جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

انتخاب نام برند

انتخاب نام برند

انتخاب نام برند ، یکی از حساس ترین و بااهمیت ترین پروسه های ثبت برند می باشد به موجب همین امر مجتمع حقوقی و ثبتی نوول در این مقاله تلاش برآن دارد تا درباره ی انتخاب نام برند به اشخاصی که در صدد ثبت برند می باشند. مطالبی را ارائه نماید مقاله را بخوانید و در صورت مواجه شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید و از تجربیات آن ها بهره مند شوید.

راهنمای انتخاب نام برند

نام تجاری اهمیت بسیار ویژه ای دارد و به عنوان موضوع و مورد خاص باید به آن نگاه کرد. شاید خیلی کار نگران کننده به نظر نرسد اما نیاز به دقت بسیار بالا و توجه به کلیه جنبه های نوع محصول یا خدمات شما دارد. گذشته از این موارد، نام تجاری شما به همراه لوگو یا برند آن، به طریقی گونه ی خاص خلاصه شده همه آن چیزی است که ارائه می کنید.

انتخاب نام برند

برای انتخاب نام برند باید موارد گوناگونی از جمله نام برند و ممنوعیت های قانونی در این خصوص در نظر گرفته شود. اگر برندی انتخاب کنید که در چهارچوب های قانون ثبت علائم تجاری مورد تایید نشود هرگز نمی توانید حق مالکیت اختصاصی برای خود ایجاد کنید. از این رو می توانید انتخاب نام برند اختصاصی خود را در چهار چوب های قانونی بر اساس شرایط مندرج قانونی که در ادامه به شرح آن می پردازیم برند انحصاری برای خود انتخاب کنید با ما در ادامه همراه باشید و به نکات انتخاب نام برند توجه نمایید.

ساده ترین راه انتخاب برند این است که به کارشناسان ثبتی نوول ثبت تماس بگیرید. این کارشناسان بر اساس دسترسی های قانونی استعلامات نام برند را دریافت می کنند. به جهت دسترسی به اسامی خاص و ناب بهترین نام را برای شما انتخاب می کنند که بتوانید به راحتی آن را به ثبت برسانید.

مراحل انتخاب نام برند

اولا ، اگر می خواهید از اینترنت برای بیزنس و تجارت خود استفاده کنید، نیاز به یک وب سایت قانونی دارید که منبعی جامع برای دریافت اطلاعات درمورد برندتان و نام تجاری باشد. این یعنی دامنه اینترنتی داشته باشید که به طور ویژه مربوط به بیزنس و تجارت می شود.به همین دلیل باید نام تجاری انتخاب کنید که خیلی راحت توسط عموم مردم به خاطر سپرده شود و مورد پیچیده یا بی مفهومی نباشد.

برای مثال، www.m.d.l.com را با www.medical.com مقایسه کنید. به خاطر سپردن مورد دوم بخاطر کلمه «مدیکال» بسیار ساده تر است تا اینکه مورد اولی را حفظ کنند که نه کلمه معناداری است و نه هیچ اشاره ای به زمینه کاری مربوطه دارد.

دوم اینکه، شبکه های اجتماعی محبوبی مانند . تلگرام . فیسبوک را یکی از راههای تبلیغاتی خود در آینده در نظر بگیرید. از اینرو چیزی که باید چک کنید این است که هیچ صفحه ای با نام موردنظر شما در آن ساخته نشده باشد. این باعث میشود افراد بسیار راحتتر شما را در فیسبوک یا تلگرام پیدا کرده و اطلاعات مورد نیازشان را دریافت کنند.

مسئله دیگری که هایز اهمیت می باشد. ایمیل کار شماست که باید بسیار شبیه و نزدیک به نام تجاریتان باشد.

سادگی در انتخاب نام برند

هرچه برند شما راحتتر تلفظ شود، بسیار بهتر دهان به دهان پخش خواهد شد. همینطور هر چه تعداد کلمات استفاده شده در آن کمتر باشد، به خاطر سپردن آن نیز سادهتر خواهد بود.

گاهی اوقات کلمات آن طور که نوشته می شوند، خوانده نمی شوند و افراد برای جستجو آن شرکت در اینترنت دچار مشکل می شوند. یا اینکه برند به نام تجاری خوبی تبدیل شده تا آنجا که حتی گاهی معادل فتوکپی از آن استفاده می شود، احتمالاً در ابتدای تولد آن مشکلات تلفظی داشته است.

خیلی افراد ممکن است آن را با دیکته اشتباه اشتباه گرفته باشند و شرکت تعداد قابل توجهی از مشتریان احتمالی خود را بخاطر همین مشکل از دست داده باشد. بنابراین اگر می خواهید که مطمئن شوید که مردم می توانند برند شما را به خوبی به خاطر بسپارند، یادتان باشد که سادگی بهترین راهکار است.

با انتخاب خاص متفاوت باشید

جدا از سادگی، نامه ای تجاری باید جالب هم باشد تا بتواند سر و صدایی ایجاد کرده و مردم را به برقراری ارتباط با آن مشتاق سازد. اینکه نام تجاریتان را خیلی توصیفی و رک و راست انتخاب کنید، کنجکاوی لازم برای حفظ اشتیاق در مخاطب را از بین خواهد برد.

قبل از اینکه چند نمونه نام تجاری برای کار خودتان کاندید کنید، بهتر است تحقیقی در مورد نامه ای تجاری که رقیبانتان انتخاب کرده اند داشته باشید. شباهت های بین برندهای مختلف را مشخص کنید و سعی کنید نام انتخابی شما شبیه به آنها نباشد.

به عبارت دیگر نام تجاری شما باید بسیار متمایز با آنها باشد. وقتی مشتری بخواهد از بین چند برند در یک زمینه یکی را انتخاب کند، کدام اول نظرش را جلب خواهد کرد ؟ مطمئناً آنی که نام تجاری آن شبیه به بقیه نیست.

علامت تجاری (لوگو) هم در نظر داشته باشید

نام و علامت تجاری کاملاً با هم در ارتباط هستند. اگر می خواهید برند فوق العادهای برای بیزنس خود داشته باشید، مطمئن شوید که مردم بتوانند نام تجاری شما را با علامت تجاریتان مرتبط ببینند.

بعنوان مثال برند adidas را در نظر بگیرید که لوگویی بسیار مستقیم و مشخص از شکل یک سیب دارد. این باعث میشود مردم بتوانند خیلی راحت آن برند را به خاطر بسپارند. چرا؟ زیرا به جای اینکه فقط به حافظه زبانی خود تکیه کنند، می توانند حافظه بصری آن برند را هم ذخیره کنند.

حال که می دانید ارتباط بین نام و علامت تجاری تا چه اندازه اهمیت دارد، لازم است که به نامی فکر کنید که آزادی بیشتری برای ساخت لوگو به شما می دهد. معمولاً لوگوهای تصویری بسیار قویتر از لوگوهای کلمه ای هستند، به همین دلیل بهتر است به نام تجاری فکر کنید که سمبل شیء یا چیزی باشد.

مثلاً لوگو تصویری “Apple” را با لوگو کلمه ای google مقایسه کنید. مطمئناً شما هم بر این عقیده هستید که به خاطر سپردن اولی به منابع شناختی کمتری نیاز دارد تا دومی.

برند باید ذات تجارت را در بر داشته باشد

همانطور که بیزنستان باید رویکرد فروش متفاوتی داشته باشد تا بتواند از رقیبانتان متمایز باشد، نام تجاری شما هم باید این متمایز بودن را نشان دهد. همچنین میتوانید از آن برای منعکس کردن قدرت بیزنستان یا نشان دادن نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می کنید استفاده کنید.

بعنوان مثال موتور جستجوی “Google” را در نظر بگیرید که تصویر چشمانی جستجوگر را در ذهن ایجاد میکند. چنین نام تجاری باعث میشود مخاطبین خیلی راحت بین علامت تجاری و آنچه شرکت به آنها ارائه می کند ارتباط برقرار کنند و همین باعث میشود آن را راحتتر به خاطر بسپارند.

خیلی از برندها هم ارتباط چندانی با نوع بیزنس خود ندارند اما بر جنبه حسی آن اسم تاکید می کنند. خیلی ها ممکن است وقتی برای اولین بار نام به گوششان خورد، تصوری از محصولات یا خدماتی که ارائه میکند نداشته اند اما وقتی می فهمند که نام یک کافی شاپ زنجیرهای است، به طور عجیبی در ذهنشان مینشیند. این اسم انرژی را در فرد بیدار میکند، درست همان کاری که یک فنجان قهوه اول صبح میکند.

به چه صورت نام برند خوب را انتخاب کنیم ؟

برای تجارت بزرگ خود، به احتمال زیاد مایل به انتخاب یک نام جسورانه هستید. اینجا چند روش ارزشمند انتخاب نام تجاری نام برده شده عبارتند از:

انتخاب یک نام آشنا، شناخت خاصی بین جغرافیای محلی و بازار خارج داشته باشد مناسب است، یک برند یک نام یا نماد نیست بلکه عناصر دیگری چون تجربه‌ها، شنیده‌ها، روایات و خاطره‌های ذهن افراد، ویژگی‌های خاص افراد مصرف کننده از آن و حتی موقعیت مکانی مراکز فروش یا ارائه محصولات و قیمت آن‌ها هم در این مجموعه در هم تنیده شده و همه آنها با هم مفهوم «برند» را بوجود آورده‌اند».

طبق گفته جان میلیر و دیوید مور این تعریف را برای برند ارائه می دهند «برند نام یا نمادی است که سازمان آن را با هدف ارزش آفرینی برای محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهد.»

به طور مثال :اسمی که برای گوشی های همراه انتخاب می شود در واقع در ملت ها باید نامی صمیمی و راحت و قابل تلفظ و فهم خوب و نامی زننده نباشد و پارامترهایی درگیر دیگر هستند که به مواردی اشاره می کنیم.

ویژگی های انتخاب نام برند

نام مهم و جذاب باید ساده باشد، برای تلفظ آسان و معنی دار باشد ،به مخاطبان حس خوبی دهد، بهتر از تاریخ خوبی برخوردار باشد چه در ملت خودتان بلکه در تمام ملت هایی که دارای زبانهای زنده دنیا هستند اما قطعا اگر اندکی تامل کنید متوجه می‌شوید که هدف از ایجاد یک برند، چیزی فراتر از فروش کالا یا ارائه خدمات هدف است.

برند علاوه بر اینکه سهم بازار را زیر تسلط خود نگه دارد، برای رشد کسب و کار هم راه‌هایی را مطرح می‌کند و کارکنان ماهر و مستعد را جذب و حفظ می‌کند و ارزش خود را نزد سهامداران مجموعه هم ارتقا می‌بخشد:

اجتناب از استفاده از نام کالاهایی که در خود شرکت تولید میشوند زیرا برند را به مخاطره می آمیزند. یک نام خوب برای یک برند فوق العاده مهم است، شرکت بیش از یک استفاده را از یک نام خوب میبرد زیرا یک اسم زیبا یک شخصیت است که در نهایت مشتری بدون آن نمی تواند خود را تمام احساس کند.

آیا می شود یک تشابهی بین اسامی برندها باشد؟ خیر حتی نمی توان با، جا به جا کردن کلمات برندی دیگر عبارت جدید را برند نامید. مثال: برای برند نیکان گوشت نمی توان اسم تهران گوشت نیکان یا نیکان گوشت اصفهان را ثبت کرد.

مسلم است که اسم وب سایت ساده در حال رشد، کلمات ویژه تنها در زبان انگلیسی، برای پیدا کردن سختر است، اما کارشناسان چگونگی تبدیل سایت شرکت به یک سایت خوب و راحت برای جستجو و به یاد ماندنی تلاش می  کنند.

به عنوان مثال: معتقد هستند “در عصر اینترنت باید املای برند متفاوت قابل و هجی کردن باشد به راحتی نوشته شده و در اینترنت براحتی یافته شود. “همانند برندهایSony –channel – HP – Bosch– Bic – Coca-Cola

خصوصیات و ویژگی یک برند خوب

خصوصیات و ویژگی یک برند خوب

  • باید چیزی از هدف تولید محصول، کیفیت، منافع ، استفاده ها و طرز عمل آن و غیره پیشنهاد کند.
  •  ساده، کوتاه و دارای تلفظ ساده بوده و به خاطر سپردن آن آسان باشد. برای مثال:لوکس، ژیلت، بی بی سی، نایک، بیک و غیره
  • برند باید به سادگی تبلیغ و شناسایی شود.
  • برندمناسب باید بخشی از یک حالت و طبیعت دائمی باشد.
  •  باید ساده ، شفاف و جذاب باشد.
  • برند باید قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد.
  •  مشخص و دقیق و واضح باشد.
  •  دارای صدای لذت بخش و نوای خوش در هنگامی که آن را می شنوید باشد.
  • برند باید اقتصادی بوده و قابل تولید مجدد وافزایش باشد.
  •  اصل باشد به گونه ای با ریشه.
  •  به چندین صورت تلفظ شود.
  •  تهمت آمیز نباشد.
  • تصویر خوب و واضح داشته باشد.
  • نباید قدیمی و کهنه باشد.

برخی از مدیران بر این باورند که برند خوب موجب ایجاد حیات شود.نه سازمان و موسسه، را نادیده می‌گیرند و یک برند تنها نتیجه ی دستی رفتارمان با مشتری است.

به گونه ی دیگر «برند» دارای ماهیتی اجتماعی و جامع است و قدرتمندترین برندها آن‌هایی هستند که همه افراد مرتبط با آن‌ها نسبت به آن حس مالکیت داشته و آن را متعلق به خود می‌دانند و در مورد آن می‌گویند این برند دلخواه من است.

قابل توصیف باشد

اسامی برندهای توصیفی مواردی هستند که به خوبی خدمات یا محصول ارائه شده توسط شرکت را بیان می کنند. به همین دلیل، این اسامی نکته قابل توجهی دارند.

نام های توصیفی با وجود کاربردی بودن شان، مجال کوچکی برای خلاقیت از دید برند یا برداشت از دید مخاطبان فراهم می کنند. Toys R Us، E*Trade ، adidass نمونه هایی از این نوع اسم هستند. جنبه مثبت نام های توصیفی، بیان شفاف داستان برند است.

اما جنبه منفی , ضعیف آنها هم آسیب به برند با جلوگیری از ترقی می شود. اینگونه ثبت کردن نام های توصیفی در ناحیه هایی که از کلمات یا عبارات رایج استفاده می کنند، بسیار سخت است.

در خاطر بماند

یادماندنی برند بخشی از طیف نام های خلاق و جذاب است. نام های به یادماندنی به کمک پیشنهاد و تجربه یا جایگاه یک برند را در ذهن تداعی می کنند. این اسامی منحصر به فرد و خلاق بوده وقابل تمایز قدرتمندی محسوب می شود. از آنجا که اسامی به یادماندنی معمولا غیر خطی و چند بعد را در بر میگیرد .

نشان دهنده برند قوی که بزرگتر از صرف ارائه کالا و خدمات هستند، می باشد و اغلب سنگ بنای جایگاه یابی یک برند هستند. نمونه های قوی آن عبارتند از نایک،ادیداس، آمازون و ویرجین می باشد. ثبت کردن نام های به یادماندنی بدلیل ریشه ی آن، نسبت به نام های توصیفی راحت تر است. با این حال، خرید سهام های این شرکت ها را بدلیل داشتن نام انتزاعی پیچیده می کند.

همچنین، برندهایی که دارای نام های به یادماندنی هستند، بهتر است حامی داشته باشند در غیراینصورت،فانی هستند.

باید ساختگی باشد

مهم ترین بخش و دسته انتخاب اسامی برند آن است که اگر نتوانید نام مناسبی و خوبی پیدا کنید، می توانید آن را بسازید. نام های ساختگی ساخته خیال هستند که در صورت معنادار نبودن، مشخص کننده مورد خاصی نیستند. این نوع اسامی خلاق ترین نام برند محسوب می شوند، اما به این معنی نیست . که انتخاب نام به این شکل آسان است.

بسیاری از نام هایی که ریشه لاتین، یونانی و یا ریشه خارجی دارند، جهت ترسیم هرچه بهتر ماهیت برند، ویرایش می شوند. رکسنا، و apple نمونه های خوب نام های ساختگی هستند که موفق به ایجاد ارزش برند خوب در مدت شده است. البته زمانی می توانید نام لاتین برای برند انتخاب کنید  که کاررت بازرگانی داشته باشید یا شرایط اخذ کارت بازرگانی را داشته باشید.

مشکل نام های ساختگی برند آن است که تعریف خوبی از آن ارائه ندارد. با اینکه ثبت این اسامی آسان است، اما نیاز به صرف زمان زیاد و بازاریابی قوی دارد تا در چشم مشتریان معنی داشته باشد.

ریشه لغوی داشته باشد

نام های لغوی برند از بازی با کلمات برای به خاطر سپاری آسان استفاده می کنند. انواع روش های این نوع نامگذاری معروف شامل جناس، عبارت ها، کلمات مرکب، تجانس آوایی، تسمیه تقلیدی، غلط املائی عمدی و کلمات خارجی هستند.

نام های لغوی اغلب هوشمندانه وگاهی اوقات، بسیار هوشمندانه بوده و بدلیل ترکیب یا تغییر کلمات موجود و اثر زبانی تاثیرگذار می باشد. دونات دانکین، چسب کریزی، Volare، و رستوران استیک Sizzler همه نمونه هایی از نام های لغوی برند هستند.

ریسک این نوع نام گذاری آن است که جزو دسته فروش گستاخانه محسوب می شوند. مخاطبان معاصر به مدت ده ها سال با تکنیک های مختلف تبلیغاتی مواجه شده اند و نمی توانند نام های لغوی هوشمند را تشخیص دهند مگر اینکه بسیار ظریف و خلاقانه باشد. در برندسازی، مانند زندگی روزمره، هیچ چیز بدتر از جناسی نیست که باعث توجه شما به موارد زیاد شود.

کلمات اختصاری برند

نوع ۵ انواع نامگذاری، دارای هدف مستقیم است. از کلمات اختصاری برای نام گذاری برند از زمان پیدایش برندسازی استفاده شده است. برندهایی مانند . / / apple / swach. چیزی بیش از یک سری حروف بزرگ نامرتبط نیستند.

امروزه استارت آپ ها به سختی نام شرکت خود را بصورت کلمات اختصاری انتخاب می کنند، اما به عنوان استراتژی بازسازی برند، استفاده از کلمات اختصاری در نام برند برای برندهایی مانند خوب جواب داده است. KFC به خوبی توانست واکنش مصرف کننده در برابر چربی های ترانس را به خود جلب کند و در حال حاضر به کمپین باز مرغ سرخ شده کنتاکی برگشته است.

هر چند، به عنوان یک قاعده کلی، به یاد سپردن کلمات اختصاری برای مخاطبان سخت بوده و حتی برای ثبت برند نیز سخت تر می باشد.

ناحیه و مناطق جغرافیایی

اکثر اوقات برندها نشانگر مناطقی هستند که در آن تاسیس شده اند مانند امریکا، کاشی آریزونا. نام های جغرافیایی تمام فرهنگ و تاریخ شناخته شده یک محیط (خوب یا بد)، را به برند نسبت می دهند. اغلب این نام ها توسط شرکت هایی استفاده شده است که زمانی محدود به مخاطبان یک ناحیه بوده اند اما پس از مدتی رشد کرده اند.

مسلما نامگذاری یا تغییر نام برند به نام منطقه مربوطه محدودیت های ذاتی دارد. و این نوع اسامی تقریبا قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند. کافی است نام یک شهر یا یک شهرستان را در مقابل محصول یا خدمات خود قرار دهید. البته باید توجه کنید که این اسامی قبلا توسط افراد دیگر بکار نرفته باشد.

بنیانگذار اصلی داشته باشد متفرقه نباشد

همیشه برندهایی را می بینید که چه به دلیل ماندگاری و اصالت ، به نام افرادی است که آن را تاسیس کرده اند. گستره این برندها به اولین برندهایی که بوجود آمدند، نیز کشیده می شود. زمانی، نام فورد در هر خیابان و نام نوتلا روی هر میز صبحانه مشاهده می شد.

در آن زمان برندهای کمی وجود داشتند که به نام بنیانگذاران آن نبودند. امروزه، برندهایی که بر اساس نام بنیانگذار باشند، کمتر شایع و بی استفاده است ، هر چند برندهایی مانند ، ریحانا / و یا برند ها یخوب دیگر را شامل می شود نتیجه گرفته اند.

ثبت کردن نام های مبتنی بر بنیانگذار گذشته از ارضاء غرور موسسان آنها، قطعا آسان می باشد. اگر این برندها به درستی جایگاه یابی شود، می تواند سبب تمایز آنها شود، اما به تکنیک های فروش برای افزودن ارزش آن نیاز دارد.

Rate this post
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها