جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی

مجتمع ثبتی و حقوقی نوول در این مقاله تلاش و کوشش نموده است تا درباره اخذ کد اقتصادی مطالبی را ارائه نماید. این مطلب برای انجام روند دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی که می خواهند ثبت نام الکترونیکی دریافت کد اقتصاادی را به موجب تشکیل پرونده مالیاتی انجام دهند بسیار کاربردی می باشد. اگر روند اخذ کد اقتصادی را انجام ندهید در امور مالیاتی به مشکلات فراوانی رو به رو خواهید شد.

کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی چیست ؟

کد اقتصادی شماره ای است 12 تا 16 رقمی که این شماره برای شناسایی شرکتها و اشخاص حقیقی و حقوقی در امور مالیاتی کشور می باشد و گرفتن این کد نخستین گام برای اشخاص یا شرکت ها در راستای امور مالیاتی می باشد. که تمامی شرکتهای ثبت شده ملزم به گرفتن کد اقتصادی هستند.

انواع شرکت ها پس از ثبت در اداره ثبت و انتشار گواهی تاسیس شرکت باید در زمان 2 ماه تشکیل پرونده مالیاتی دهد و به منظور اخذ کد اقتصادی گام بردارد. در این زمان الزام تشکیل پرونده مالیاتی احساس می شود که در زمان تاسیس شرکت بدون در اختیار داشتن پرونده مالیاتی نمی توان کد اقتصادی مربوطه را اخذ کرد.

در این زمان در صورت دریافت نکردن کد اقتصادی، شرکت مورد نظر توان عقد قرارداد و انجام امورات را نخواهد داشت. در این میان در پایان سال مالی نمی توان اظهارنامه مالیاتی را به اداره دارایی تسلیم کند.

سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی

سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی

ثبت نام کد اقتصادی در سایت اداره مالیات صورت می گیرد. این سامانه که زیر نظر اداره مالیات کشور می باشد در کلیه امور مربوطط به اداره دارایی کاربرد دارد. اخذ کد اقتصادی به این دلیل الزامی می باشد تا اداره مالیات بتواند از این طریق کلیه مراودت های مالی شرکت ها و اشخاص  را رسد نماید.

تمامی مراحل پیش ثبت نام کد اقتصادی و اخذ کد اقتصادی در این سامانه انجام می شود. مودی مالیاتی لازم است ابتدا درخواست خود را در سامانه ثبت کند بدین منظور لازم است پیش ثبت نام مالیاتی را انجام دهد. سازمان امور مالیاتی درخواست را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت اتمام مرحله 45 در سامانه امور مالیاتی کد اقتصادی فعال می شود.

پیش ثبت نام اخذ کد اقتصادی

شماره انحصاری و فردی است که توسط سازمان امور مالیاتی و پس از طی مراحل خاصی و ویژه به فعالان و سهامداران اقتصادی اختصاص داده می شود و در اصل شماره شناسایی این افراد در سازمان امور مالیاتی می باشد.

کد اقتصادی در واقع یک کد اجباری است که باید برای امور مهم تجاری نظیر گرفتن کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات، اخذ قرارداد با شرکت های دولتی، صدور کردن فاکتور و باز کردن حساب در بانک وجود داشته باشد. به منظور انجام اقدامات بعد از ثبت شرکت مثل پیش ثبت نام کد اقتصادی و اخذ کد اقتصادی تیم ثبتی نوول در خدمت شما است.

پس از اینکه هر شرکت و موسسه ای ثبت شد و آگهی تاسیس آن نیز صادر گردید باید ظرف دو ماه در اداره دارایی پرونده تشکیل بدهد و جهت اخذ کد اقتصادی مبادرت کند. تشکیل پرونده مالیاتی امری مهم و با اهمیت محسوب می شود به گونه ای که وقتی شرکتی ثبت و تاسیس می گردد بدون در برداشتن پرونده مالیاتی قادر نمی باشد جهت اخذ کد اقتصادی مبادرت کند.

به موجب همین امر شرکت قادر نمی باشد جهت اخذ قرارداد مبادرت نماید و فعالیت خود را آغاز کند. هم چنین شرکت قادر نمی باشد در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت یا فعالیت خود را به دارایی ارائه نماید.

مرحله 45 کد اقتصادی

مرحله 45 کد اقتصادی یا گام 4 کد اقتصادی مرحله ای است که اعتبار سنجی اطلاعات مودی مالیاتی مورد بررسی قرار می گیرد. قبل از این برای تکمیل فرایند اخذ کد اقتصادی لازم بود مرحله 45 انجام شود که در حال حاضرر در سامانه مالیاتی این مرحله با عنوان گام چهار می باشد که همان اعتبار سنجی کد اقتصادی می باشد.

کاربرد کد اقتصادی

برای کد اقتصادی کاربرد های گوناگونی تعیین شده است که لزوم اخذ این کد می باشد. از جمله این کاربرد ها انجام مراودات مالی و اخذ قرارداد از شرکت هایی که دارنده این کد هستند. جدا از این، تمامی هزینه ها و خرید ها بر اساس کد اقتصادی ثبت می شود بنابراین میزان در آمد سالانه به راحتی قابل محاسبه است.

یکی از مهمترین کاربرد کد اقتصادی اخذ مجوز و دریافت انواع استاندارد های داخلی و خارجی می باشد که دریافت کد اقتصادی برای آن اجباری می باشد.

چگونگی اخذ کد اقتصادی

چگونگی اخذ کد اقتصادی

به منظور نحوه دریافت کد اقتصادی لازم می باشد نخست توصیح کوتاهی درباره کد اقتصادی ارائه نماییم. پس با ما همراه باشید.

مقصود از کد اقتصادی شناسه 12 رقمی می باشد که به منظور شناسایی و شناخته شدن شرکت در واحد مالیاتی مربوط به خود از آن استعمال می گردد.

به منظور دریافت برگه کد اقتصادی لازم می باشد که نخست به منظور شرکت مورد نظر در واحد مالیاتی که آدرس شرکت به آن مربوط می شود پرونده مالیاتی تشکیل داد.

کد اقتصادی اشخاص حقیقی

کلیه افراد اعم از حقیقی و حقوقی که در واحدهای صادرات و واردات، توزیع انواع کالاها و خدمات فعال هستند.

قابل ذکر است که افراد حقیقی در راستای اخذ کد اقتصادی باید از قبل پروانه کسب و کار را دریافت کرده باشند و محل مشخصی برای انجام امور اقتصادی خود در نظر گرفته باشند و آن را به ثبت رسانده باشند.

بر طبق قانون تصویب شده مجلس در خصوص دریافت کداقتصادی شرکت ها، اگر شرکتی اقدام به دریافت کداقتصادی نکند نمی تواند از معافیت های مالیاتی گنجانده شده در ماده 105 سازمان مالیاتی بهره ببرد.

برای دریافت کد اقتصادی می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید و اطلاعات کسب کنید.

در ماده 105 قوانین مالیاتی کشور ایران ، درآمدهای شرکت ها و واحدهای صنفی ناشی از فعالیت های سایر اشخاص حقوقی از طریق منابع در کشور و یا خارج از کشور می باشد که بعد از برآورد هزینه ها و تعرفه های بدست آمده از منابع غیرمعاف و نیز کسر مالیات های وضع شده با فاکتورگیری از مواردی که در قانون دارای مصوبه ای جدا می باشند متحمل مالیاتی حداکثر 25 درصدی می باشند.

با اخذ کد اقتصادی می توان:
  • کارت بازرگانی دریافت کرد.
  • در مزایده ها شرکت نمود.
  • فاکتور صادر نمود.
  • حساب بانکی در بانک افتتاح نمود.
  • در مناقصه ها شرکت نمود.
  • با شرکتهای دولتی قرارداد بست.

پیگیری پیش ثبت نام کد اقتصادی

زمانی که درخواست پیش ثبت نام را در سامانه امور مالیاتی انجام داده باشید بعد از ارائه فیزیک مدارک به اداره مالیات لازم است مجدد به سایت وارد شوید و ثبت نام مربوطه را پیگیری نمایید. از این رو باید مجدداً وارد سایت شوید و پیگیری درخواست را انجام دهید. جهت پیگیری کد اقتصادی در سامانه باید به حساب کاربری که در پیش ثبت نام ایجاد کرده اید وارد شوید. برای این منشور لازم است نام کاربری و رمز عبور را در سامانه وارد کنید و وارد سایت شوید و ادامه روند ثبت نام را انجام دهید.

مراحل اخذ کداقتصادی و ارزش افزوده

نحوه ثبت نام کد اقتصادی

تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی، اولین مرحله می باشد که باید به شکل حضوری انجام شود. سپس ثبت نام کد اقتصادی در سایت اخذ کد اقتصادی به آدرس tax.gov.ir و بعد از آن دریافت رمز و پسورد برای ادامه مراحل اخذ کد اقتصادی از طریق پیامک و یا پست و سپس ادامه مراحل تا اخذ کد 12 رقمی و سپس کد 16 رقمی هوشمند و بعد از ثبت نام برای ارزش افزوده و در صورت تایید ثبت نام با مراجعه حضوری تشکیل پرونده و سپس اخذ گواهی ارزش افزوده انجام می شود که بعد از آن میزا مالیات بر افزوده محصولات یا خدمات در فاکتورها درج شده از مشتری اخذ شده و به صورت فصلی به اداره مالیات پرداخت می شود.

فایده اخذ کد اقتصادی

  • اخذ کارت بازرگانی
  • شرکت در مزایده ها
  • صدور فاکتور
  • باز کردن حساب در بانک
  • شرکت در مناقصات
  • اخذ قرارداد با شرکتهای دولتی

زمان دریافت کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی زمان زیادی نمی برد اگر تمامی روند به درستی انجام شده باشد حدوداً طی 14 روز کد اقتصادی را می توانید فعال کنید. از آنجایی که کد اقتصادی شماره ملی اشخاص است لازم نیست شماره صادر شود و باید تا مرحله 45 درخواست را تکمیل کنید تا شماره ملی اشخاص به عنوان کد اقتصادی آنها فعال شود. با توجه به مهلت قانونی اخذ کد اقتصادی که دو ماه می باشد اگر به سامانه اداره مالیات اشراف داشته باشید می توانید حداکثر تا دو هفته روند اخذ کد اقتصادی را به اتمام برسانید در غیر این صورت ممکن است کمی برای افراد نا بلد زمان بر باشد.

مزایای اخذ کد اقتصادی

  • با دربرداشتن کد اقتصادی می توان از رقابتهای ناسالم جلوگیری نمود.
  • در صورت در اختیار داشتن کد اقتصادی زمینه برای حمایت از فعالان اقتصادی فراهم می گردد.
  • اخذ مجوز برای انجام امور بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی است با داشتن کد اقتصادی امکان پذیر می شود.
  • ارائه کد اقتصادی جدید و تعهد مبنی بر ارائه این کد پس از صدور، از مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده صدور کارت بازرگانی می باشد.
  • در برداشتن کد اقتصادی برای اموری اعم از تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع کالا و کالاهای خدماتی توسط اشخاص حقوقی الزامی است.
  • اشخاص حقیقی که به امور واردات و صادرات و توزیع کالا مشغول می باشند و دارای پروانه کسب و کار هستند و یا دارای محل فعالیت تجاری می باشند واجد شرایط اخذ کد اقتصادی می باشند.
  • برای انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی اخذ کد اقتصادی الزامی می باشد.
  • از مزایای دیگر کد اقتصادی کسب مجوز برای فعالیت های تجاری و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت ها و تلاش های ناسالم می باشد.

شرکت مثل اخذ کد اقتصادی گروه ثبتی نوول در خدمت شما است.

پس از اینکه هر شرکت و موسسه ای ثبت شد و آگهی تاسیس آن نیز صادر گردید باید ظرف دو ماه در اداره دارایی پرونده تشکیل بدهد و جهت ثبت کد اقتصادی مبادرت کند.

 پیگیری کد اقتصادی

پیگیری کد اقتصادی

تشکیل پرونده مالیاتی امری مهم و با اهمیت محسوب می شود به گونه ای که وقتی شرکتی ثبت و تاسیس می گردد بدون دربرداشتن پرونده مالیاتی قادر نمی باشد جهت اخذ کد اقتصادی مبادرت کند.

به موجب همین امر شرکت قادر نمی باشد جهت اخذ قرارداد مبادرت نماید و فعالیت خود را آغاز کند. هم چنین شرکت قادر نمی باشد در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت یا فعالیت خود را به دارایی ارائه نماید.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

  • دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
  • دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
  • اراائه کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره.
  • رونوشت از آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی ۲ نسخه.
  • کپی اساسنامه شرکت.
  • فتوکپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
  • کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن.
  • رونوشت پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
  • کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
  • نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه.
  • پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی.
  • سایر مدارکی که توسط سازمان امور مالیاتی درخواست می شود.

مدارک لازم برای دریافت کداقتصادی

  • کامل کردن فرم مربوط به واحدهای اطلاعاتی و خدماتی اداره دارایی
  • ارائه فرم واحد ثبت
  • رونوشت از اساسنامه و فرم آگهی تاسی شرکت
  • تسلیم رونوشت از مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره در شرکت
  • تسلیم رونوشت از مجوزهای دریافتی از مراجع ذی ربط
  • ارائه برگه های احراز هویت مکان شرکت اصلی
  • پرداخت تمام مالیات ها و ابطال تمبر در اداره دارایی

مراحل اخذ کد اقتصادی و گواهی ارزش افزوده

تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی ، اولین مرحله می باشد که باید به شکل حضوری انجام شود. سپس ثبت نام درسایت اخذ کد اقتصادی به آدرس tax.gov.ir و بعد از آن دریافت رمز و پسورد برای ادامه مراحل اخذ کد اقتصادی از طریق پیامک و یا پست و سپس ادامه مراحل تا اخذ کد 12 رقمی و سپس کد 16 رقمی هوشمند و بعد از ثبت نام برای ارزش افزوده و در صورت تایید ثبت نام با مراجعه حضوری تشکیل پرونده و سپس اخذ گواهی ارزش افزوده انجام می شود که بعد از آن میزا مالیات بر افزوده محصولات یا خدمات در فاکتورها درج شده از مشتری اخذ شده و به صورت فصلی به اداره مالیات پرداخت می شود.

ضرورت اخذ کد اقتصادی - فواید کد اقتصادی

فواید اخذ کد اقتصادی

  • اخذ کارت بازرگانی
  • شرکت در مزایده ها
  • صدور فاکتور
  • باز کردن حساب در بانک
  • شرکت در مناقصات
  • اخذ قرارداد با شرکتها ی دولتی

مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید

  1. این کد با کد ۱۲ رقمی که در حال حاضر توسط اداره امور مالیاتی ارائه می شود متفاوت است.
  2. برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی جدید باید مراحل زیر طی شود:
  3. مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir.
  4. انتخاب گزینه “ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی” از منوی سمت راست صفحه نمایش داده شده و کلیک بر روی متن “ورود به سامانه.
  5. انتخاب گزینه “سامانه پیش ثبت نام کد اقتصادی” از صفحه نمایش داده شده.
  6. وارد کردن اطلاعات اولیه درخواست شده در سایت و ذخیره آن ها.
  7. پس از انجام مراحل فوق در صورتی که آدرس و کد پستی و اطلاعات خود را به صورت صحیح اعلام کرده باشید پس از چند روز، پاکت مربوط به نام کاربری و رمز ورود توسط سازمان امور مالیاتی برای شما ارسال می گردد.
  8. پس از دریافت پاکت فوق باید مجددا مراحل ۱ و ۲ را تکرار و بعد از آن مرحله ۷ را انجام دهید.
  9. پس از انجام مرحله ۱ و ۲ ، در صفحه باز شده بر روی متن سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی تکمیل و ذخیره کنید.
  10. در صورت عدم مشکل کد اقتصادی به ثبت می رسد.
  11. برای اطلاع از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی خود، هر چند روز یکبار مراحل ۱ و ۲ را انجام دهید و در صفحه نمایش داده شده، با انتخاب گزینه “پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی” و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود از آخرین وضعیت کد اقتصادی خود مطلع شوید و در صورت اعلام مشکل توسط سامانه، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

نکته:

  1. جهت عدم بروز مشکل برای دریافت کد اقتصادی و عواقب بعدی آن، اطلاعات خود را به صورت کامل و صحیح وارد نمایدد.
  2. برای دریافت کد اقتصادی جدید، حتما باید پرونده مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی تکمیل کرده و شماره واحد مالیاتی، کلاسه پرونده و کد اقتصادی ۱۲ رقمی فعلی را دریافت نموده باشید.
  3. در زمان تکمیل اطلاعات ثبت، حتما باید شماره واحد مالیات بر ارزش افزوده و کلاسه پرونده خود را وارد کنید. توجه داشه باشید که این اطلاعات با شماره واحد مالیات عملکرد و کلاسه پرونده آن متفاوت است و باید آن را از حوزه مالیات بر ارزش افزوده خود دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات در زمینه اخذ کد اقتصادی، کارشناسان مجرب ثبتی نوول با شما همراه بوده تا در این راه استوار قدم برداشته و بتوانید به اهدافتان در کوتاه ترین زمان دسترسی پیدا کنید. ما با بیش از 18 سال تجربه می توانیم یاری رسان شما در تمامی مراحل حقوقی باشیم و با ارائه مشاوره رایگان ثبتی شما را راهنمایی کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها