت است و تنها در منفعت شرکاء و منفعت عمومی تفاوت دارند.

مجتمع ثبتی و حقوقی نوول متخصص در امر ثبت شرکتها در کرج و سایر شهرهای کشور آماده ارائه مشاوره تخصصی به متقاضیان می باشد. شما متقاضیان ثبت شرکت ها در کشور تنها با تماس با شماره های زیر و یا مراجعه به درگاه اینترنتی  مجتمع ایلیا می توانید از مزایای مشاوره رایگان گروه ثبتی بهره مند شوید .

Rate this post
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها