جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

انواع سهام با نام و سهم بی نام

انواع سهام با نام و سهم بی نام

از سهام با نام و بی نام تا چه حدی اطلاع دارید؟ ما در این مقاله می خواهیم درباره انواع سهام با نام و سهم بی نام مطالبی را ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قواعد انواع سهام با نام و سهم بی نام

سهم دارای انواع مختلفی است از جمله: سهم با نام، سهم بی نام، سهم عادی، سهم ممتاز، سهم نقدی، سهم غیر نقدی، سهم انتفاعی، سهم مؤسس که به بررسی آنها می پردازیم:

سهام با نام و سهام بی نام

1)سهام با نام

سهمی است که مشخصات صاحب سهم روی آن منعکس است.

2) سهام بی نام

سهامی است که مشخصات صاحب سهم روی آن منعکس نیست و در حكم اسناد در وجه حامل است مانند چک، سفته و برات در وجه حامل، که از لحاظ مالكيت شبیه اسکناس است یعنی نزد هر کس که باشد مالک آن شناخته می شود تا زمانی که تمام قیمت اسمی سهام پرداخت نشده باشد، صدور سهم بی نام و گواهینامه موقت بی نام ممنوع است و به صاحبان اینگونه سهام گواهینامه موقت با نام داده می شود.

انتقال سهم بینام با قبض و اقباض (تحویل دادن و تحویل گرفتن است و نیاز به ثبت انتقال در دفتر سهام نیست ولی انتقال سهام با نام، مستلزم ثبت در دفتر ثبت سهام شرکت است و طبق ماده ۴۱ لایحه اصلاحی نقل و انتقال سهام بانام و بینام به موافقت مدیران و صاحبان سهام نیاز ندارد.

3) سهام ممتاز

اگر امتیازات خاصی مانند دریافت سود بیشتر و یا حق رأی بیشتر در مجامع عمومی به بعضی سهام تعلق بگیرد، در این صورت به آن سهم ممتاز گفته می شود. سهم ممتاز، سهمی است که طبق اساسنامه و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده نسبت به سایر سهام دارای امتیاز خاصی، همچون سود بیشتر و یا حق رأی بیشتر در مجامع عمومی نسبت به سهام عادی هستند و در زمان انحلال شرکت، ابتدا مبلغ اسمی سهام ممتاز پرداخت گردیده و سپس سایر سهام.

در شرکتهای سهامی هرگاه شرکت برای جذب امتیاز خاصی به جای پرداخت حق الزحمه و حق المشاوره به کارشناسان تعداد محدود سهام ممتاز در اختیار انان قرار می دهد.
به عنوان امتیاز نمی توان عدم شرکت صاحبان سهام ممتاز را در ضرر و زیان شرط نمود، زیرا مخالف حقوق افراد ثالث می باشد. امتیازاتی که برای سهام ممتاز در نظر گرفته می شود یا به موجب اساسنامه و یا به وسیله مجمع عمومی فوق العاده، تصویب می گردد.

4) سهام نقدی و سهام غیرنقدی

ممکن است ما به ازای سهم، وجه نقد و یا اموال غیرنقدی باشد.

5) سهام انتفاعی و سهام مؤسس

این دو نوع سهم در مقررات کشور ما وجود ندارد، سهم انتفاعی به منظور جذب سرمایه های خصوصی است و دارندگان این نوع سهام در سود شرکت سهیم هستند. (در طول مدت شرکت) ولی در خاتمه مدت، دارایی شرکت متعلق به دولت است. مانند احداث اتوبان که در پایان به دولت انتقال می یابد.

6) سهام مؤسس

سهامی که مخصوص اعضای مؤسس شرکت سهامی است و باید در اساسنامه شرکت پیش بینی و در مجمع عمومی مؤسسین به تصویب برسد و در حقیقت یک نوع سهام ممتاز می باشد و تابع مقررات مربوط به سهام ممتاز.

قواعد انواع سهام با نام و سهم بی نام

قیمت اسمی و قیمت تجاری

قیمت اسمی: قیمتی است که طبق اساسنامه شرکت در زمان تشکیل شرکت برای هر سهم در نظر گرفته شده و بر روی سهم درج می گردد. مجموع قیمت اسمی سهام هر شرکت سهامی، معرف سرمایه آن شرکت است.

در شرکتهای سهامی عام مبلغ اسمی هر سهم نباید از ده هزار ریال تجاوز نماید، که علت آن ایجاد امکان مشارکت هر چه بیشتر مردم حتی با سرمایه های اندک برای توسعه اقتصادی و تجاری بیشتر می باشد.

قیمت تجاری (یا واقعی یا بازار): قیمتی که سهم با آن در بازار یا بورس اوراق تجاری مورد معامله قرار می گیرد که با قیمت اسمی برابر، گاهی کمتر و گاهی بیشتر است. علت این تفاوت، وضعیت مربوط به سوددهی سهم می باشد.

تبدیل سهم بی نام به بانام و برعکس

باید مطابق مقررات مواد ۴۳ تا ۵۰ لایحه اصلاحی و یا به موجب اساسنامه شرکت و یا تصویب مجمع عمومی فوق العاده عمل شود.

  • تبدیل سهام بی نام به نام: برای انجام این کار، مراتب در سه نوبت و هر یک به فاصله ۵ روز در روزنامه کثیرالانتشار آگهی شده و مهلتی حداقل 6 ماهه از زمان چاپ اولین آگهی به صاحبان سهام داده می شود که به شرکت مراجعه نمایند، پس از انقضاء مدت مقرر کلیه سهام بی نام شرکت، باطل شده و شرکت برابر تعداد آن، سهام با نام صادر و از طریق بورس و یا حراجی به فروش می رساند و توسط شرکت در حساب بهره دار بانکی سپرده شده و اگر پس از ده سال صاحبان سهام بی نام مراجعه نمایند می توانند وجه نقد و یا سهام با نام دریافت کنند.
  • تبدیل سهام با نام به بینام: طبق ماده ۴۷ لایحه اصلاحی، مراتب فقط یک بار در روزنامه کثیرالانتشار آگهی و مهلتی حداقل ۲ ماهه تعیین می گردد و پس از انقضاء مهلت مذکور، به تعداد سهام با نام، سهام بی نام صادر و به سهام داران تحویل می گردد.

تعویض گواهینامه های موقت سهام با اوراق سهام نیز مطابق ماده ۵۰ لايحه فوق می باشد. اوراق قرضه: «ورقه قرضه»، ورقه قابل معامله ای است که معرف مبلغی وام می باشد با بهره معین که تمامی یا اجزاء آن در موعد مقرر باید مقرر گردد. ولی قانون، انتشار آن را یک عمل ربوی (ربائی) دانسته و ممنوع اعلام شده است.

در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با مجتمع ثبتی نوول تماس بگیرید.

3/5 - (6 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها