جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

در راستای ثبت تغییرات در شرکت ها باید ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت ها  که از موارد مهم می باشد، توسط موسسین شرکت ها به سرانجام رسد. تغییرات در شرکتها شامل: تغییر در اعضا و تغییر در سرمایه و یا اساسنامه شرکت ها می باشد که باید توسط افرادی مجرب انجام گیرد. مجتمع ثبتی نوول با سال ها تجربه در امور ثبتی و حقوقی بهترین گزینه برای رسیدن به اهدافتان خواهد بود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. ثبت تغییرات شرکت را هم اکنون از کارشناسان ما دریافت کنید.

ثبت صورتجلسه تغییرات شرکتها

پس از اتمام روند ثبت شرکت موسسین شرکتها می بایست برای انجام هر نوع تغییرات (به عنوان مثال تغییر سرمایه اولیه و یا تغییر آدرس محل شرکت و غیره) و نیز سایر مواردی که در اساسنامه ذکر شده و به تصویب رسیده است، ابتدا رسماً مراتب را به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری اطلاع دهند. کلیه این تغییرات پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده و یا هیئت مدیره امکانپذیر می باشد.

بدین منظور، تهیه و تنظیم صورتجلسات مجامع الزامی می باشد. لازم به ذکر است که برای انجام برخی از تغییرات تدوین بیش از یک صورتجلسه الزامی می باشد برای اطلاعات بیشتر درباره ثبت تغییرات شرکت می توانید به مقاله آن مراجعه نمایید.

 

ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

ثبت صورتجلسه تغییرات در شرکت

گام اول: مشخص نمودن نوع تغییرات

ابتدا کلیه اعضاءهیئت مدیره و سهامداران شرکتها با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و عادی به طور فوق العاده در خصوص تغییرات لازم در شرکت خود تصمیم گیری می نمایند.

این تصمیمات می تواند شامل: تغییر آدرس دفترمرکزی ، تغییر موضوع فعالیت شرکت، نقل و انتقال سهام، ورود و خروج شریک و یا حتی انحلال شرکت شخصیت حقوقی خود تصمیم گیری نمایند باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی تصمیمات می بایست با حضور کلیه اعضا و سهامداران شرکت باشد تا بتوانند ذیل صورتجلسه شرکت تنظیم شده را امضا نمایند.

در صورتی که کلیه سهامداران حضور نداشته باشند مراحل ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت با آگهی دعوت امکان پذیر است که البته یک سری شرایط و مقررات خاص خود را دارد) و با اتمام جلسه نسبت به ثبت سامانه ای تغییرات شرکت در سامانه ثبت شرکت اقدام می نمایید.

روش ثبت تغییرات در شرکت

در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آدرس اداره ثبت شرکت های رشت می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

گام دوم: اطلاعات شرکت

این مرحله کلیه اطلاعات مرتبط با شرکت خود را وارد می نمایید که شامل : شماره ثبت شرکت ، شناسه ملی ، نوع شرکت می باشد .شما باید نوع جلسه تشکیل شده را نیز در این گام مشخص نمایید این مجامع عبارتند از : مجمع عمومی فوق العاده ، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده و هیئت مدیره می باشد.

گام سوم: تصمیمات جلسه

قسمت تصمیماتی که منجر به تغییر در شرکت شما می شود را وارد می نمایید این تصمیمات با توجه مجمع انتخابی شما متغییر می باشد. توجه داشته باشید میتوانید چند تصمیم را در یک مجمع وارد نمایید.

گام چهارم: اشخاص جلسه

پس از آن باید اطلاعات هویتی کلیه اشخاصی که در جلسه شرکت حضور دارند را وارد نمایید حتی اگر به عنوان نماینده و یا وکیل باشند سمت اعضا نیز باید مشخص گردد. حتی اگر تنها سهامدار باشند باید سهامدار بودن آنها مشخص گردد.

گام پنجم: تایید نهایی و ارسال پرونده

گام دیگر پس از این مرحله انجام فرآیند تدوین و تنظیم صورتجلسه شرکت مدارک شما بارگذاری گردیده و باید بدانید که اصل صورتجلسه به همراه امضاء کلیه اعضاءو مهر شرکت باید به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری حوزه فعالیت شما ارسال گردد.

با تکمیل کلیه مراحل فوق و در انتها بررسی نهایی تغییرات شرکت خود را پذیرش نهایی نموده و بعد از دریافت شماره پیگیری و ارسال کلیه مدارک به اداره ثبت شرکتها تقریبا 10 روز کاری زمان لازم است تا کارشناس اداره ثبت شرکت های واحد مربوطه مثل واحد ثبت شرکت در کرج و یا تهران بررسی لازم را بر روی پرونده شما اعمال نموده و با تایید آن آگهی ثبت صورتجلسه تغییرا ت شرکت را صادر نمایند.

صورتجلسه تغییرات شرکت

صورتجلسه تغییرات شرکت

در جهت مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ثبت تغییرات و صورتجلسات شرکت می توانید با مجتمع حقوقی و ثبتی نوول تماس بگیرید و از تجربیات مشاوران و کارشناسان ما بهره مند شوید.

مدارک ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

  • نوشته کپی از شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران (برابراصل)
  • فتوکپی از شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید.
  • تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید.
  • اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
  • آدرس و کد پستی شرکت.
  • سمت اعضای جدید و قدیم.
  • رونوشت از آخرین آگهی تغییرات.
  • مبلغ سرمایه و ارزش ریالی..
  • کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی.
  • در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی.

تغییر نام شرکت سهامی خاص

یکی از موارد رایجی است که بعد از ثبت شرکت به آن برمیخوریم که شما به هر دلیلی نامی که در ابتدا برای شرکت خود انتخاب نموده اید را تغییر دهید.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر نام شرکت سهامی خاص

  • ابتدا باید نسبت به پرداخت حق الثبت اقدام و سپس به واحد تعیین نام، جهت اخذ و ثبت ، نام جدید مراجعه نماید سپس اقدام به تهیه صورت جلسه نمایید.
  • تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه به امضاء هیات رئیسه رسیده باشد.
  • رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت.
  • بعد از اینکه صورت جلسه تنظیم شد ، اصل صورت جلسه و لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضاء آنان رسیده، فیش پرداخت حق الثبت جهت تغییر نام و اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت و مجوز اخذ شده تحویل ثبت شرکتها خواهد شد ، و بعد از تحویل کلیه مدارک و قبول و تائید نام انتخابی ، به وسیله مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکتها تغییر نام امکان پذیر خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که دلیل شما برای تغییر نام شرکت از نظر حقوقی اهمیتی ندارد اما نام انتخابی جدید نیز طبعا می بایست از قوانین انتخاب نام تبعیت نماید.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر محل شرکت سهامی

  • تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه به امضاء هیئت رئیسه رسیده باشد.
  • رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت.

روش ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت

نقل و انتقال سهام در شرکتها

نقل و انتفال سهام که در این شرکتها دارای دو وضعیت وطبعا دو قانون متفاوت می باشد :

  • انتقال سهام ،در صورتی که طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره باشد.
  • نقل و انتقال سهام ،در صورتی که اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوق العاده باشد.

در مورد (الف- نقل و انتقال سهام از طریق هیات مدیره ) مدارک مورد نیاز:

  • تشکیل جلسه هیات مدیره بر اساس رعایت مفاد اساسنامه در خصوص حد نصاب اکثریت اعضاء
  • تنظیم صورت جلسه که به امضاء اعضای هیات مدیره و امضای خریداران و فروشندگان رسیده باشد.
  • فتوکپی شناسنامه سهامداران جدید
  • اخذ برگ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور.
  • فهرست صاحبان سهام قبل و بعد از نقل و انتقال سهام.
  • بعد از تشکیل جلسه و تنظیم صورت جلسه، اصل صورت جلسه همراه با مدارک فوق الذکر تحویل اداره ثبت شرکتها خواهد شد.

در مورد (ب- نقل و انتقال سهام از طریق مجمع عمومی فوق العاده) مدارک مورد نیاز:

  • تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورت جلسه که به امضای هیات رئیسه و خریدار و فرشنده سهام رسیده باشد.
  • فتوکپی شناسنامه سهامدار یا سهامداران جدید.
  • اخذ برگ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی کشور.
  • ارائه فهرست صاحبان سهام قبل و بعد از نقل و انتقال.
  • لیست جداگانه صاحبان سهام بعد از نقل و انتقال. در تنظیم فهرست سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال باید تاریخ جلسه و نام و نام خانوادگی سهامداران و تعداد سهام قید گردیده و به امضای همگی آنها رسیده باشد.
  • در صورتی که جلسه مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده باشد، ارائه روزنامه شرکت که آگهی دعوت در آن درج شده است باید همراه با صورتجلسه تنظیمی و سایر مدارک فوق الذکر توسط نماینده قانونی شرکت تحویل اداره ثبت شرکتها شده و بعد از ثبت صورت جلسه ذیل دفاتر ثبت امضاء شود.

ثبت صورتجلسات تغییرات شرکت ها

در آخر به بررسی تغییر نوع شرکت می پردازیم به عنوان مثال شما شرکت سهامی خاص تاسیس کرده اید و می خواهید آن را به شرکت با مسئولیت محدود تغییر دهید در این شرایط شما به این مدارک و طی این مراحل نیاز خواهید داشت:

  1. صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به امضای هیئت رئیسه.
  2. اصل آگهی دعوت در صورت تشکیل مجمع به اکثریت.
  3. دو برگه اظهارنامه.
  4. دو نسخه شرکتنامه.
  5. تسلیم دو برگه اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود.
  6. ارائه فتوکپی شناسنامه و پایان خدمت در صورت مشمولی شرکا.

انواع مجامع قانونی شرکت ها

مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی دو  مجمع اصلی برای ثبت صورتجلسه تغییرات می باشند که در زمینه های مختلفی فعالیت دارند. مجامع عمومی بر اساس موضوع تغییرات انتخاب می شوند و نمی توان موضوعی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است را در مجمع عمومی فوق العاده عنوان کرد. در هر صورت برای ثبت صورتجلسه تغییرات لازم است مجامع قانونی برگذار شوند.

نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

هرگاه مورد فوق العاده ای برای شرکت به وجود آید که استحضار و تصمیم صاحبان سهام لازم باشد و در واقع امری خارج از جریان عادی پیش آمد کند، مثلاً شرکت بخواهد مدت خود را تمدید و یا سرمایه را زیاد کند و با تصمیم به انحلال خود بگیرد و یا اجازه صدور اوراق قرضه را بدهد، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود که شامل موارد ذیل می باشد:

  • تعیین بازرسین اصلی و علی البدل
  • نقل و انتقال سهام
  • تعیین اعضای هئیت مدیره
  • تغییر آدرس
  • افزایش و کاهش سرمایه
  • تصویب بیلان مالی
  • ورود و خروج شرکاء
  • تبدیل سهام به با نام و بی نام
  • تغییر موضوع شرکت
  • تغییر در حق امضا
  • انحلال شرکت

اختیارات مجمع عمومی فوق العاده در شرکت

  1. افزایش یا کاهش سرمایه.
  2. تغییر در مفاد اساسنامه که می تواند شامل: تغیرنام شرکت، تغییر موضوع فعالیت، تغییر آدرس، افزایش یا کاهش سرمایه، تبدیل سهام به بانام و یا بی نام، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت، تغییر در حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع و سایر مواردی که طبق قانون تجارت می توان در اساسنامه تغییر ایجاد نمود.
  3. انحلال شرکت.

مهلت قانونی ثبت صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه

مجامع عمومی بر اساس روند انجام و موضوعات مربوطه زمان متفاوتی دارند اما به طور کلی طی 14 روز می توان درخواست ثبت صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالانه را داد. البته مجمع عمومی سالانه اگر در خصوص تصویب ترازنامه سالانه لازم باشد برگزار شود حداکثر تا پایان تیر ماه می تواند در این خصوص تصمیم گیری نماید. در سایر موضوعات نیز این مجمع تنها در 4 ماهخ اول سال می تواند برگذار شود.

نکات مهم در نحوه تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره

  • جلسات هیات مدیره با حضور بیش از نصف اعضای هیات مدیره رسمیت دارد.
  • تصمیمات آن ها نیز با اکثریت آرا حاضرین در جلسه اتخاذ می گردد مگر اینکه در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد.
  • برای هر یک از جلسات هیات مدیره باید صورتجلسه ای تنظیم و لااقل به امضای اکثریت مدیران حاضر در جلسه برسد. ( ماده 123 ق. ت )
  • در صورت جلسات هیات مدیره نام مدیران حاضر و غایب قید می شود و خلاصه ای از مذاکرات و تصمیمات نیز با قید تاریخ منعکس می گردد.
  • ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیات مدیره را اساسنامه تعیین می کند. ولی در هرحال یک سوم اعضای هیات مدیره می توانند چنانچه ظرف یک ماه از جلسه قبلی هیات مدیره تشکیل نشده باشد راساً از اعضاء برای تشکیل جلسه دعوت بعمل آور آورند.
  • چنانچه هر یک از مدیران با تمام یا بعضی از تصمیمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد نظر او باید در صورتجلسه قید شود.

سامانه هوشمند تنظیم صورتجلسات منطبق بر قانون تجارت و آخرین بخشنامه ها ی اداره کل ثبت شرکتهای کشور تولید و راه اندازی شده است تا ابزاری کارآمد و راه گشا برای وکلا ، حقوقدانان ، موسسات حقوقی ، کارشناسان و سایر شرکتها و موسسات باشد.

مجمع هیئت مدیره و صورتجلسه تغییرات شرکت

هیئت مدیره متشکل از 2 تا 5 نفر از افراد خوشنام و فعال میباشد که از بین صاحبان سهام یا شرکا به وسیله مجمع عمومی عادی انتخاب میشود و به نمایندگی از شرکت کلیه امور را پیگیری میکند که مدت نظارت آنها معمولا کمتر از 2 سال می باشد.

عزل هر یک از رئیس یا معاونین با تصمیم اکثریت اعضاء هیئت مدیره امکان پذیر بوده و پس از این جریان می توانند افراد دیگری را به جای آن ها تعیین و معرفی نمایند. و تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام نباید از پنج نفر کمتر باشد.

شرایطی که برای اعضاء هیئت مدیره پیش بینی گردیده است

قانون برای انتخاب اعضای هیئت مدیره شرایطی معین نموده که مهم ترین آن ها به قرار ذیل می باشد :

  • هیئت مدیره یا هر یک از مدیران شرکت قابل عزل بوده و هر وقت مجمع عمومی بخواهد می تواند آن ها را عزل نماید.
  • هیئت مدیره باید از میان شرکای شرکت انتخاب شود.
  • مدت انتخاب آن ها همان است که در اساسنامه قید شده است و حداکثر به مدت 2 سال می باشد لیکن در صورتی که مجمع عمومی لازم بداند می تواند آن ها را برای 2 سال دیگر انتخاب نماید.
  • تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی عام از 5 نفر نباید کمتر باشد ولی حداکثر تعداد آن ها تا 11 نفر نیز منعی ندارد اما در شرکت سهامی خاص عده آن ها از 3 نفر کمتر نخواهد بود.
  • اعضاء هیئت مدیره باید از افراد خوشنام و درستکار و فعال باشند تا بتوانند در پیشبرد اهداف شرکت موثر باشند.

کسانی که نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند :

برابر ماده 111 قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند.

  • محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
  • کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاش یا بعضاَ محروم شده باشند در مدت محرومیت ، سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، یا جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت یا کلاهبرداری شناخته شده است. اختلاس ، تدلیس، تصرف غیر قانونی در اموال عمومی

فوت یا سلب صلاحیت مدیر یا مدیران

در صورتی که یک یا چند نفر از مدیران فوت نموده و یا استعفاء نمایند و یا از آن ها سلب صلاحیت بشود و تعداد اعضاء هیئت مدیره از حداقل مقرر در قانون کمتر گردد، برابر اساسنامه اعضاء علی البدل جانشین آن ها خواهند شد و در صورتیکه اعضای علی البدل انتخاب نشده و یا کافی برای عهده دار محل های خالی نباشند، مدیران باقی مانده از مجمع عمومی عادی شرکت دعوت خواهند نمود تا اعضاء هیئت مدیره را تکمیل نمایند و هر گاه هیئت مدیره حسب مورد از دعوت مجمع عمومی خودداری نماید.

در این صورت هر ذینفعی می تواند از بازرس یا بازرسان شرکت بخواهد که به دعوت مجمع عمومی عادی برای انتخاب مدیری که سمت او بلاتصدی مانده اقدام کند و بازرس یا بازرسان مکلف به انجام چنین درخواستی می باشند.

اخذ تضمین و وثیقه از مدیران شرکت سهامی

مدیران شرکت سهامی باید دارای تعداد سهامی که در اساسنامه مقرر گردیده است باشند و تعداد این سهام نباید از سهامی که برابر اساسنامه برای رای در مجامع عمومی لازم است کمتر باشد.

به علاوه ممکن است این سهام جهت تضمین و جبران خسارتی که از عملکرد مدیر یا مدیران به طور انفرادی و یا مشترکاَ به شرکت وارد شود اخذ گردد و سهام مزبور بانام بوده و قابل نقل و انتقال نیست و تا هنگامی که مدیری مفاصاحساب دوره مدیریت خود را از شرکت دریافت نکرده باشد در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند.

گاه مدیری در هنگام انتخاب دارای تعداد سهام لازم نباشد و در ظرف مدت یک ماه هم نتواند سهم مورد بحث را به صندوق شرکت بسپارد حق شرکت و عضویت ندارد و در صورتی که انتخاب شده باشد باید استعفاء نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نواگر - محمد ناصر
2 سال پیش

با سپاس فراوان از اطلاعات جامع که در اختیار ما گذاشتید

yavari
2 سال پیش

سپاس از نگاه شما

سام چغفری
1 سال پیش

ایا جهت تکمیل صورت جلسه مجمع عمومی شرکتها امضا علی البدل هییت مدیره که دو نفر هستند لازم است

yavari
1 سال پیش
پاسخ به  سام چغفری

درود بر شما . عضو علی البدل در غیاب شخصیت اصلی امور را به دست گرفته و می تواند اصلاحات و اقداماتی را در این راستا انجام دهد اگر عضو اصلی هیئت مدیره وجود نداشته باشد عضو علی البدل می تواند جانشین وی بوده و تصمیم گیری کند

خانی
1 سال پیش

در صورت جلسه هیئت مدیره ،جهت تعیین مدیران و دارندگان حق امضا آیا باید اسامی سهامداران ذکر گردد یا خیر؟

arkan
1 سال پیش
پاسخ به  خانی

درود بر شما خیر اسامی سهامداران در صورتجلسه هیئت مدیره عنوان نمی شود فقط اسامی هیئت مدیره در این صورتجلسه عنوان می شود.