جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

تشریفاتی بودن قرارداد ثبت شرکت تجاری

تشریفاتی بودن قرارداد ثبت شرکت تجاری

انعقاد قرارداد شرکت ها به چه نحوی است ؟ برای عقد قرارداد در یک شرکت، باید تمامی شرکا و سهامداران شرکت، موضوع و متن قرارداد را تایید کنند و انعقاد آن را قبول داشته باشند. هم چنین به موجب ثبت شرکت تشکیل شده باید دارای مشروعیت باشد یعنی امورات آن با شرع هم خوانی داشته باشد. در عقد قرارداد باید به شرایط ماهوی و شکلی قرارداد توجه شود که در ادامه همین مقاله به آن ها خواهیم پرداخت. با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

تشریفاتی بودن قرارداد شرکت تجاری چیست ؟

تبدیل سرمایه های فردی به سرمایه جمعی و برخورداری شرکت تجاری از شخصیت حقوقی و مزایای آن مستلزم رعایت پاره ای از تشریفات است که وجه ممیز شرکت های مدنی از شرکت های تجاری است.

رعایت نکردن این شرایط ممکن است مانع تشکیل و ثبت شرکت تجاری و یا برخورداری از شخصیت حقوقی شود؛ برای مثال، قانونگذار در مورد شرکت های با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی؛ مقرر داشته است که: «شرکت وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی آنها تأدیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شود»؛ در مورد شرکت های سهامی عام و خاص پس از رعایت تشریفات مذکور در مواد ۱۷ و ۲۰ ل.ا.قیت، شرکت از تاریخ قبول سمت مدیران و بازرسان تشکیل شده محسوب می شود.

ثبت شرکت نیز منوط به ارایه اسناد و مدارکی به مرجع ثبت شرکت هاست که این خود مؤيد لزوم کتبی بودن قرارداد شرکت است، زیرا در همه شرکت های تجاری وجود شرکت نامه و بعضا اساسنامه که مهم ترین وسیله اثبات عقد شرکت است ضرورت دارد.

البته مقنن در خصوص کتبی بودن قرارداد شرکت سکوت کرده است ولی از مقررات مربوط به قانون ثبت شرکت ها و نیز مواد ۶۷ و ۶۸ قانون ثبت اسناد و املاک (مصوب ۱۳۱۰) که به شرکت نامه اشاره می نماید، می توان ضرورت آن را به دست آورد. وانگهی، لزوم آگهی شرکت نامه و منضمات آن که مقنن در مواد 195 و ۱۹۷ قانون تجارت به آن تصریح نموده است، حاکی از این امر است.

تشریفاتی بودن قرارداد شرکت تجاری چیست ؟

شرایط ماهوی قرارداد های شرکت به چه معنی است ؟

این موضوع بر هیچ کسی پنهان نیست که قرارداد یک شرکت به مانند تمامی قراردادهای دیگر باید براساس مقررات و قوانین وضع شده انجام پذیرد. در ماده 190 قانون مدنی کشور قراردادها برپایه ویژگی ها و نوع آن ها تابع قوانینی خاص می باشند. قوانین عقد قرارداد به شرح زیر است:

تمامی شرکا باید نسبت به قرارداد رضایت داشته باشند.

به دلیل قواعد و مراحل مختلف تشکیل یک شرکت، شرکا از قبل تصمیم به تشکیل شرکت را گرفته و اقدامات لازم را برای تاسیس آن اتخاذ می کنند. تصمیم به عقد قرارداد می تواند به صورت کتبی و یا شفاهی انجام شود که نشانگر انجام امور در آینده در شرکت است و به معنای شرکتنامه شرکت ها نمی باشد. بنا به انواع شرکتهایی که در کشور قابل ثبت هستند در زمان تشکیل شرکتها نیز باید به نوع مورد نظر برای ثبت شرکت توجه شود.

رضایت شرکا در انعقاد قراردادها نقش به سزایی دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد

  • رضایت باید آگاهانه و با توجه به موضوع و ماهیت قرارداد مربوطه انجام شود. در واقع قرارداهدی قرارداد تلقی می شود که شرکا آن را قبول کرده و تمامی متن آن را بند به بند قبول داشته باشند و آن را تایید کنند. قرارداد شرکتی زمانی مورد تاید است که شرکا برای تشکیل شرکت مورد نظر آن را تایید کرده و قرارداد مساوی دیگری را جز آن تایید نکرده باشند. قرارداد مساوی به معنای قراردادی است که دارای بندهای عضویت شرکا و میزان مسئولیت و کسب سود شرکا در شرکت می باشد. در قرارداد ها باید به موضوع همکاری مشترک اعضا اشاره کرد. در انعقاد قرارداد باید دو طرف قراردادو اعضای شرکت در راه اهداف مشترک عمل کنند. برای درک بهتر این مسئله به قرارداد مشتریان و شرکت اشاره خواهیم کرد که در زمان کسب سود در این شرکتها تمامی شرکا ذی نفع می باشند و در سود شرکت سهیم هستند.
  • رضایت یک شریک باید از انواع رضایت معیوب نباشد. اگر یکی از شرکا در زمان انعقاد قرارداد دچار خطا شود، آن قرارداد باطل شده و ابطال آن صادر می شود. در شرکت های اشخاص قرارداد ها دارای ویژگی هستند که طرف های معامله نقشی اساسی در تشکیل قراردادها دارند. شریکی که در شرکت قصد تشکیل شرکت از انواع با مسئولیت محدود را دارد نمی تواند تعهدات شرکت های نوع نسبی یا تضامنی را تایید کند.
  • تنظیم قرارداد به صورت عوام فریب و پنهان کاری . زمانی که قرارداد ها به این صورت تنظیم شده باشد شرکا حق فسخ آن را دارند در قوانین فرانسه اگر شرکتی شامل 2 شریک یا بیشتر باشد در صورتی قرارداد باطل است که تمامی شرکا پنهان کاری کرده باشند. در قانون کشور ایران این قانون وجود ندارد . زیرا در صورت تصمیم شریک به عقد قرارداد و سرزدن فریبکاری از وی در عقد مفاد شرکت فرقی در رخ دادن این اشتباه از سوی یک شریک و یا تمامی شرکا وجود ندارد.

ثبت شرکت ها در کم ترین زمان

امروزه موضوع ثبت شرکت و ایجاد تغییرات در آن از مسائل مهم تلقی می شود که باید توسط اشخاص متخصص انجام پذیرد. این در صورتی است که تمامی امور ثبت شرکت ها در کرج و دیگر شهرهای کشور به صورت اینترنتی انجام می پذیرد بدین ترتیب در صورت ایجاد یک مشکل در زمان انجام مراحل ثبت و تغییرات شرکت با مشکلات بزرگی روبرو خواهید شد.

هم چنین به منظور انجام صحیح امور ثبت در اداره ثبت اسناد و املاک بهتر است از کارشناسی مجرب برای انجام امور بهره گیرید. مجتمع ثبتی نوول با سال ها خدمات شایسته خود در امر ثبت شرکت ها در کرج و تهران و دیگر شرهای بزرگ کشور شما را تا تحقق اهدافتان یاری خواهد کرد.

پل ارتباطی مجتمع ثبتی و حقوقی ثبت نوول

شما می توانید در قسمت تماس با ما سایت با کارشناسان و متخصصان ثبتی و حقوقی مجرب نوول تماس بگیرید. گروه ثبتی نوول به عنوان یکی از معتبر ترین موسسات ثبتی توانسته رضایت بالای مشتریان را جذب کند از این رو می تواند منبع معتبری برای دریافت مشاوره های رایگان ثبتی و وکیل خوبی در امور ثبتی باشد. اطلاعات بیشتر را از کارشناسان حقوقی نوول  ثبت دریافت کنید.

Rate this post
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها