قبل از ثبت برند بهترین کاراستعلام اولیه برند می باشد. برای همین منظور به استعلام قبل از ثبت نیز گفته میشود. بواسطه ی تنوع و تعداد درخواست زیاد برند در ایران و خارج از ایران، احتمال ایجاد تشابه و یا اینکه برند مورد نظر ما قبلا به ثبت رسیده باشد نیز وجود دارد.

استعلام برند

قبل از ثبت برند بهترین کاراستعلام اولیه برند می باشد. برای همین منظور به آن استعلام قبل از ثبت نیز گفته میشود.

بواسطه ی تنوع و تعداد درخواست زیاد برند در ایران و خارج از ایران، احتمال ایجاد تشابه و یا اینکه برند مورد نظر ما قبلا به ثبت رسیده باشد، هست. بنابراین با استعلام برند قبل از ثبت می توان از اسامی، طرح ها و شکل های برندهایی که قبلا ثبت شده اند به همراه نوع کالا یا خدمات و طبقه ی ثبت شده در آن اطلاع پیدا کرد.

با استعلام برند قبل از ثبت میتوان اطمینان خاطر پیداکرد که برند مورد نظر ما قبلا به ثبت نرسیده باشد. همچنین این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه به دلیل عدم رد برند خواهد گردید.

مزایای استعلام قبل از ثبت

با استعلام قبل از ثبت به موارد ذیل پی خواهیم برد:

1- تشابه در عنوان علامت پیدا خواهد شد
2- یکی از کلمات عنوان برند دقیقا مساوی و یا برابر کلمه مورد نظر ما باشد
3- در عنوان علامت مشابه عنوان مورد نظر وجود داشته باشد

نحوه استعلام برند:

برای بررسی و استعلام برند قبل از ثبت میتوان به پایگاه اینتذنتی زیر مراجعه نمود.

* پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی https://www.rrk.ir/News/NewsList.aspx

این سامانه از معتبرترین روش ها جهت استعلام برند می باشد.

برای استعلام برند ،پس از ورود به سامانه روزنامه رسمی کشور، به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با انتخاب برند به عنوان نوع آگهی،قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید.

بواسطه ی استعلام برند قبل از ثبت میشود از تمامی برندهای ثبت شده در 45 طبقه کاری مطلع شد.

ثبت برند در طبقات کاری اداره مالکیت صنعتی

در برخی مواقع ممکن است یک برند را مختص کالا و یا خدماتی خاص بدانیم و بخواهیم از همان نام در کالا یا خدماتی دیگر استفاده کنیم. لذا با استعلام برند قبل از ثبت،از ثبت آن برند در طبقات دیگر نیز مطلع می شویم و نیازی نمی باشد که برای آن اظهارنامه ای دیگر تنظیم کنیم.

علائم تجاری قابل ثبت :

در کشورایران  ، بند الف و ب ماده 30 قانون جدید ثبت علائم مصوب 1386 ثبت علائمی قابل قبول روئت باشد و ثبت علائم تجاری صوتی ، بوها یا طعم های مختلف و هر گونه علائم غیر قابل روئت پذیرفته نیست.

علائم تجاری مطابق قانون صورت  می گیرد عبارت است از :

1- علائم لفظی  و قابل نوشتن

این علائم که اکثرا علائم تجاری را تشکیل می دهد هم دیدنی و هم شنیدنی هستند و نقطه مشترک  دیگر آن ها این است که از حروف الفبا تشکیل شده اند.

2- واژه های زبان رایج

الزام واژه جدید وجود ندارد که واژه بتواند به اندازه کافی موضوع ( کالا یا خدمات ) را مشخص سازد مناسب است ( مانند صابون عروس ) . در این روش معمولاَ از لغات زبان رایج برای علائم تجاری استفاده می شود .

3- اعداد

ارقام برای ثبت برند جذابیت ندارد، بر عکس کلمات ، جملات شعار و عبارات ، در جهان طرفدارانی ندارند ، اما اشکال اکثر آن ها در این است که ارقام پایین تر از ده هزار ثبت شده است ، زیرا مشابهت به ثبت ارقام ثبت شده دارند

علائم شماره mvm  برای یک اتومبیل شماره های 10 و4 برای عطر chanel ، شماره 223 c  برای نوعی هواپیمای باربری اروپایی … شماره هایی که تمایز قائل می شود بین دیگر ارقام .

4- حروف تخصصی

سال های گذشته برای نشان دادن نام طولانی یک سازمان ، تجارتخانه ، موسسه تولیدی یا خدماتی، حروف ابتدایی واژه مشخص شده نام آن سازمان ها  را در کنار هم قرار می دهند و به اصطلاح حرف تخصصی ” سیگل ”نشان می دهند . از میان مشهور ترین گروه حروف می توان از آی. بی . ام یاد نمود. امروزه در سراسر جهان از مجموعه حروف استفاده گسترده می شود.