جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت ابطال شرکت

ثبت ابطال شرکت در موارد خاصی امکان دارد. با ثبت ابطال شرکت تمام فعالیت های تجاری آن نامعتبر خواهد شد و همانند این است که اصلاً شرکت ایجاد نشده است. قانون تجارت در این باره شرایط خاصی در نظر گرفته است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

نحوه ثبت ابطال شرکت

«ابطال» یا «بطلان» و «انحلال» دو مفهوم متفاوتند. بطلان شرکت ناظر به فرضی است که عقد شرکت از آغاز نفوذ و اعتباری نداشته است. حکم دادگاه این حقیقت را آشکار می سازد و پرده وهم و ریا را به کناری می زند. ولی در انحلال شرکت، از ابتدا عقد شرکت معتبری وجود داشته، اما سببی عقد موجود را به هم می زند و حکم دادگاه، اگر نیازی به وجود آن احساس شود، ناظر به حدوث همین سبب است.
پس می توان گفت در انحلال شرکت در مرحله وجود دارد: از آغاز تراضی و تشکیل شرکت تا زمان وقوع سبب انحلال که شرکتی معتبر وجود داشته است. مرحله دوم، از لحظه تحقق سبب انحلال به بعد که در لایحه اصلاحی 1347 برای آن دوره به نام مرحله تصفية شرکت پیش بینی شده است و در خصوص آن بحث شد.

حال باید دید که آیا اصولا در حقوق ایران شرکت تجارتی قابل ابطال است یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این سؤال فرعی مطرح می شود که بعد از صدور حکم دادگاه مبنی بر ابطال شرکت، نحوه عملکرد مرجع ثبت شرکت ها به چه نحوی باید باشد و آیا در فرض انحلال نیز مرحله ای به نام تصفيه متصور است یا خیر؟

در پاسخ می توان گفت که ثبت ابطال شرکت تجارتی در درجه نخست تابع قواعد عمومی قراردادها است؛ یعنی اگر قرارداد شرکت فاقد یکی از شرایط اساسی معامله مندرج در ماده ۱۹۰ قانون مدنی باشد، هر ذینفع می تواند ابطال شرکت تجارتی را از دادگاه درخواست کند. این حکم اثر قهقرایی دارد و نشان می دهد که شرکت از آغاز فاقد شخصیت حقوقی بوده و اعتباری نداشته است. بعد از صدور حکم از دادگاه، مرجع ثبت شرکت ها مکلف است، مفاد حکم را در روزنامه رسمی آگهی کند و نام شرکت را از فهرست شرکت های ثبت شده حذف نماید.

مواد ۲۷۰ تا ۲۷۵ ل.ا.ق.ت به بطلان شرکت یا عملیات آن اختصاص یافته است. برابر ماده ۲۷۰ این قانون: «هرگاه مقررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی با عملیات آن یا تصمیماتی که توسط هر یک از ارکان شرکت اتخاذ می گردد رعایت نشود بر حسب مورد بنا به درخواست هر ذینفع بطلان شرکت یا عملیات با تصمیمات مذکور به حکم دادگاه اعلام خواهد شد، لیکن مؤسسین و مدیران و بازرسان و صاحبان سهام شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند.» «دادگاهی که حكم بطلان شرکت را صادر می نماید باید ضمن حكم خود یک یا چند نفر را به عنوان مدیر تصفیه تعیین کند تا بر طبق مقررات این قانون انجام وظیفه نمایند» (ماده274)

نحوه ثبت ابطال شرکت

اختتام فعالیت یک شرکت

انواع شرکت های تجاری قابل ثبت در کشور مانند شرکت های سهامی مانند تمامی اشخاص حقوقی امکان دارد تحت شرایط خاصی اقدام به انحلال و پایان به حیات آن دهد. پایان حیات فعالیت یک شخصیت حقوقی مساوی معنا و مفهوم انحلال شرکت است. انحلال یک شرکت در ماده قانون مصوب در سال 1347 باطل کردن فعالیت های یک شرکت و انحلال آن  را می توان یکی از تفاوت های در شرکت های تجاری و شخصیت حقوقی در نظر گرفت.

اشخاص حقوقی که موضوع فعالیت غیر تجاری دارند تنها با صدور حکم از سوی دادگاه قابلیت انحلال دارد.  این موضوع در صورتی است که انحلال شرکت های تجاری، امکان دارد به دلیل ورشکستگی شرکت اقدام به انحلال شرکت مورد نظر کنند. انحلال یک شرکت تابع قوانین سختگیرانه ای است.

در یک شرکت قانون تصفیه به چه صورت انجام می شود ؟

در قوانین تصفیه در راستای ورشکستگی که در سال 1318 با توجه به آیین نامه ورشکستگی شرکتها یکی از انواع پیچیده برای انحلال شرکت است.

بنابر لایحه مصوب سال های 1347 ، نحوه انحلال یک شرکت را در 5 بخش توضیح داده . در ماده 199 اصلاحی قوانین تجارت شرکت ها در موارد زیر منحل خواهند شد:

  • در صورتی که شرکت ها در زمینه موضوعی که برای آن تشکیل شده نتواند فعالیت خود را ادامه دهد و انجام آن برای اعضا غیرممکن باشد.
  • در زمانی که شرکت در زمان معینی دارای انقضا باشد و ان زمان به اتمام رسیده باشد مگر اینکه مدت اعتبار آن قبل از به اتمام رسیدن تمدید شود.
  • در صورت ورشکستگی شرکت
  • در هر زمانی که مجمع عمومی فوق العاده و یا سهامداران شرکت به هر علتی تصمیم به انحلال شرکت بگیرند.
  • در زمان صدور حکم از مراجع اصلی و بازدارنده قضایی

ثبت انحلال شرکت ها در کشور

به منظور تصمیم به انحلال یک شرکت تنها لازم است از مشاور و کارشناسی مجرب بهره بگیرید و مسائل مربوط به انحلال شرکت را برپایه قوانین ثبت و انحلال مندرج در ماده های قانون تجارت به سرانجام برسانید. انحلال شرکتها باید با تصمیم شرکا و سهامداران شرکت انجام پذیرد. بعد از ثبت شرکتها امکان به توافق نرسیدن یا تصمیم حکام قضایی تصمیم به انحلال شرکت گرفته می شود که باید مفاد قانونی  برای انجام آن رعایت شود.

انحلال شرکت همانند ثبت آن دارای اهمیت است و باید شرکتی که هیچ گونه سود دهی ندارد انحلال پیدا کند. از این رو متخصصان گروه ثبتی نوول به شما در زمینه ثبت ابطال شرکت مشاوره کامل ارائه می دهد.  البته ابطال شرکت در موارد خاصی که در این مقاله عنوان شد انجام می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمان جمشید پور
2 سال پیش

سلام اینجانب پیمان جمشیدپور درسال ۹۸ مدارک خود را که شامل کارت ملی و شناسنامه بوده گم کرده ام و الان در گوگل میبینم که سه تا شرکت به اسمم زدن و مدیر عامل اون شرکت ها هم هستم الان باید چیکار کنم

yavari
2 سال پیش

برای رسیدگی به امور حقوقی خود می توانید با شماره تماس موسسه نوول ثبت 02632137 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید

محسن
2 سال پیش

سلام من یک شرکت نسبی در مورد کارهای کشاورزی دارم و قصد ابطال ان را دارم باید چکار کنم و چگونه ان را ابطال کنم

yavari
2 سال پیش
پاسخ به  محسن

با سلام . برای ابطال شرکت تجاری خود ابتدا باید جلسه ای با تمامی یا حداکثر شرکا تشکیل داده و در آن جلسه در صورت اخذ اکثریت ارا انحلال شرکت را تصویب کنید و با ارائه مدارک لازم و تصمیم حکام قضایی و نیز پیمودن مراحل در اداره ثبت شرکت ها و اداره مالیات شرکت خود را منحل کنید.

حسین
2 سال پیش

سلام – شرکت سهامی خاص داشتیم که چند سال هست هیچ فعالیتی نداشتیم و منحل نشده است . اخیرا پیامکهایی از طرف اداره ثبت شرکتها می آید که هر چه سریعتر مراجعه کنیم برای انحلال شرکت . اگر نخواهیم شرکت را منحل کنیم چه مشکلی ممکن است پیش بیاید ؟ آیا جریمه ای دارد ؟ ممنون از راهنمایی شما

yavari
2 سال پیش
پاسخ به  حسین

با سلام دوست عزیز . به دلیل لینک شدن اداره ثبت شرکت ها با اداره مالیات کشوری در صورت فعالیت نداشتن در شرکت باید آن را منحل کنید و اگر این موضوع اتفاق نیفتد مشمول جریمه و مالیات می شوید . بدین صورت باید یا برای انحلال شرکت اقدام کنید و یا شرکت را به نوعی دیگر شرکت تجاری تغییر دهید .