صفحه نخست » اخبار و مقالات » ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت

مراحل ثبت تغییرات شرکت ها

نکات زیادی در خصوص ثبت تغییرات شرکت وجود دارد که ما تلاش کرده ایم بیشتر این موارد را برای شما در این مقاله شرح دهیم. پس پیشنهاد می کنم این مطلب را از دست ندهید. صورتجلسه تغییرات شرکت بعد از تصویب در جلسه باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.

راهنمایی ثبت تغییرات شرکت

به موجب قانون تجارت هر شرکتی که تأسیس می شود. در صورتی که تغییراتی در شرکت اعمال شود باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد. برای ثبت تغییرات فوری باید تمام قواعد شکلی و ماهوی را در شرکت رعایت کنید. اما متاسفانه بیشتر افراد از قوانین شکلی و ماهوی برای ثبت تغییرات شرکت بی اطلاع هستند.

قواعد شکلی و ماهوی در ثبت تغییرات شرکت

وقت حرف از قواعد شکلی به میان می آید یعنی قواعدی که به چگونگی مراحل و تنظیم اوراق و اسناد و به طور کلی به نحوه ثبت تغییرات شرکت می پردازد از این رو اگر این قواعد در خصوص ثبت تغییرات شرکت رعایت نشود.

درخواست ثبت تغییرات برای شرکت مورد نظر رد می شود. در مقابل قواعد شکلی یک سری قواعد ماهوی وجود دارد که مثلاً مشخص کرده است تغییرات مربوط به اساسنامه باید در مجمع عمومی فوق العاده انجام شود، اما نحوه تشکیل این جلسه مربوط به قواعد شکلی می باشد.

نحوه ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت کار چندان پیچیده و عجیبی نیست از این رو مرحله به مرحله توضیحات مربوط به نحوه ثبت تغییرات را شرح خواهیم داد.

موضوع تغییرات شرکت:

موضوعاتی که تغییرات در خصوص آنها باید به ثبت اداره ثبت شرکت ها برسد عبارت است از موضوعات نام برده شده در اساسنامه و تصویب ترازنامه سود و زیان شرکت و همچنین موضوعات مربوط به انتخاب هیئت مدیره و تعداد اعضاء در شرکت و غیره که همگی بعد از تصویب در مجامع عمومی باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

بیشتر بدانید ...
وظایف مجمع عمومی فوق العاده چیست

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

مدارک ثبت تغییرات شرکت به شرح ذیل می باشد:

  • فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران ( برابر اصل ) ارائه گردد.
  • فتو کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید ارائه گردد.
  • تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید ارائه گردد.
  • اسامی اشخاصی که حق امضا دارند ارائه گردد.
  • آدرس و کد پستی شرکت ارائه گردد.
  • سمت اعضای جدید و قدیم ارائه گردد.
  • فتوکپی آخرین آگهی تغییرات ارائه گردد.
  • مبلغ سرمایه و ارزش ریالی ارائه گردد.
  • فتوکپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی ارائه گردد.
  • در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی ارائه گردد.

مراحل ثبت تغییرات شرکت ها

تغییرات در شرکت ها

با توجه به دستور ماده 106 در مواردی که تصمیمات مجمع عمومی ضمانت کننده یکی از کارهای ذیل باشد یک رونوشت از صورت جلسه مجمع بایستی به منظور ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

  • انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان.
  • تصویر ترازنامه.
  • کاهش یا افزایش سرمایه
  • تغییرات اساسنامه.
  • انحلال شرکت و نحوه تصفیه آن.

در صورتی که صورتجلسه کامل و جامع باشد و تمامی اصول و قواعد آن رعایت شده باشد و موارد اصلی آن با پرونده اصلی مطابقت داشته باشد آگهی تغییرات ثبتی را صادر می نماید تا در روزنامه رسمی و محلی ابلاغ رسانی گردد.

مطابق ماده 200 ق.ت ثبت تغییرات ذیل در شرکت ها الزامی است:

  • تغییر اساسنامه.
  • تمدید مدت شرکت، زاید بر مدت مقرر.
  • انحلال شرکت، حتی در مواردی که انحلال به واسطه ی انقضای مدت شرکت صورت گیرد.
  • تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت.

صلاحیت مجامع عمومی شرکت

همه شرکت ها دارای  مجامعی هستند که ان مجامع با حضور شرکاء شرکت که هر شریک به نسبت میزان سرمایه تعهد شده و میزان سهام و سهم الشرکه در شرکت در مجامع عمومی دارنده حق رای است. اما خود مجامع نیز صلاحیت خاصی دارند که در قانون پیش بینی شده است و نمی توانند بر خلاف وظایف و اختیارات قانونی اقدام به ثبت تغییرات شرکت نمود.

