جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت موسسه غیر تجاری

ثبت موسسه غیر تجاری

مجتمع حقوقی و ثبتی نوول در این مقاله برآن است تا درباره ثبت موسسه غیر تجاری مطالبی را به متقاضیان محترم ارائه نماید تا انتهای مقاله همراه ما باشید. موسسه غیر تجاری نوعی از شخصیت های حقوقی هستند که به دلیل فعالیت در موضوعاتی که تجاری محسوب نمی شوند باید در قالب غیر تجاری به ثبت برسند.

البته قوانین ثبتی و قوانین تاسیسی این نوع موسسات غیر تجاری بر اساس قوانین ثبت شرکت ها می باشد. در ادامه به بررسی کامل قواعد و مقررات و شرایط قانونی ثبت موسسه غیر تجاری می پردازیم با ما همراه باشید.

موسسه غیر تجاری چیست ؟

مفهوم موسسه بدین معنا است كه حیطه فعالیت آن شامل مقاصد غیر تجاری می باشد از جمله امور علمی، ادبی، آموزشی، خیریه و غیره ممکن است برای موسسین منفعتی داشته یا نداشته باشد. که به 2 بخش موسسات انتفاعی (جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضاء) یا به صورت غیر انتفاعی (هدف جلب سود و منفعت و تقسیم آن میان اعضاء نیست) باشد.

موسسات غیر تجاری در برخی از موضوعات غیر تجاری امکان ثبت  دارند و نمی توان در موارد تجاری این نوع موسسه را به ثبت رساند. موسسه غیر تجاری اگر انتفاعی باشد یعنی هدف موسسین آن کسب سود و منافع مالی برای دارندگان سهم الشرکه است. در صورتی که غیر انتفاعی باشد موسسین به دنبال سود و در آمد و منافع مادی برای خود نیستند بلکه می خواهند برای امور خیریه و عام المنفعه فعالیت نمایند.

ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

منظور از موسسات غیر تجاری، موسساتی می باشند که موضوع فعالیتی غیر از تجارت دارند و این موسسات به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم شده که هرکدام دارای ویژگی و اهداف خاص خود می باشند. اگر فعالیت در امور تجاری باشد آن وقت است که باید شرکت تجاری به ثبت برسد. ثبت شرکت تجاری و موسسات غیر تجاری تا حد زیادی شبیه به هم هستند تنها تفاوت در فاعده تجاری و غیر تجاری بودن آن است.

موسسات انتفاعی به منظور خدمات رسانی و با هدف کسب سود تشکیل می شوند. موسسات غیرانتفاعی برای خدمات رسانی به افراد و ارگان ها تشکیل شده و در ازای خدمات خود سودی دریافت نمی کنند. این موسسه بدون هیچ مزدی و برای خدمات رایگان تشکیل می شوند برای درک بهتر این موسسات می توان به موسسات غیرتجاری خیریه ای اشاره کرد.

با تشکیل این موسسات در زمان معلوم بنا برماده 584 تجارت این موسسات ماهیتی حقوقی پیدا کرده و عناوینی مانند بنگاه، انجمن را اخذ می کنند.

مدارک ثبت موسسه غیر تجاری

  • دو برگ تقاضانامه موسسه غیر تجاری و تکمیل آن و امضاء ذیل تقاضانامه توسط کلیه موسسین (اوراق تقاضانامه می بایست از اداره ثبت شرکت ها تهیه گردد.)
  • دو جلد اساسنامه موسسه و امضاء ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه موسسین
  • دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره که به امضای سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
  • رونوشت از شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره
  • کارت ملی برابر اصل شده کلیه موسسین و مدیر عامل در صورتی که مدیر عامل خارج از اعضای هیئت مدیره باشد.
  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
  • معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که موسسین و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
  • تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی موسس،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
  • اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها

ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری یک سازمان دولتی است که در موضوعات مختلف صلاحیت رسیدگی به روند ثبت شرکت و موسسه غیر تجاری را دارد. این سازمان دارای یک سایت رسمی است که متقاضی ابتدا باید در خواست ثبت موسسه یا شرکت را در این سایت ثبت نماید. مامورین اداره ثبت بعد از بررسی درخواست ها ثبتی و تطبیق درخواست ها با اسناد و مدارک گواهی ثبتی صادر می کند. صدور این گواهی به منزل تاسیس قانونی می باشد و تمام موارد قانونی در خصوص اشخاص حقوقی برای شرکت یا موسسه جدید نیز کاربرد دارد.

مراحل ثبت موسسه غیر تجاری

  1. ارائه فرم تقاضانامه ثبت موسسه و امضا توسط شرکا
  2.  فرم صورتجلسه موسسین و امضا توسط شرکا
  3. تنظیم و امضای کلیه صفحات اساسنامه توسط شرکا
  4. تایید نام

مدت زمان لازم برای ثبت موسسه غیر تجاری

در اداره ثبت شرکت ها پس از ثبت سامانه ای موسسه 48 ساعت زمان لازم است تا نام شرکت تایید گردد. پس از تایید نام و ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها حدود 15 روز زمان لازم است تا موسسه به ثبت برسد. زمان عنوان شده تقریبی است و بسته به تکمیل بودن یا نبودن مدارک متفاوت می باشد.

هزینه لازم برای ثبت موسسه ی غیر تجاری

هزینه ثبت موسسه ی غیر تجاری با توجه به موضوع فعالیت و سرمایه موسسه و غیره متفاوت است. اگر متقاضی ثبت موسسات غیرتجاری هستید می توانید با تنها یک تماس با گروه حقوقی ثبت نوول از تمام هزینه های مربوط به ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اطلاع پیدا کنید.

مجتمع ثبتی نوول با هدف انجام به موقع و با کم ترین هزینه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری آماده ارائه خدمات به متقایان ثبتی و حقوقی خواهد بود. 

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها