برند *(Brand)، نمانام یا نام تجاری‏: یک نام ، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.نشان تجاری یا برند باید به گونه ای باشد که مخاطب ،صفات و ویژگی های آن را با دیدن ،شنیدن ،حس کردن،و... به صورت ذهنی

ثبت برند

برند (Brand)* چیست ؟

برند *(Brand)، نمانام یا نام تجاری‏: یک نام ، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.

نشان تجاری یا برند باید به گونه ای باشد  که مخاطب ،صفات و ویژگی های آن را با دیدن ،شنیدن ،حس کردن،و……… به صورت ذهنی ،دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می کند.

در جامعه ما برند به محصول یا خدماتی گفته میشود که دارای ارزش و اعتبار اجتماعی  و قابل اعتماد باشد .

برند ها علاقمندی ها و دلخوایی میباشند که  به آن ها احساس مالکیت داشته باشیم و دارای قدرت اجتماعی بالایی میباشند.

بنابراین یکی از مهمترین وظایف هر شرکت پیدا کردن راهی برای جلب توجه و وفاداری مشتری است. از جمله خصوصیات یک برند معروف می توان به جذابیت ،الهام بخش بودن،تک بودن،تناسب،جایگاه و…… اشاره کرد.

خرید یک برند از نظر مصرف کننده یعنی : کیفیت بالا ،خطر پذیری کمتر،سپردن مسئولیت به تولید کننده ،وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت .

در تجارت جلب اعتماد اولین قدم است و با استفاده از علامت تجاری میتوان اعتماد سازی کرد.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند*(brand)

ثبت برند و شرکت هر دو در اداره کل ثبت شرکتها انجام می‏شود. تمامی مدارکی که برای ثبت شرکتها ارائه می‏شود، برای ثبت برند ( با رعایت موارد ممنوعیت) کفایت می‏کند. ثبت برند تجاری برای مدت ۱۰ است و پس از آن می‏تواند تمدید شود. یک شرکت می‏توان برای محصولات خود، یک یا چند برند تجاری در نظر بگیرد و تک تک آنها را نیز در اداره ثبت شرکتها، ثبت نماید.

ثبت برند*(brand)

هنگام ثبت شرکت یکی از مهمترین کارها ثبت برند یا نام گذاری میباشد. مطابق با قوانین حقوقی ایران، برگزیدن نام از میان اسامی فارسی و غیرتکراری یکی از ملزومات تاسیس شرکت می‏باشد. نام انتخاب شده بر روی تمامی محصولاتی که توسط شرکت تولید می‏شود، درج می‏گردد. به این نام برند(brand)* گفته می‏شود. هر برند یا نام تجاری مختص به یک شرکت می‏باشد و سایرین حق استفاده از آن را ندارند.

شرایط ثبت برند(brand)*

عدم استفاده برند از علائم ممنوعه

برند موردنظر مشخص کننده جنس محصول

عدم استفاده از نام عام

ثبت نشدن علامت تجاری به نام شخص دیگر

عدم تشابه بین علامت تجاری و علامت تجاری ثبت شده توسط فرد دیگر

 

هدف از ثبت برند *(brand) چیست؟

هر برند یا علامت تجاری از طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود  اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف،مثل متقلبان ،برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. این نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد  و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.

مراحل ثبت برند*(brand):

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری عبارتند از:

 شخص حقیقی: کپی شناسنامه،کارت ملی،کپی کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)


شخص حقوقی:کپی شناسنامه،کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد) ،کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) ،کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
نکته:در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت،کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد،ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود. 
پس از به پایان رساندن موارد ذکر شده کد رهگیری را دریافت خواهید کرد و در صورت  تایید مدارک توسط کارشناس مربوطه ،دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد. پس از امضا ی هر دو نسخه  یکی از نسخ را به همراه مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به آدرس مرکز ارسال کرده و پس از دریافت مدارک مراحل ثبت شروع خواهد شد.


اظهار نامه ها بر اساس اولویت ثبت در سیستم بررسی میشود .بنابراین حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.پس از تکمیل فرم  مربوطه توسط متقاضی  در سامانه،  اداره ی مالکیت صنعتی  ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند ، در صورتی که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی ، علامت را قابل ثبت بداند ، اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند و در صورتی که در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد ابلاغیه ی رفع نقص می فرستد.ابلاغیه ی رد اظهارنامه نیز زمانی اتفاق می افتد که در عنوان و یا تصویر علامت ،الزامات قانونی رعایت نشده باشد یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد وحالت دیگر نیز  ممکن است زمانی پیش آید که بخشی از کالاها و یا خدمات  قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه ی رد بخشی از موارد خواسته شده در اظهارنامه صادر می شود. در ضمن ،تاریخ ابلاغیه ای که در خلاصه پرونده رویت می شود به منزله ی تاریخ ابلاغ قانونی تلقی می شود.
لذا چنانچه گفته شد ، اداره ی مالکیت صنعتی  ،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی می کند و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند ،  اجازه ی انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند. مطابق قانون مگر در صورتی که دولت آن را اجباری کند کاملا اختیاری است .هیئت وزیران ثبت علائم کالاهای زیر را اجباری کرده است:داروهای اختصاصی (اسپسیالیته)مورد استعمال طبی یا بیطاری ،مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصصوص باشند ،نوشیدنی ها و آب های گازدار ،لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

 

 مدارک لازم جهت تقاضای ثبتبرند *(brand)

1-    تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ثبت علامت

2-    مدارك مثبت هويت متقاضي؛

الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء؛

3-  مدارك نماينده قانونی:

درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ...) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد؛

4- نمونه علامت؛  

یک نمونه را همزمان با پر کردن اظهارنامه اینترنتی آپلود کنید و 10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی(حداکثر درابعاد 10×10 سانتی متر) را بعدا هنگامی که اداره ثبت درخواست کرد همراه سایر مدارک فیزیکی به اداره تقدیم نمائید

در صورت لزوم علامت را به صورت سه بعدی و یا نمونه گرافیکی 2 بعدی از شش زاویه مختلف و در مجموع یک نمونه واحد ارائه دهید.

5-  ارائه مدارکی که اثبات بر فعالیت در رشته ی مربوطه شما دارد

به عنوان مثال، جواز  تأسیس از صنایع یا پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و  یا هر مدرک قابل قبولی که اثبات کننده ی فعالیت شما در حوزه ای باشد که قصد ثبت علامت برای آن را دارید.

6-  استفاده از حق تقدم

درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشوراز مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

7-  نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار(در صورتیکه ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد:

مدت زمان ثبت برند*(brand)

با توجه به مدارکی که ارائه میشودو نوع درخواست مدت زمان ثبت برند متفاوت میباشد.در صورتی که مدارک تسلیمی به اداره ی دارای ایرادباشد و یا هنگام تنظیم اظهار نامه ثبت برند مدت زمان طولانی از دست خواهد رفت. مراحل تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه در زمان پیگیری در سامانه اعلام می گردند که به شرح زیر می باشند:

پس از ارسال اظهارنامه و دریافت رمز اظهارنامه بین 24 الی 48 ساعت زمان لازم است تا اظهارنامه ی درخواستی طبقه بندی شود و سپس مراحل بعدی آن به صورت زیر انجام پذیرد.

هزینه ی ثبت برند*(brand)

*با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن درخواست هزینه ی واریزی متفاوت می باشد.

*علاوه بر هزینه های واریزی ،هر علامت تجاری چاپ دو آگهی در روزنامه ی رسمی کشور را نیز دارد که با توجه به تعداد خطوط و ابعاد علامت تجاری و سیاه سفید یا رنگی بودن آن هزینه خواهد داشت که معمولاَ هزینه ی هر روزنامه ی رسمی بالای یکصد هزار تومان می باشد.

*در مورد متقاضیان خارجی که در اجرای مقررات کنوانسیون پاریس،تقاضاهای خود را مستقیماَ تسلیم مرجع ثبت(اداره ثبت علائم اداره کل مالکیت صنعتی)می نمایند،می بایست معادل ارزی مبلغ ریالی تعیین شده در جدول هزینه ها را مطابق نرخ رسمی بپردازند.