  • مجمع عمومی عادی: این مجمع یا در 4 ماه اول سال تشکیل می شود، که در این صورت باید مجمع عمومی عادی سالانه تنظیم شود و در صورت تشکیل مجمع بعد از 4 ماه اول سال باید مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده تشکیل شود. صلاحیت مجمع عمومی عادی تصویب ترازنامه سال مالی، انتخاب اعضاء هیئت مدیره و بازرسان که در این مجمع تنظیم می شود.
  • مجمع عمومی فوق العاده: مجمع عمومی فوق العاده که این مجمع در خصوص تمام موضوعات اساسنامه صلاحیت رسیدگی دارد در خصوص برخی موضوعات مربوط به اساسنامه توجه داشته باشید. مجمع عمومی باید در ساعت های مختلف تشکیل شود و برای هر مجمع صورت جلسه مورد نظر تنظیم شود.
  • مجمع هیئت مدیره: در تمامی شرکت ها هیئت مدیره می تواند انتخاب اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل را داشته باشد.
بیشتر بدانید ...
مراحل، شرایط و مدارک ثبت تغییرات شرکت در ارومیه

دعوت از مجامع عمومی شرکت:

در تمام شرکت ها هیئت مدیره هر زمان که صلاح بر تشکیل مجمع را بدانند باید از مجمع مربوطه دعوت نماید. در برخی موارد مانند تصویب ترازنامه سالانه اگر در مدت مقرر هیئت مدیره مجمع عمومی عادی را دعوت نکند، در صورتی که شرکت بازرس داشته باشد. باید بازرسان از مجمع عمومی عادی دعوت به عمل آورند.

تشکیل مجمع عمومی:

تشکیل مجمع عمومی با حداکثر اعضاء عددی و سهامی رسمیت میابد و در صورت عدم رسمیت جلسه تا دو بار می توان از مجمع مربوطه دعوت به عمل آورد.

ثبت تغییرات شرکت 

تنظیم صورت جلسه برای ثبت تغییرات شرکت

در صورتی که تغییراتی قرار بر اعمال در شرکت باشد باید صورت جلسه مورد نظر برای مجمع عمومی مربوطه تنظیم شود. بعد از تنظیم صورت جلسه باید موارد زیر برای ثبت انجام شود.

ثبت سامانه ای صورت جلسه تغییرات شرکت

هر صورت جلسه تغییرات برای اعتبار قانونی ابتدا باید در سامانه اداره ثبت شرکت ها در قسمت تغییرات اشخاص حقوقی مرحله به مرحله وارد نمایید. بر اساس نوع تغییرات گام های این سامانه متفاوت است که در صورت اشکال در وارد کردن اطلاعات می توانید از مشاوره های رایگان موسسه نوول نیز استفاده کنید.

ثبت انواع تغییرات در شرکت

تا مدت زمانی که شرکت فعال می باشد و به فعالیت خود ادامه می دهد هموارد ائضاع و احوال حاکم بر آن در حال تغییر و تحول می باشد.تمامی تغییرات بعدی که به شرکت مربوط می باشد بایستی به ثبت برسند این تغییرات دربردارنده مواردی اعم از تغییرات اساسنامه، افزایش یا کاهش سرمایه، ورشکستگی، ابطال، تصفیه، تقسیم اموال و… می باشد.

بیشتر بدانید ...
مدارک لازم جهت ثبت افزایش سرمایه در شرکت سهامی خاص

ثبت تغییرات شرکت ها به صورت اینترنتی در سامانه اداره ثبت شرکت ها و با ارائه صورتجلسه امکان پذیر می باشد.

در صورتی که شرکتی می خواهد به صورت مصادف چند تغییر را در شرکت به وجود بیاورد به عنوان مثال تغییر آدرس، تغییر در سهام و …..بایستی به صورت جداگانه به منظور هر کدام یک صورت جلسه ای را تنظیم نماید و به منظور هر کدام یک از آن ها به صورت کامل پذیرش بگیرد.

بعضی از تغییرات از قبیل تغییر نشانی شرکت،تغییر دارندگان حق امضا،تاسیس یا تغییر شعبه های شرکت،تعیین مدیرعامل و …..می تواند در جلسه هیات مدیره صورت بگیرد که به منظور آن باید صورتجلسه هیات مدیره تنظیم شود و اعضای هیات مدیره آن را به امضا برساند.

برخی دیگر از قبیل تعیین اعضای هیات مدیره، تصویب تراز سود و زیان سالانه شرکت ، انتصاب بازرسین ، نقل و انتقال سهام ، افزایش یا کاهش سرمایه و … در جلسات مجمع عمومی که با حضور سهامداران ( شرکا) تشکیل می شود صورت می پذیرد.

مراحل ثانوی برای ثبت تغییرات شرکت

بعد از ثبت سامانه ای باید مدارک مربوطه به اداره ثبت شرکت ها پست شود و نهایت بعد از 7 روز کاری پیشنویس آگهی در سامانه ثبت شرکت ها قرار می گیرد که با رویت پیشنویس آگهی می توانید برای دریافت آگهی به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید.

روزنامه رسمی مربوط به ثبت تغییرات شرکت:

هر تغییراتی که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسد و نسبت به آن آگهی تغییراتی صادر می شود. آگهی مربوطه باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

افرادی که با سیستم اداره ثبت شرکت ها آشنایی ندارند. نباید خود شخصا اقدام به ثبت تغییرات شرکت نمایند. زیرا اطلاعات وارد شده در سامانه تا 3 ماه قابل ثبت نمی باشد. بنابراین برای ثبت تغییرات شرکت حتماً قبل از هر اقدامی با کارشناسان و متخصصان ما در نوول ثبت تماس حاصل نمایید.

جهت مشاهده ثبت تغییرات در تهران به مقاله اصلی ثبت تغییرات شرکت در تهران مراجعه نمایید.

همچنین برای اطلاع از نحوه ثبت تغییرات در کرج به مقاله ثبت تغییرات شرکت در کرج مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها