جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت انحلال شرکتهای سهامی

ثبت انحلال شرکتهای سهامی

بعد از ثبت شرکت هر شرکتی در زمان حیات خود امکان دارد به هر دلیلی منحل شود از این رو ثبت انحلال شرکتهای سهامی را می توان با درایت و تجربه کارشناسان ثبتی به سرانجام رساند و بتوان در حیطه قانون بدون اندکی خطا آن را انجام داد. در ادامه به نکات مهمی در این زمینه می پردازیم.

راهنمای ثبت انحلال شرکتهای سهامی

طبق ماده ۱۹۹ ل.ا. قانون تجارت، شرکت های سهامی در موارد زیر منحل می شوند:

  •  وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است انجام داده یا انجام آن غیرممکن شده باشد؛
  •  در صورتی که ثبت شرکت برای مدت معین تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شده باشد؛
  •  در صورت ورشکستگی؛
  •  در هر موقع که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهد؛
  •  در صورت صدور حکم قطعی دادگاه

طبق ماده 206 لایحه قانون تجارت، شرکت به محض انحلال در حال تصفیه محسوب می شود و باید در دنبال نام شرکت همه جا عبارت «در حال تصفیه» ذکر شود و نام مدیر یا مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی های مربوط به شرکت قید
گردد.
طبق ماده 203 ل… قانون تجارت، تصفیه امور شرکت های سهامی با رعایت مقررات قانون تجارت انجام می گیرد. مگر در مورد ورشکستگی که تابع مقررات مربوط به ورشکستگی می باشد.

انحلال شرکت سهامی در صورت ورشکستگی

طبق ماده 200 قانون تجارت، انحلال شرکت در صورت ورشکستگی تابع مقررات مربوط به ورشکستگی است.

  • در صورتی که تا یک سال پس از به ثبت رسیدن شرکت هیچ اقدامی جهت انجام موضوع آن صورت نگرفته باشد و نیز در صورتی که فعالیت های شرکت در مدت بیش از یک سال متوقف شده باشد.
  • اگر مجمع عمومی سالانه برای رسیدگی به حساب های هریک از سال های مالی تا ده ماه از تاریخی که اساسنامه معین کرده است تشکیل نشده باشد.
  • زمانی که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیئت مدیره و همچنین سمت مدیر عامل شرکت طی مدتی زائد بر شش ماه بلاتصدی مانده باشد.
  • در مورد بندهای یک و دو ماده 199، در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام جهت اعلام انحلال شرکت تشکیل نشود و با رأی به انحلال شرکت ندهد.

راهنمای ثبت انحلال شرکتهای سهامی

موارد انحلال شرکت سهامی طبق حکم دادگاه

طبق ماده 202 لایحه قانون تجارت در مورد بندهای یک و دو و سه ماده 201 قانون تجارت دادگاه بلافاصله بر حسب مورد به مراجعی که طبق اساسنامه و قانون تجارت صلاحیت اقدام دارند مهلت متناسبی که حداکثر از شش ماه تجاوز نکند می دهد تا در رفع موجبات انحلال اقدام نمایند.

در صورتی که ظرف مهلت مقرر موجبات انحلال رفع نشود دادگاه حکم به انحلال شرکت می دهد.

موارد موثر در انحلال شرکت های سهامی

  • در صورتی که به هر دلیلی نصفی از سرمایه شرکت از بین رفته باشد
  • در صورت غیرممکن بودن اجرای موضوع فعالیت شرکت
  • تمام شدن انقضای فعالیت شرکت
  • کاهش در سرمایه شرکت های سهامی
  • در صورتی که مجمع عمومی عمومی فوق العاده تصمیماتی مبنی بر انحلال شرکت گرفته باشد
  • در صورت صدور حکم دادگاه برای انحلال شرکت های سهامی

مدیر یا مدیران تصفیه پس از انحلال شرکتهای سهامی

امر تصفیه با مدیران شرکت است مگر آنکه اساسنامه شرکت یا مجمع عمومی فوق العاده ای که رأی به انحلال می دهد ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.

در صورتی که به هر علت مدیر تصفیه تعیین نشده باشد یا تعیین شده ولی به وظایف خود عمل نکند هر ذی نفع حق دارد تعیین مدیر تصفیه را از دادگاه بخواهد در مواردی نیز که انحلال شرکت به موجب حکم دادگاه صورت می گیرد مدیر تصفیه را دادگاه ضمن صدور حکم انحلال شرکت تعیین خواهد نمود (مواد ۲۰۴ و ۲۰۵ لایحه قانون تجارت)

طبق ماده ۲۷۵ ل.ا. قانون تجارت، در هر مورد که بر اثر انحلال یا بطلان شرکت، مدیر تصفیه، باید از طرف دادگاه تعیین شود و مدیر یا مدیران تصفیه ای که توسط دادگاه تعیین شده اند حاضر به قبول سمت مدیریت تصفیه نباشند، دادگاه امر تصفیه را به اداره تصفیه امور ورشکستگی حوزه خود ارجاع می نماید.

تبصره – تعیین حق الزحمه مدیر یا مدیران تصفیه ای که توسط دادگاه تعیین می شود به عهده دادگاه است.

طبق ماده ۲۰۷ ل.. قانون تجارت، نشانی مدیر یا مدیران تصفیه، همان نشانی مرکز اصلی شرکت خواهد بود مگر آنکه به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده با حکم دادگاه نشانی دیگری تعیین شده باشد.

وظایف مدیر یا مدیران تصفیه

از تاریخ تعیین مدیر یا مدیران تصفیه اختیارات مدیران شرکت خاتمه یافته و تصفیه شرکت شروع می شود. مدیران تصفیه باید کلیه اموال و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را تحویل گرفته بلافاصله امر تصفیه شرکت را عهده دار شوند.

مدیران تصفیه، نماینده شرکت در حال تصفیه بوده و کلیه اختبارات لازم را جهت امر تصفیه حتی از طریق طرح دعوی و ارجاع به داوری و حق سازش دارا می باشند و می توانند برای طرح دعاوی و دفاع از دعاوی وکیل تعیین نمایند. محدود کردن اختیارات مدیران تصفیه باطل وكان لم يكن است (مواد ۲۱۱ و ۲۱۲ ل.ا. قانون تجارت)

طبق ماده ۲۰۸ ل… قانون تجارت، تا خاتمه امر تصفیه، شخصیت حقوقی شرکت جهت انجام امور مربوط به تصفيه باقی خواهد ماند و مدیران تصفیه موظف به خاتمه دادن کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت می باشند و هر گاه برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود مدیران تصفیه انجام خواهند داد.

انتشار آگهی انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه در روزنامه

تصميم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنها با رعایت ماده ۲۰۷ قانون تجارت باید ظرف پنج روز از طرف مدیران تصفیه طی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به مرجع ثبت شرکت اعلام شود تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه های کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد آگهی شود؛ در مدت تصفيه منظور از روزنامه کثیرالانتشار، روزنامه کثیرالانتشاری است که توسط آخرین مجمع عمومی عادی قبل از انحلال تعیین شده است.

نکته مهم اینکه، انحلال شرکت مادام که به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است (مواد ۲۰۹ و ۲۱۰ ل… قانون تجارت)

مدت مأموریت مدیر یا مدیران تصفیه

مدت مأموریت مدیر یا مدیران تصفیه نباید از دو سال تجاوز کند. اگر تا پایان مأموریت مدیران تصفیه امر تصفيه خاتمه نیافته باشد مدیر یا مدیران تصفیه باید ذکر علل و جهات خاتمه یافتن تصفیه امور شرکت مهلت اضافی را که برای خاتمه دادن به امر تصفیه لازم می دانند و تدابیری را که جهت پایان دادن به امر تصفیه در نظر گرفته اند به اطلاع مجمع عمومی صاحبان سهام رسانیده تمدید مدت مأموریت خود را خواستار شوند.

هرگاه مدیر یا مدیران تصفیه توسط دادگاه تعیین شده باشند تمدید مدت مأموریت آنان با رعایت شرایط ذکر شده با دادگاه خواهد بود (مواد ۲۱۴ و ۲۱۵ ل.ا. قانون تجارت)

طبق ماده ۲۱۶ ل.ا. قانون تجارت، مدیر یا مدیران تصفیه، توسط همان مرجعی که آنان را انتخاب کرده است قابل عزل می باشند.

هرگونه تغییر در مفاد شرکت ها و اساسنامه شرکت ها در ادارات ثبت شرکت هر استان قابل اجرا است . اداره ثبت شرکت ها در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران ، کرج ، اصفهان ،مشهد ، شیراز با کم ترین هزینه و باتخصص کامل توسط مشاوران مجرب مجتمع ثبتی نوول قابل ثبت است.

این مجتمع حقوقی با در نظر گرفتن تمام شرایط ثبت شرکت ها در کرج و تهران و تمامی شهرهای صنعتی کشور مراحل ثبتی را در کم ترین زمان به سرانجام خواهد رساند.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها