جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

انحلال شرکت تضامنی

انحلال شرکت تضامنی

در برخی از مواقع اعضای شرکت می توانند بر اساس دلایل انحلال شرکت تضامنی را به دادگاه اعلام نمایند و دادگاه بر اساس نوع دلایل موجه بداند و دستور حکم به انحلال شرکت دهد. انحلال شرکت تضامنی با ثبت صورتجلسه تغییرات در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسد.

شرایط منحل کردن شرکت تضامنی

در برخی از مواقع دلایل منحصر به شریک و یا اعضای شرکت باشد در نتیجه دادگاه می تواند به تقاضای دیگر اعضای شرکت به جای انحلال حکم به اخراج نمودن شرکا دستور دهد.

در مورد فسخ یکی از شرکاء، در این مورد باید کلیه مطالبی که تحت عنوان فسخ، از شروط حق استفاده و طرز جلوگیری شرکاء بیان شده است در نظر داشته باشند.

اگر ورشکستگی یکی از اعضای شرکت، در این موضوع هم رعایت کردن مطالبی که تحت عنوان ورشکستگی شریک و طرز جلوگیری از انحلال جلوگیری از انحلال قید گردیده مهم می باشد.

در صورت مرگ شریک و حجر یکی از اعضای شرکت، در این قسمت هم شرحی که تحت عنوان فوت شریک و حجر شریک باید منظور گردد.

انحلال شرکت تضامنی به دلایلی می باشد که در ذیل به آن پرداخته می شود:

  • هنگامی که ثبت شرکت در جهت موضوع فعالیتی تشکیل گردید ولی در انجام آن فعالیت ناتوان باشد.
  • ممکن است تشکیل و مراحل ثبت شرکت در مدت زمان معینی تشکیل شده باشد و مدت آن به پایان رسیده باشد.
  • هنگامی که شرکت ورشکسته شده باشد.
  • رضایت اعضا و شرکا شرکت

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت تضامنی

  • رونوشت برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه ارائه گردد.
  • روزنامه رسمی که مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت می باشد ارائه گردد.
  • اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضاء شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد ارائه گردد.
  • در صورتی که وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می دهد ارائه اصل وکالتنامه هم الزامی است.
  • در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده باشد و با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیرالانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده می باشد نیز الزامی است.

"<yoastmark

مراحل انحلال شرکت تضامنی

سلسله مراحل انحلال شرکت تضامنی را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد که هر مرحله مدت زمان خاص خود را دارد. مراحل چهارگانه ثبت انحلال شرکت تضامنی را در ادامه شرح خواهیم داد.

 یک: ثبت کردن و اعلام منحل نمودن شرکت تضامنی

مطابق با ماده 200 قانون انحلال شرکتهای تضامنی ناظر بر ماده های قانون 195 و 197 و هم چنین برابر با نظامنامه وزرات دادگستری اعلام شده است.

در ماده 9 این قانون ذکر شده است که : هر زمان كه تصمیم های راجع به تمدید مدت شركت بیشتر از بر مدتی که تایین شده یا انحلال شركت قبل از مدت تعیین شده یا تغییر كیفیت تفریق حساب یا تغییر نام شركت یا تغییر دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شركا ضامن از شركت لحاظ گردد.

همچنین در هر موقعی كه مدیر یا مدیران شركت تغییر کنند و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده 58 قانون تجارت اتخاذ کنند این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات انجام گرفته نیز رعایت گردد.

الزامی است که اعضای شرکت تضامنی انحلال خود را با تسلیم مدارک به اداره ثبت شرکتها اعلام کنند و به ثبت برسانند.

سپس در مدت ماه یکم از تاریخ ثبت انحلال آن را با سرمایه خود شركت توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یكی از جراید كثیر الانتشار مركز اصلی شركت منتشر نمایند.

 دوم: تصفیه نمودن شركت تضامنی بعد از منحل نمودن شرکت تضامنی

بعد از اینکه شرکت تضامنی منحل شد باید تصفیه شود. در بعضی از کشورها بعد از اینکه شرکت تضامنی انحلال یافت می تواند در زمان تصفیه شدن با شرکت دیگر ادغام گردد. می تواند نوع خود را تغییر دهد. بدین صورت تصفیه صورت پذیر نیست.

در یکی از قوانینی تجارت عنوان شده است که در صورت اینکه شرکت تضامنی به یکی از شرکتهای سهام عام یا خاص تبدیل شود باید این تبدیل در زمان حیات شرکت تضامنی صورت گیرد.

بدین صورت که بعد از انحلال شرکت تضامنی دیگر امکان این تبدیل وجود ندارد در واقع این موضوع ماده 135 قانون می باشد که بعد ازاینکه این ماده اصلاح شد عنوان شد که بعد از اینکه طلب طلبکاران پرداخت گردید در زمان انحلال شرکت و هم چنین در زمان تصفیه شرکت تضامنی می تواند به شرکت سهامی عام و یا خاص تبدیل شود.

مدیر یا مدیران تصفیه دارایی شركت منحل شده را نقد و طلب های شركت را نیز وصول می کنند. همچنین دین های شركت را پرداخت می کنند و در آخر دارایی های باقیمانده شركت را میان اعضای شرکت تقسیم می كنند.

 سوم: انتخاب کردن مدیر یا مدیران تصفیه

تصفیه شرکت تضامنی بر عهده مدیر و یا مدیران شرکت می باشد. در برخی مواقع شرکا نماینده ای را برای دیگری انتخاب نموده و شخص دیگری این کار را بر عهده دارد. در نتیجه ممکن است که دیگر شرکا این نماینده را قبول نکنند بدین صورت دادگاه می تواند یک شخص را در جهت تصفیه شرکت تضامنی انتخاب نماید. نام های مدیرانی كه غیر از مدیران شركت باشند باید در مرجع ثبت شركت ها در تهران و در اداره ثبت شركت ها در شهرستان ها به ثبت و آگهی برسد.

مرحله چهارم: مسئولیت های مدیر و یا مدیران تصفیه شرکت تضامنی

امور وظایف مدیر تصفیه بدین صورت است که به کارهای جاری شرکت پایان دهد و تعهدات شرکت را اجرا نماید. هم چنین می تواند در صورت نیاز جهت اجرای تعهدات شرکت اقدام به معاملات جدید نماید.

دیگر وظایفی که بر عهده دارد تصفیه نمودن وصول مطالبات شرکت تضامنی و هم چنین تقسیم کردن دارایی شرکت می باشد. در واقع این بخش از دارایی شرکت که در مدت تصفیه مورد نیاز نمی باشد در بین اعضای شرکت تقسیم بندی می کند.

تعیین نمودن نفع و یا ضرر بودن هر سهم از اعضای شرکت بر عهده مدیر و یا مدیر عامل تصفیه می باشد. زمانی که اختلاف نظر در مورد تقسیم بین شركا حل مسئله با دادگاه دارای صلاحیت است.

در انتها خاطر نشان می شویم که در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با گروه ثبتی نوول تماس بگیرید و از تجربیات مشاوران و کارشناسان ما در  مجتمع ثبتی نوول بهره مند شوید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها