جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند

امروزه به دلیل افزایش محصولات، ثبت برند و مراحل ثبت برند دارای اهمیت شده که روزانه اشخاص مختلفی اقدام به ثبت علامت تجاری و برند مورد نظر می کنند. در ادامه به مراحل ثبت برند تخصصی در کم ترین زمان می پردازیم.

برند چیست ؟

برند به هر علامتی اعم از اسم، رنگ، حرف، شکل، تصویر، عدد، نقش و.دیگر موارد که سبب تمایز محصول تولید شده توسط شرکتی با شرکت یا تولیدکننده دیگری می شود گفته می شود.

برند چیست ؟
قوانین برند چیست ؟

چنانچه فعالیتی انجام می دهید و قصد دارید خود را در این صنعت به بازار مرتبط با کار خود معرفی کنید و با یک اسم خاص تبلیغات انجام دهید و آن اسم را در محیط کار خود بر روی ست اداری خود و یا محصولات خود درج و استفاده کنید باید ثبت برند و یا لوگو و یا ثبت علامت تجاری انجام دهید .

زیرا چنانچه این کار را نکنید بعد از تبلیغات و شناختن اسم تجاری شما به ناگاه می بینید که آن نام توسط شخص دیگری به ثبت رسیده و حتی با شکایت آن شخص احتمال می رود که نتوانید به کارتان ادامه دهید و یا نتوانید از آن برند و اسم برای فعالیت خود دیگر استفاده کنید و به ناچار آن را تغییر دهید ، پس می بینید که ثبت برند برای کلیه فعالان اقتصادی، امری اجتناب ناپذیر است . لذا خالی از لطف نیست که مراحل این کار مهم یعنی ثبت برند را نیز بدانید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

شخص حقیقی

  • فتوکپی شناسنامه
  • فتوکپی کارت ملی
  • فتوکپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد.)
  • فتوکپی مجوز فعالیت از قبیل جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیتی که از سازمان های نظارتی و حاکمیتی دولتی اخذ شده است.

شخص حقوقی

  • فتوکپی شناسنامه
  • فتوکپی کارت ملی
  • فتوکپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد.
  • فتوکپی مجوز فعالیت از قبیل جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیتی که سازمان های نظارتی و حاکمیتی دولتی اخذ شده است.
  • کارت بازرگانی در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد.

مزایای ثبت برند

  • ثبت برند،تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • ثبت برند،شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ثبت برند،ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
  • با ثبت برند،اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
  • ثبت برند،جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
  • ثبت برند،ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند.
  • ثبت برند،شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  • ممکن است ثبت برند، برای دریافت وام مفید باشند.
نحوه ثبت برند
نحوه ثبت برند

نحوه ثبت برند

به منظور ثبت برند اداره مسئول اداره مالکیت صنعتی می باشد که مرجع ثبت برند در ایران است.

مرحله اول

استعلام گرفتن از برند جهت اطلاع از اینکه آیا ثبت برند شما با اسمی نباشد که قبلاً این اسم برای شخص دیگر با همان شغل ثبت شده باشد.

مرحله دوم

طراحی لوگو یا اسم برند به شکلی متفاوت و در عین حال مرتبط با شغل شما و مطابق با قوانین تجارت.

مرحله سوم

مراجعه به سایت اداره مالکیت صنعتی به آدرس http://iripo.ssaa.ir/ و انتخاب گزینه اظهارنامه علامت تجاری و ورود اطلاعات مربوط به متقاضی و مشخصات خود برند و یک نمونه از آن با فونت و زبان مورد نظر (فارسی- لاتین – یا هر دو )

مرحله چهارم

رسید ابلاغ پذیرش ثبت نام اولیه یا رد آن پس از 35-40 روز کاری از طریق خود سامانه و نیز ارسال پیامک به شماره درج شده در سایت به هنگام ثبت اظهارنامه.

مرحله پنجم

چنانچه رسید تایید را گرفتید لازم است که مدارک لازم برای ثبت برند را به آدرس اداره مالکیت در پاکت مخصوص به آن اداره ارسال نمایید .و اگر رسیدی مبنی بر رد ثبت نام گرفتید باید ایراد وارد شده را رفع کنید.

مرحله ششم

مجددا” مثل مرحله چهارم منتظر ابلاغ تایید یا عدم تایید مدارک خود بمانید.

مرحله هفتم

این مرحله از مراحل ثبت برند نیز به مانند مرحله پنجم است .یعنی چنانچه مدارک تایید شود سراغ مرحله بعد می روید و چنانچه تایید نشود باید نقص درج شده در ابلاغیه رد را رفع نمایید.

مرحله هشتم

بعد از تایید نهایی جهت چاپ آگهی نوبت اول ثبت برند در روزنامه رسمی قوه قضاییه اقدام می نمایید که حدود 5 الی 10 روز کاری زمان می برد.

مرحله نهم

طبق قوانین باید به مدت یک ماه بعد از رویت آگهی صبر کنید و اگر کسی نسبت به برند در دست اقدام شما اعتراضی داشت از طریق اداره مالکیت به شما اعلام می شود تا رضایت اور را به دست آورید و گاهی حتی ممکن است منجر به تغییر برند شود که البته استعلام برند که در مرحله اول به آن اشاره کردیم میزان احتمال این موضوع را خیلی کم می کند.

مرحله دهم

در نهایت چنانچه که رضایت معترض کسب شد و یا اصلا ظرف یک ماه هیچ اعتراض و شکایتی نسبت به برند شما طرح نگردید . لازم است که برای بار دوم اقدام به چاپ آگهی کنید.

مرحله نهایی

آخرین مرحله از مراحل ثبت برند اخذ تصدیق برند ده ساله به صورت حضوری از مرجع ثبت برند می باشد.

در انتها خاطر نشان می شویم که چنانچه در هر کدام یک از مراحل ثبتی با هر سوال و موردی مواجه شدید می توانید با موسسه ثبت نوول تماس بگیرید،مشاوران ما در ثبت نوول آماده ارائه خدمات به متقاضیان ثبت برند می باشند.

Rate this post
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها