جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی

مجتمع ثبتی و حقوقی نوول در مقاله ی ذیل به مطالبی درباره ی تشکیل پرونده مالیاتی پرداخته است مقاله را بخوانید و در صورتی که با سوال و مسئله ای روبرو شدید می توانید با مشاوران و کارشناسان ما تماس بگیرید. لازم به ذکر است مطالعه این مقاله به شما کمک می کند با اصول و مقررات جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشراف کامل داشته باشید.

نحوه تشکیل پرونده مالیاتی

تمامی شرکت ها و اشخاص حقوقی مکلفند پس از تاسیس شرکت با مراجعه به اداره امور مالیاتی تشکیل پرونده مالیاتی بدهند و مالیات دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت کنند. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا 2 ماه پس از تاسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت مالیات سرمایه می باشد.

نحوه تشکیل پرونده مالیاتی بدین صورت است که متقاضی لازم است در سامانه حساب کاربری ایجاد کند. با داشتن حساب کاربری، نام کاربری و رمز به متقاضی ارسال می شود که می تواند در سامانه ثبت تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهد.

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

از ثبت شرکت و در یافت پروانه کسب باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کرد همچنین نیز اشخاص حقیقی نیز باید برای تشکیل پرونده اشخاص حقیقی اقدام کنند و مراحل لازم برای اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده اشخاص حقیقی اقدام کنند و این امر بسیار ضروری می باشد اشخاصی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند باید چه حقیقی باشند و چه حقوقی باید مراحل زیر را انجام دهند.

تشکیل پرونده مالیاتی مشاغل

تمامی مشاغل موظف هستند روند تشکیل پرونده مالساتس خود را انجام دهند. مشاغل حقیقی با دریافت نامه اصناف به اداره مالیات مراجعه می کنند. اشخاص حقوقی نیز بعد از دریافت آگهی تاسیس موظف هستند حداکثر تا دو ما نسبت به تشکییل پرونده مالیاتی اقدام نمایند.

بنابراین مشاغل گوناگون برای دریافت مجوز های گوناگون و فعالیت داشتن لازم است تشکیل پرونده مالیاتی را انجام داده باشند. تشکیل پرونده دارایی برای همه افراد و مشاغل الزامی است حتی مشاغلی که معاف از پرداخت مالیاتی هستند. مشاغل گوناگون بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی توانند خود اظهاری مالیاتی را بعد از پایان سال مالی به اداره دارایی اعلام نمایند.

راهنمای تشکیل پرونده مالیاتی

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی

  • تصویر آخرین قبض تلفن محل فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی
  • رونوشت گواهی یا وکالت نامه نماینده قانونی
  • تصویر گواهی ثبت نام سازمان امور مالیاتی
  • رونوشت جواز کسب
  • کپی شناسنامه و تصویر پشت و روی کارت شناسایی ملی

سامانه تشکیل پرونده مالیاتی

سازمان مالیات برای سهولت در ارائه خدمات و پیگیری درخواست های مالیاتی مودی سامانه جامع مالیاتی را راه اندازی نموده است که می توانید از این سامانه برای انجام خدمات مربوط به سازمان مالیات استفاده نمایید. کلیه گزارش ها و امور مالیاتی در این سامانه قابل پیگیری می باشد.

افرادی که بایستی در اداره دارایی پرونده تشکیل دهند باید قبل از هر چیز سامانه جامع مالیاتی وارد شوند. با ایجاد حساب کاربری و دریافت رمز هر زمان که وارد سایت شوند می توانند به پنل کاربری خود وارد شوند. متقاضی باید ثبت نام تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهد تا از سایر خدمات مربوط به اداره دارایی استفاده نماید. لازم به ذکر است سامانه جامع مالیاتی در تمامی امور مربوط به مالیاتی درخواست های کاربران را رسیدگی می کند.

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور تجاری و بازرگانی و وارد شدن به بازار کار موظف هستند مجوز های رسمی دریافت کنند. قانون امور مالیاتی اشخاص حقیقی را موظف می داند در آمد و سود سالانه خود را به اداره مالیات اعلام نماید تا بر اساس فرمول خاص مالیاتی میزان مالیات این اشخاص نیز مشخص شود. از این رو اشخاص حقیقی با کد ملی خود می توانند برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. اشخاص حقیقی بعد از ثبتت نام تشکیل پرونده در سامانه اداره مالییات لازم است مدارکی را به اداره مالیات ارائه دهند تا تشکیل پرونده مالیاتی انجام شود.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

  • کپی برابر اصل شده از شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • اجاره نامه رسمی به نام شخص متقاضی یا سند رسمی به نام
  • گواهی امضاء دفتر خانه ای از امضاء متقاضی برای اداره دارایی
  • نامه صنفی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی ابتدا باید بر اساس کد ملی و اطلاعات هویتی در سامانه مالیاتی حساب کاربری ایجاد کنند. سپس پیش ثبت نام اولیه تشکیل پرونده دارایی را در سامانه انجام می دهند. مدارک در این مرحله تکمیل می شود و به اداره دارایی ارائه می شود. ساختمان دارایی اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی متفاوت است اما هر دو نسبت به یک موضوع صلاحیت رسیدگی دارند. سپس متقاضی باید به اداره دارایی مراجعه نماید.

در قسمت مربوط به تشکیل پرونده دارایی مدارک را تسلیم مامورین مالیاتی می کنید با پرداخت هزینه هایی مورد نظر و خرید پوشه تشکیل پرونده حضوری اتمام می شود. متقاضی می بایست مجدد به سامانه مالیاتی جهت تکمیل ثبت نام مراجعه کنید. اشخاص حقیقی برای فعال کردن کد اقتصادی باید تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهند.

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی بعد از ثبت و صدور آگهی تاسیس تا دو ماه باید تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهند. اشخاص حقوقی موظف هستند دو در هزار سرمایه را به عنوان مالیات بر سرمایه به اداره دارایی ارسال کنید. اشخاص حقوقی حتی اگر بعد از ثبت نخواهند تا مدتی فعالیت داشته باشند باید تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهند.

بعد از انجام روند تشکیل پرونده مالیاتی اگر نخواهند فعالیت داشته باشند می توانند نامه عدم فعالیت در پرونده مالیاتی خود الصاق کنند. اما در مدت مربوطه نباید هیچ فاکتوری در خصوص شرکت صادر شود. شرکت های معاف از مالیات مانند شرکت دانش بنیان نیز باید تشکیل پرونده دارایی را انجام دهند و هر ساله اظهارنامه مالیاتی تکیمل کنند.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

  • اصل ذمدارک ثبت شرکت
  • اجاره نامه رسمی به نام شرکت یا رهگیری
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیئت مدیره
  • مهر شرکت
  • گواهی امضاء دفتر خانه ای برای صاحبان امضاء خطاب به اداره دارایی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی می باشد. اشخاص حقوقی نیز باید به نام شرکت حساب کاربری ایجاد کند و تشکیل پرونده مالیاتی و مدارک رسمی تماماً به نام شرکت باید باشد. بعد از ایجاد حساب کاربری به نام شرکت می توان روند ثبت نام و تشکیل پرونده فیزیکی را انجام داد.

نکات مهم درباره تشکیل پرونده مالیاتی

  • توجه داشته باشید که اگر آدرس محل دفتر شرکت به گونه ای غیر واقعی معرفی شده باشد قادر به ایجاد پرونده نخواهید بود و برای ایجاد پرونده به اجاره نامه و اسناد مربوط به مالکیت با نام شرکت احتیاج دارید. برای بررسی صحت آدرس اعلام شده، واحدهای مالیاتی اقدام به بازدید حضوری خواهند کرد.
  • اگر یک شرکت به تازگی تاسیس شده باشد و یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، لازم است عدم فعالیت خویش را اعلام کند. برای اعلام نمودن عدم فعالیت، ایجاد پرونده در ادارات مالیاتی ضروری است.
  • اگر مدت زمان بین تاسیس شرکت و ایجاد پرونده بیش از یک سال باشد نیاز است شرکت توضیحاتی را در خصوص عدم ایجاد پرونده ارائه دهد.

برای آگاهی از مراحل تشکیل پرونده مالیاتی می توانید با مشاوران و کارشناسان خبره و کاردان مجتمع ثبتی نوول تماس بگیرید و از تجربیات آن ها بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین پور
2 سال پیش

سلام صبحتون بخیر. ما شرکت خود را هفته پیش به ثبت رسانده ایم برای تشکیل پرونده چه زمانی باید اقدام کنیم؟ وهزینه های ان به چه صورت است؟

امیری
2 سال پیش

با سلام
آیا شخص حقیقی علاوه بر تشکیل پرونده الکترونیکی، می بایست حضورا به اداره مالیات مراجعه و پرونده تشکیل دهد؟
با تشکر

yavari
2 سال پیش
پاسخ به  امیری

اداره مالیات در سال های اخیر به دلیل پاندمی کرونا به صورت آنلاین و از طریق ثبت نام سایت اداره مالیات امور مالیاتی را پیگیری می کند بنابراین برای انجام امور حقوقی و مالیات می توانید با تخصص کارشناسان حقوقی نوول و مشاوره کارشناسان این موسسه امور حقوقی را انجام دهید.

علی زاهدی
1 سال پیش

فروشگاه اینترنتی ای که هیچگونه فعالیت و درآمدی نداشته آیا ملزم به ارائه اظهارنامه است؟ در صورت منفی بودن پاسخ، آیا باید در پرونده مربوطه، نوع فعالیت رو “غیر تجاری” ثبت کنم؟
با تشکر

yavari
1 سال پیش
پاسخ به  علی زاهدی

با سلام در صورتی که شما دامین خود را به نام شرکتها ثبت کردید باید اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی را ارائه کنید در غیر این صورت اگر کد مالیاتی دارید و درگاه پرداخت در سایت دارید طبق قانون مصوب باید تا آخر خرداد اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را ارائه کنید.

روزبه مسعودیان
1 سال پیش

اینجانب روزبه مسعودیان بسیار سپیاسگذارم خدمات و امکانات عالی هست

arkan
1 سال پیش

درود بر شما سپاسگذاریم از حسن نظر شما دوست عزیز

روزبه مسعودیان
1 سال پیش

لطفا ادامه کار ثبت شرکت و ایجاد پرونده را اطلاع بفرمایید

arkan
1 سال پیش

درود بر شما ثبت شرکت بعد از تایید نام نیازمند ارائه مدارک به اداره ثبت شرکت ها دارد. بعد از صدور آگهی ثبت طی دو ماه باید تشکیل پرونده مالیاتی را انجام دهید که برای تشکیل پرونده نیز باید ابتدا در سامانه اداره مالیات ثبت نام و حساب کاربری ایجاد کنید مدارک تکمیل شده باید به اداره مالیات ارائه شود تا شرکت به ثبت برسد.